Last Updated:

Torsdag, distanse & snapchat

Categories Hverdagen, Mote, Tanker og meninger, Trening/helse


08:42

God morgen venner. Det er en stund siden sist jeg vet. Hverdagen er i gang for fullt og jeg har allerede glemt savnet jeg følte på for bare et par uker siden. Rart det der. Hvor fort man glemmer tanker og følelser, bare distansen til tanken og følelsen blir lang nok. Hadde vi sett barn dø av sult hver dag på vei til jobb, hadde vi også gjort noe for å hjelpe hver dag. Men. Vi leser det, ser det på tv, stresser ut døra for å rekke jobb, og “glemmer” det. Vi distanserer oss- mest fordi det er den enkleste og mest behagelige “løsningen” her og nå. Det sammen gjelder klimakrisen. Problemet er fjernt for oss, distansen er for lang, det hele føles urealistisk. Gunnhild Stordalen snakker om dette i boken sin Det Store Bildet (som dere forøvrig fortsatt bør lese). Det gav inntrykk og fikk meg til å reflektere.

Jeg fikk opp et minne på Snapchat her om dagen, meg for 1 år siden. Jeg hadde nettopp flyttet til Oslo for å starte på studiene. Men det jeg la mest merke til var vippeextensions, hair extensions, lange negler og nye klær. Et ekstremt fokus på å utseendet. Det var bare veldig mye greier. I dag har jeg ingen av delene, kun meg selv. Mitt hår, mine korte negler, mine øyevipper, og halvert mengde sminke. The moral of the story: jeg er fortsatt meg selv. Jeg er fortsatt usikker og redd. Jeg ler og gråter omtrent like mye. Noen dager føler jeg meg fin, andre dager mindre fin. Akkurat like mye som for et år siden. Akkurat like mye som med extensions, nye klær, lange negler og kullsvarte øyne. Har jeg fjernet det som et slags statement? Nei. Kommer jeg til å ville “kle meg ut” igjen? Sannsynligvis. Forskjellen er bevissthet. I de periodene jeg føler meg dårlig innvendig kommer jeg til å ville fikse utsiden i håp om å føle meg bedre innvendig, fin, bra nok. Men! Jeg vet også at jeg kan føle meg bra, fin og flink, kun ved å være meg. Ved å kle meg opp i favorittbuksa, fikse håret, rense huden, sminke meg litt lett, dra på trening, drikke kaffe med ei god venninne, snakke ut om ting, henge med familien, gå en tur, ta en dag alene inne med serier. Jeg har gjort det flere ganger! En bedre løsning? Jeg synes det. Bare en tanke.

 

Jeg lover å oppdatere dere bedre senere. Dette ble et rart innlegg med mye forskjellig. Klokken har blitt 09:13, God Morgen Norge surrer og går, Wenche snakker om blåskjell, jeg drikker siste slurk av kaffen. Nå må jeg opp. Lang dag i ventet! Ønsker dere en fin en 💛

4 kommentarer

4 thoughts on “Torsdag, distanse & snapchat

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.