Last Updated:

Dette kan være grunnen til lite motivasjon på trening:

Categories Blogg, Hverdagen, Mat, Trening/helse

I går traff mandagen meg hardt. Jeg vet ikke helt hvorfor, for på morgenkvisten var jeg motivert. Jeg dusjet, begynte å stelle meg, sminke meg. Jeg begynte så smått å kjenne motivasjonen svikte, men overså det og fortsatte. Jeg satte på litt musikk, fant frem favoritt treningsklærne, dro ut døra og gikk ned til Sats. På veien satte jeg på “feelgood” lista på spotify, prøvde meg på en episode av treningspodden. Jeg kjempet mot følelsen og skulle få den bort. Jeg startet å trene. Av erfaring, kan to ting skje her. Enten får jeg tidenes økt og ender opp med verdens beste følelse av seier,  eller så mister jeg motet og klarer ikke fokusere på noe annet enn hvor mye jeg vil hjem å sove bort hele dagen å starte på nytt i morgen. 50/50. Jeg endte opp med sistnevnte. Hvorfor? Det bare skjedde. Kroppen skrek stopp, hodet skrek stopp, motivasjonen skrek stopp- jeg fortsatte å gå. Hvor går egentlig denne grensa mellom viljestyrke og disiplin- og å lytte til kroppens signaler? Jeg synes det er vanskelig. Det er så mye å ta hensyn til! Er det kroppen som mangler energi? Er det PMS og mensen som melder sin ankomst? Er jeg bare lat? Orker jeg ikke, eller gidder jeg bare ikke? 

Dager som denne kommer garantert igjen. For oss alle! Det kan være mange grunner til mangel på motivasjon, energi og viljestyrke. Den indre kampen kan i perioder være innmari tung, I know. I tillegg får vi høre hvor viktig det er å være disiplinert, gi det et forsøk og prøve. Denne “alt er bedre enn ingenting” tankegangen, vet dere. Men ER alltid alt bedre enn ingenting..? Og hvor langt skal vi gå, før vi faktisk stopper opp og lytter til kroppens signaler? Jeg har samlet sammen 3 punker jeg selv går igjennom og vurderer nøye, i de periodene motivasjon svikter, kroppen kjennes tung og hodet bare ikke vil. Tenk, vurder og check av: 

✔️ Fysisk eller psykisk sliten? Se på din egen livssituasjon og vurder. Det er ikke veldig rart å ha mangel på motivasjon og energi i perioder hvor det skjer ekstra mye på privaten. Hvordan har du det hjemme? Hvordan er bo-forholdet ditt? Er det mye å gjøre på jobb/skole? Har du det bra i forholdet? Tenker du mye på økonomien? Stresser du mere nå enn før? Er det noe du tenker spesielt mye på om dagen og som drar energien ut av deg? Snakke du deg selv ned? Sover du lite? Alle disse faktorene kan være med på å gjøre kroppen din sliten, og dermed ikke i stand til å prestere på trening. Mangel på energi og motivasjon trenger ikke alltid kommer fra hvor fysisk sliten man er- hva om du er psykisk sliten? Klarer du å jobbe med egen livssituasjon og få en bedre psykisk helse, vil du etterhvert oppleve å kjenne på mer energi, motivasjonen for å dra på trening vil komme tilbake og du vil prestere med overskudd. Du har ikke dårlig tid. Livet kommer alltid først. En ting om gangen. Husk: trening er ikke livet- trening skal være med på å gjøre livet bedre.

✔️ Har du spist nok mat? Dette er nok en av hovedårsakene til hvorfor mange føler på lite energi, overskudd og motivasjon på trening. Kroppen har rett og slett ingenting til overs. For å bygge kroppen sunn og sterk, trenger kroppen byggeklosser. Mat er kroppens byggeklosser, og uten mat vil du miste all energi, føle deg trøtt og sliten store deler av tiden, få mangler og vondter, og ødelegge kroppen innvendig og utvendig. Du vil også kjenne på negative tanker, miste motivasjon, glede og lyst til andre ting i livet, samt føle deg trist og lei store deler av tiden. Det er lett å glemme, men hjernen trenger også næring for å prestere! Spør deg selv; spiser jeg nok for å føle på mestring i min treningshverdag? Får jeg i meg de næringsstoffene kroppen min trenger for å kunne prestere? Spiser jeg de vitaminene og mineralene jeg skal? Spiser jeg nok mat til å kunne trene i tillegg til å prestere på skole, i jobb, sosialt og fortsatt ikke føle meg unormalt sliten? Og til slutt: vær ærlig og snill mot deg selv. 


✔️  Hvorfor trener du? Hvis all tiden du bruker på trening, kun går på ren tvang- er det ikke rart du føler deg sliten og umotivert. Hvis du hver eneste dag må dra deg over dørstokkmila og ned til senteret, for så å gjennomføre ei økt du egentlig synes er drit kjedelig, og du bobler over av glede så fort du er ferdig og kan dra hjem igjen- bør du revurdere målet. Hvorfor trener du slik du gjør? Hva med å prøve en annen form for fysisk aktivitet? Lite motivasjon og en negativ tankegang over lengre tid, kan faktisk slå ut fysisk å gjøre deg sliten og utmattet. Hva med å prøve en sport? Prøv ut gruppetrening for en periode? Skaff deg en prøvetime på et nytt senter? Test ut en aktivitet? Har du for eksempel prøvd dans? Kampsport? Klatring? Løpetimer i gruppe? Sykling? Når det kommer til trening, er det minst like viktig å være klar over hvor mye hjernen og det mentale har å si for prestasjon og motivasjon. Opplever du å kjede deg, føle deg nedstemt og lite motivert hele økta igjennom, vil resultatet også bli deretter. Så; føler du treningen du holder på med nå, gir deg mer negativitet enn positivitet? Prøv noe annet, sett deg et nytt mål, planlegg veien til målet og vær konkret. Tro meg, det kan gjøre ekstreme utslag på motivasjonen!


 

Q: Hvor går grensen din for å droppe en planlagt treningsøkt?

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.