Last Updated:

Min type søndag

Categories Blogg, Hverdagen

 


Er dette Oslo?
Jeg skjønner hvis du lurer. Jeg forstår det ikke selv. Lite viste jeg da jeg flyttet til Oslo for første gang (ung, dum, klar for å finne mæ sjæl, leve storbylivet og bestemme selv) at jeg 5 år senere fortsatt trekkes mot naturen og nå bruker all ledig tid jeg har, i marka. Hadde 24 år gamle Marie fortalt 19 år gamle Marie dette.. ja da hadde hun nok ledd høyt. Noe sier meg at “bygdejenta” i meg aldri helt vil gi slipp. Og det går egentlig helt greit for jeg vil ikke slippe! Aldri. Jeg er født og oppvokst ved havet, med natur, stillhet, ro og nær familie som nærmeste nabo. Og den delen av meg ville jeg ikke byttet bort mot noen verdens ting.

Oslomarka gir meg ro. Ikke som hjemme, men så nært man kan komme 20 min fra Oslo sentrum. Det er folksomt, masse masse mennesker, alltid. Flere enn jeg er vandt med! De koser seg. Familieliv. Barn som leker, lukten av pinnebrød, bål, pølse med ketsjup, hunder, eldre, par. Hånd i hånd. Folk koser seg! Jeg ser det, lukter det, føler det. Her kan jeg gå å smile. Og det gjør jeg! Hver gang. Jeg gjorde det i dag også. Min type søndag. Hadde jeg vært hjemme hadde jeg gjort det samme. Gått en tur med hundene, i skogen, langs veien, kanskje sammen med familien. Jeg jobber for å lage meg fine dager, med ting jeg vet har gitt meg gode følelser tidligere. Det er målet, alltid på leting etter gode følelser. Og på Sognsvann finner jeg mange. Gode følelser altså. Jeg kjøpte meg en Redbull og satte meg på banen, alene. 5 Songsvann. Søndag, strålende sol, 23 grader. Masse mennesker i dag også. Jeg kjenner ubehaget, men det gikk fint. Jeg var forberedt på mennesker i dag. Bak et par sotede solbriller med Lørdagsrådet i ørene, kan man utelukke det meste. Alt handler om fokus.

En rolig søndagstur. Jeg fant meg en liten plass helt nede ved vannet. Her satt jeg en stund. Drakk Redbull, spiste niste og hørte podcast. Da jeg kom hjem var jeg glad jeg hadde dratt. Og litt stolt. Du kan faktisk ha en fin dag alene også! Jeg tror mange sliter med nettopp det, å være alene. Se på det som en styrke! En måte å bygge din egen hverdag på, uavhengig av andre mennesker. Vet du hvor mye du går glipp av hvis du hele veien er avhengig av at andre mennesker står å holder deg i hånden? Mye. Jeg er ingen ekspert, men jeg øver. I dag øvde jeg igjen, og vet du hva? Det føles godt. 

Klar for ny uke, vi snakkes da. Natta <3



 

Hva har du brukt søndagen på? 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.