Og vipps så var hverdagen i gang igjen. For et par dager siden føltes sommeren evig, i dag har den gått for fort. Sånn er det hvert år er det ikke? Jeg tror jeg vet hvorfor. Når jeg er i øyeblikket gleder jeg meg til fremtiden. Og i fremtiden savner jeg fortiden. Hva med da? Nå er det torsdag, jeg ligger fortsatt under dyna, med God Morgen Norge (som endelig har gjort comeback etter sommeren) surrende i bakgrunnen. Dette har jeg gledet meg til.

Jeg måtte lukke vinduet i natt, våknet litt snufsete og kald. En slags forsmak på høsten. Jeg kjenner det, og jeg kjenner jeg gleder meg litt. Høsten er vakker, faktisk en av mine favoritt årstider. Full av kontraster. Varmt inne, kaldt ute. Ikke for kaldt til å gå tur (kveldsturer er aller finest om høsten) men likevel kaldt nok til å gå i strikk, med skjerf og sette pris på en kopp varm kaffe.

Da jeg var liten var høsten hummerfiske. Sørlandsjente vett. Vi kledde oss i ull, regntøy og dro ut i båten for å trekke hummerteiner, hele familien. Vi hadde gjettekonkurranse, hvor mange hummer får vi i dag? Hjemme ventet fyr i peisen, ullsokker, regn på ruta, nybakte boller og varm kakao. Barndomsminner gir meg sommerfugler i magen. Det er nok derfor jeg føler høsten så sterkt. Kaldt ute, varmt inne (og inni meg).

Jeg er altså tilbake i Oslo og klar for høsten. Den siste uka hjemme var fin, litt rastløs men fin. Jeg legger sommeren2019 bak meg, uendelig takknemlig for alle fine minner og mennesker, nullstiller og klargjør hodet for nytt semester. Sommeren har vært fin og kjenner jeg meg selv rett, savner jeg den nok veldig snart. Men akkurat nå er jeg klar for hverdag, rutiner, mestringsfølelse og fokus på meg selv. Høsten er fin sånn sett.

I går startet studiene. Pangstart. Fire timer forelesning, tre på engelsk. På tide å vekke venstre hjernehalvdel, som vist nok fortsatt er på sommerferie, haha. Målet er (som alltid) å gjøre mitt beste, kjøre på og ta en dag om gangen. Nytt semester nye muligheter sant? Det kommer til å gå fint. Det gjør som regel det.



Hva er dine planer denne høsten?

4 kommentarer

4 thoughts on “Hei høsten

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.