Last Updated:

Meat Free Monday?

Categories Blogg, Mat

Jeg har skrevet om Cornelia Grimsmo på bloggen før. Jeg har fulgt henne på Youtube et par år nå, og hun har inspirert meg på så ekstremt mange områder. Dere som ennå ikke har sjekket ut kanalen hennes kan gjøre det HER. Den nyeste videoen hennes kom faktisk ut i går og heter “4 hacks to kick ass i 2019”. En skikkelig motivasjons-boost for det nye året. 

 🍍 Jeg vet ikke om dere husker det, men i starten av 2018 var jeg veganer for en uke.  Dette var det faktisk Cornelia som inspirerte meg til, og mange av tipsene jeg brukte for å lage fullverdige måltider og unngå “mangler” hentet jeg fra henne. Nå som vi starter  et nytt år, vil jeg snakke litt om dette igjen. Etter mitt lille vegan-project har jeg faktisk holdt på mange av vanene, tipsene og triksene jeg lærte meg underveis, og tatt dem med meg videre inn i hverdagen. Jeg har faktisk spist som en vegetarianer det siste halve året, litt uten å tenke noe spesielt på det! Jeg spiser kun kjøtt hvis jeg får det servert, er ute å spiser, spiser sammen med andre eller ikke har muligheten til å velge maten min selv. Dette er noe jeg kommer til å fortsette med, også inn i 2019.

Chiapudding av søtet mandelmelk, havregryn og chiafrø, toppet med banan og bær. Såå godt!

🍴 Viste dere at kjøttindustrien forurenser mer enn hele verdens transportnæringen til sammen? Produksjon av kjøtt er altså verre enn bilkjøring. Hvor sjukt er ikke det? Tenk om alle bare kunne spise litt mindre kjøtt!! Kanskje vi faktisk hadde nådd klimamålene og “reddet” planeten, klimaet og ikke minst dyrene! Jeg vet hvor vanskelig det kan være for mange å sette seg inn i disse “store” tingene, forstå alvoret og “bry seg”. Men det er viktig folkens. Det er jorda vår det er snakk om, og det bør faktisk være interessant. Alt er bedre enn ingenting og jeg håper flere gjør en liten innsats i året som kommer. Det er mange måter å gjøre sitt på, for eksempel ved å innføre “Meat Free Monday”. Kanskje det kan være et mål for 2019? Spise litt mindre kjøtt og teste ut et par vegetaroppskrifter? Dere finner for eksempel masse digg HER. Det finnes SÅ mye god vegetarmat dere aner ikke. Jeg tenker faktisk ikke over om jeg spiser vegetar eller vegansk lengre. Men jeg kjenner godt når jeg spiser kjøtt, og det sier kanskje litt. Sikkert litt fordi kroppen min ikke er like vandt til det lengre. Det blir en vane, som alt annet.

1. smoothiebowl med granola, banan, blåbær og jordbær
2. Lomper med kidney bønner, hummus, avokado, grønnsaker, salt, pepper og sitronsaft
3. Salat med spinat, grønnsaker, linser, sorte bønner, Alpro “dressing”, mandler og avokado.
 

🥜 Som veganer/vegetarianer bruker man masse belgfrukter (bønner, linser, erter osv), ulike former for nøtter og frø, kornprodukter, grønnsaker, frukt og bær i mye større grad. Det finnes også et hav av gode erstatninger i butikkene, både til kjøtt, melk og ost- som jo faktisk smaker veldig likt. Burger, kjøttdeig, pølser, vegansk ost, mandel-og soyaprodukter, what ever floats your boat. Du har jo blant annet Alpro, som jeg for eksempel liker veldig godt. Jeg synes nesten det blir for dumt og ikke klare minst èn kjøttfri dag i uka med SÅ mange gode alternativer og muligheter. Eller hva?

Mitt mål er ikke å overtale noen til å bli veganer eller vegetarianer- for hvem er jeg til å gjøre det? Jeg spiser jo fortsatt kjøtt selv. Dette er mer et ønske om å bidra med inspirasjon til å kutte litt ned. For er det èn ting jeg gleder meg til å fortsette med i 2019 er det å teste ut flere oppskrifter uten kjøtt. Spesielt nå etter jula, som jo inneholder mye kjøtt og tung mat. 

🥑 Anbefalinger til deg som ønsker å lære litt mer : 

The industry explained in 5 minutes 
What the health – Netflix
Best Speech you will ever hear
Cowspiracy
The Cove
101 reasons to Go Vegan 

 


Q: Hvem er med på å starte 2019 med “Meat Free Monday”? 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Meat Free Monday?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.