Kan du ikke si litt mer om hvilken medisin du brukte for huden din, samt hva kostholdet du snakker om innebærer? Sliter så sykt med acne selv.

Dette er en kommentar som kom da jeg skrev DETTE innlegget, om min hudhistorie og hva som hjalp meg. Angående medisiner, anbefaler jeg deg å kontakte legen din. Jeg husker dessverre ikke navnet på de sterkeste medisinene jeg fikk resept på, da dette er mange mange år siden. Jeg husker både salver, tabletter og diverse tre-trinns trenseprodukter. Jeg husker blant annet en salve som het Basiron..? Legen vet hva som funker for deg, og kan eventuelt henvise til hudlege slik min gjorde.Når det kommer til kosthold, innebærer det er blanding av mange faktorer. Som jeg har sagt før, kan man ofte (ikke alltid selvfølgelig) lese hvordan et menneske har det inni seg, ut i fra hvordan hud, hår, hender, kropp, ansikt og utstråling er. Livsstilen du velger å leve føles altså ikke bare på innsiden- den synes faktisk utad også. Jeg er ingen fasit, men her har jeg samlet ett par tips som funket for meg:

 

💧 Fjern alltid sminken før du legger deg. ALLTID.
💧 Vær nøye med å rense huden morgen og kveld (bilde av renseproduktene jeg bruker ligger under her).
💧 Drikk nok vann. Dette gjør at huden din ikke tørker ut og blir oljete. 
💧 Spis så naturlig og rent som mulig. Dette innebærer å lage maten fra bunnen av, bruke rene gode kilder til næring, og unngå for mye tilsettningsstoffer og “ferdig-produkter”. Dette handler om å følge helsedirektoratets kostholdsråd. Grove kornprodukter, mer fisk, rene kjøttprodukter, fem om dagen, nok vann, umettede fettkilder som f.eks nøtter, laks, avokado osv.
💧 Få i deg grønnsakene dine! Jeg spiser mye grønnsaker, frukt og bær. Både ved siden av hovedmåltidene mine, men også som mellommåltid igjennom dagen. Grønnsaker og frukt holder deg god og mett, bidrar med fiber og hjelper å holde huden hydrert. 

💧Vær i aktivitet og bruk kroppen. Dette er en stor del av det å føle seg bra, både utad og innad.


Du har så utrolig fin glød! Hva er hemmeligheten?
Ååå tuusen takk, så hyggelig å høre! Hemmeligheten ligger nok over her, men jeg vil likevel trekke frem vann, frukt og grønt, og rene gode naturlige produkter. Jeg anbefaler deg å se DENNE videoen. Jeg synes hun forklarer svaret på mine tidligere hudproblemer veldig fint. I tillegg har jeg endelig funnet en sminkerutine som funker for meg. Legg igjen en kommentar om dere ønsker et eget innlegg hvor jeg viser den :*
Bruker du bare ren melken i teen? ikke noe visping eller noe?
Ikke noe visping eller noe nei! Bare ren havremelk, rett i teen. Jeg elsker det!

Lurer på hvor buksa er fra? Dritkul!
Tuusen takk, denne buksa er fra Nelly.com. Den er kjøpt for ei stund siden, dessverre.. Men, du kan finne lignende HER.

Hvilke redigeringsprogram bruker du for å få den ruten med tekst foran bildet?
Dette gjør jeg i en app som heter “Unfold”. Ellers redigerer jeg bildene mine i VSCO, Afterlight, InShot og i Instagram.

 

Har du vært på TV?
Nei men jeg har vært “i media” to ganger! Jeg ble nemlig intervjuet av Treningsforum.no angående min vektnedgang i 2016 (intervjuet kan dere lese HER), og av Nettavisen angående blodproppen jeg fikk i lungene ved bruk av p-piller i 2014 (HER). Begge intervjuene er på en måte viktige saker som jeg absolutt brenner for den dag i dag- men selvfølgelig, jeg var yngre, mindre reflektert og hadde nok gjort det på en litt annen måte den dag i dag. Men sånn er det vell med de fleste ting.

 

Jeg har dårlig samvittighet hver fredag etter jeg har spist litt for mye godteri. Er det noe å ha dårlig samvittighet for?

Nei nei nei nei. Dette er nok det spørsmålet som oftest popper opp i innboksen min, spesielt på instagram.  Jeg blir faktisk like lei meg hver eneste gang- og med en stor klump i halsen og en vond følelse i magen, svarer jeg så godt jeg kan. Tristheten kommer både fordi jeg kjenner igjen følelsen selv, fordi jeg vet hvor lite svaret mitt hjelper i det lange løp- men også fordi jentene som sender disse meldingene er så altfor unge til å skulle tenke på slike ting… Men hva skal man gjøre da? Hjelper det å vise balanse? Hjelper det å pushe på med godisposer og kropper i ulike former og fasonger? Jeg vet ikke.. Alt jeg vet, er at følelsen av dårlig samvittighet må jobbes med innenfra. Den kommer fra deg- og den eneste personen som kan få den til å forsvinne igjen, er deg.

Det handler om å være trygg i seg selv. Trygg nok til å ta egne valg, være seg selv, spise godteri når man føler for det, trene for å gjøre kroppen sunn og sterk, spise god mat for fylle opp kropppen med næring, og gi kroppen energi nok til å være den beste utgaven av seg selv. Det handler om å behandle kroppen sin med respekt og gjøre det den ber deg om. For ja, kroppen din gir signaler- og de signalene tror jeg vi er altfor for dårlige på å lytte til. Jeg tror vi overser dem. Vi har jo allerede bestemt når vi skal være mette, når vi skal være sultne, når vi skal spise, når vi ikke skal spise, når vi har spist for mye, når vi har spist feil, når vi har spist for lite. Sunt/usunt, Ja/nei-mat, kjempe sulten/altfor mett. Vi bestemmer følelsen før den kommer. Før vi lytter til kroppen og virkelig kjenner etter.

Det hjelper lite å tenke på hva alle andre gjør. Jeg kjenner ikke en eneste person som ikke spiser godteri, godis og koser seg litt ekstra i helgen. Det er faktisk så normalt som du kan få det. Og den dårlige samvittigheten..? Den kan du be dra til h. For vet du hva? Dårlig samvittighet er en følelse. 90% av alle følelsene vi føler i løpet av ei uke, er ikke realistiske. 90% av alle følelsene som kommer, kommer på bakgrunn av regler vi har satt for oss selv- som igjen, for det første ofte er altfor strenge, og for det andre egentlig ikke gir oss så veldig mye positivt i det store bildet. For hvor snille er vi egentlig med oss selv, om vi gir oss selv dårlig samvittighet hver eneste fredag fordi vi spiser godteri..? Skal du leve med dårlig samvittighet hver eneste helg, resten av livet da eller? Nei, da anbefaler jeg deg å ta tak i egen tankegang, endre den “regelen” du har satt for deg selv om at godteri gir deg en dårlig følelse- og gjenta ny regel til den sitter som støpt. Ta ansvar for egen livskvalitet. Det er vanskelig, ja- men det kommer til å være verdt det til slutt.

… Og helt til slutt vil jeg bare minne deg på en liten ting du kan tenke på neste gang den dårlige samvittigheten sniker seg på:
 Okei, jeg skal prøve å forklare dette så enkelt som mulig nå. Såkalte “cheat-days” booster forbrenningen din, som faktisk kan kan stoppe litt opp etterhvert hvis du spiser for lite og for “sunt” over en lengre periode. Dere har kanskje hørt at kroppen går i “sparemodus” hvis den får for lite mat over en lengre periode? Den holder nemlig på alt den får i seg, fordi den er redd for en ny “sulteperiode”. Kroppen er ganske smart sånn sett! Skjer dette, kan målet/vektnedgangen/vektoppgangen du ønsker, bli vanskeligere å nå. Cheat-meals kan altså være en fin måte å booste forbrenningen på! Det er derfor ingenting å ha dårlig samvittighet for, så lenge det ikke er hver eneste dag. Hehe, men såpass vet vi jo håper jeg.


Q: Noe spesielt du lurer på til neste ukes “ukens spørsmål”?
Legg igjen en kommentar i denne innlegget!

3 kommentarer

3 thoughts on “Ukas spørsmål!

  1. Det nederste der er bare en gammel myte altså. På lik linje med at morgencardio er mer effektivt for å miste fett enn annen cardio :p

    1. Det at cheatmeals booster metabolismen er både forsket på og bevist.Jeg har vært i kontakt med både ernæringsfysiolog, coacher og leger som har bekreftet kroppens “sparemodus”, så dette er ikke en myte på lik linje med morgencardio, spør du meg 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.