Last Updated:

November, mål & nye vaner

Categories Blogg, Hverdagen

🍋 Jeg vil lese mer denne måneden. Sette av tid til bøker igjen- som jeg gjorde i sommer. Pause fra pensum. Det er vanskelig å sette av tid til å lese bøker synes jeg- det passer liksom aldri? Tiden strekker ikke til, og det å bruke tid på å lese bøker føles ofte som en dårlig prioritering når eksamen nærmer seg.. Det er kanskje nettopp derfor jeg bør gjøre det? Dårlig tid, dårlig unnskyldning. Jeg har tid til å bruke flaut mange timer om dagen på telefonen, denne måneden skal noen av disse timene erstattes med bøker. Jeg har kjent det den siste tiden og spesielt de siste ukene, hvordan jeg trenger å lande litt, roe ned og ta vare på meg selv igjen. Jeg kan ikke klare alt, ikke på en gang- ikke når jeg jobber fulltid med meg selv i tillegg. Høsten er fin sånn sett. Tid til å være inne, krype inn under teppet, koke te, bruke god tid på å lage mat, suppe, norske grønnsaker, lytte til fin musikk, gå en kveldstur i mørket, inn i varmen igjen, finne frem en bok, pause verden, leve historien. Jeg har en egen “leseliste” på telefonen min med bøker jeg har fått anbefalt, hørt om, funnet, og som jeg gleder meg til å starte på denne høsten. Kanskje du har en fin bok å anbefale meg? 

🍋 Kino. I November vil jeg dra på kino igjen! Jeg er som dere vet ingen film-og-serie- person, men kino synes jeg faktisk begynner å bli litt koselig! I tillegg er det ganske mange fine filmer fremover, både nå mot jul, men også som går nå i November. Først og fremst skal jeg selvfølgelig se “Snekker Andersen og Julenissen” som en slags kickstart til desember, julestemning og adventstid. Jeg vil også se De dødes Kjern, Astrup og Spionen, som går nå. Det er noe hyggelig med å dra ut i mørket en sen kveld, inn på Ringen Kino og koble av et par timer med en skikkelig fin film på storskjerm. Ååå jeg gleder meg allerede <3



🍋
Studiehelg på hytta.
 Dere som leser bloggen min og kjenner meg vet hvor mye jeg elsker å reise på hytta. Hytta har reddet meg mange ganger, og en tur dit i vanskelige og stressende perioder i livet, gjør virkelig underverker. Alle rundt meg vet at jeg har to plasser i verden hvor jeg klarer å roe helt ned- og det er på hytta og hjemme hos familien. Nå som jeg bor i Oslo, det er langt hjem, lite fri, mye skole og mye greier som krever at jeg er i Oslo- blir det også færre turer på hytta.. Heldigvis har jeg og lillesøster funnet en liten løsning på problemet, og driver å planlegger en liten høst-studie-helg på hytta i løpet av november, noe jeg ser ekstremt frem imot. Fult fokus på eksamen, pauseturer i skogen, fyr i peisen, beina høyt, kaffe på bål, litt boklesing mellom slagene, ro, kos og stillhet. En fin novembertanke og motivasjon for uka som kommer.

 

🍋 Sette av tid til meditasjon, selvpleie og egentid igjen. Det er rart hvor fort vi mennesker glemmer alt som er fint, godt og positivt for oss- men husker, kverner, haler og drar i alt som er vondt og vanskelig. Jeg vet for eksempel hvor mye bedre jeg har det inni meg når jeg setter av tid til å meditere- men gjør jeg det? Nei. Jeg vet jeg burde rense huden min morgen og kveld for å føle meg bra dagen etter, men velger heller å bli liggende i sengen til jeg sovner. Jeg vet jeg trenger tid, ro og timer alene for å få ny energi- sette jeg av nok tid til det? Overhodet ikke. Nøkkelordet for november= nye vaner. Jeg vil være føre-var, prioritere de tingene jeg vet gjør meg godt i det store bildet. Ikke reagere så sterkt på momentane følelser- for det er jeg ekstremt flink på..!

TRE NYE NOVEMBER VANER
1. 5 minutter daglig meditasjon (føles i skrivende stund helt urealistisk, som er tegn nok på at det skal gjennomføres).
2. Jeg skal gjennomføre hudpleierutinen min hver kveld før jeg legger meg.
3. Erstatte noen av timene brukt på telefonen, med boklesing.  

 


 

Q: Hva er dine tre november mål? 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.