Last Updated:

Fire små tirsdagstips

Categories Anbefaling, Blogg

 

-> Bookis
Hvis dere er glad i å lese bøker anbefaler jeg dere å sjekke ut den geniale appen Bookis. Dette er en app for kjøp og salg av brukte, leste og nye bøker, litt som Tise bare for litteratur. Du finner også pensumbøker, noe som jo er helt genialt for oss som studerer. Personlig liker jeg å samle på bøkene mine etter jeg har lest dem, men det er det jo ikke alle som gjør! Da er dette helt genialt. Både for gjenbruk, og for å spare litt penger. Jeg har allerede bestilt meg to bøker som jeg gleder meg til å lese i høst. Jeg håper jeg får ta dem med meg opp på hytta. Det hadde vært perfekt. Jeg gleder meg til å vise dere. Kanskje blir det en liten anbefaling også, hvis det er noe dere ønsker..? Let me know


-> Mylk

Jeg har fått en ny favoritt melk. Spesiell hang up? Jeg vet. Dere har nok sett den allerede, Mylk fra Berit Nordstrand. Dette er en 100% plantebasert og laktosefri melk, som finnes både i havre og mandel. Spør du meg smaker den tusen ganger bedre enn andre varianter jeg har smakt av typen tidligere. Den er søtere, på en ikke-kvalmende, naturlig, digg måte. Vanskelig å forklare. Jeg elsker den og anbefaler virkelig å legge den i handlekurven neste gang du er i matbutikken. Jeg bruker den både i havregrøt, kaffe, te, smoothie, frokostblanding.. Ja, generelt alt du kan bruke melk til. Også drikker jeg den ren, rett fra glasset. Føler det er en “barne greie”, er det bare meg? Husker da jeg liten og drakk melk til alt. Frokost, lunsj på skolen, middag og kveldsmat. En glass kald melk, gud så godt. Nei denne måtte jeg bare tipse dere om, nam nam!

 

 

-> Meditasjon
For dere som ikke følger meg på Instagram kommer nok dette litt ut av det blå, men den siste uken har jeg begynt med meditasjon og mindfullness. Forrige uke lagde jeg en challenge for meg selv, hvor målet var å inkludere meditasjon i hverdagen. Jeg satte meg et mål om 5 minutter meditasjon (eller øvelse på meditasjon) hver dag hele uken. Og tro det eller ei, de 5 minuttene med fokus, pust, stillhet, ro og avkobling fra verden rundt, gjorde faktisk merkbar forskjell på hele uken. På hele meg! Jeg vet, det høres for godt ut til å være sant. Jeg har vært der selv, prøvd, ikke klart å fokusere og vende tilbake til pusten, tankene tar over og vips så var hodet tilbake på jobb. Ikke denne gangen. Jeg gav meg ikke. Stoppet ikke tiden, lot den bare gå. Det skal ikke være vanskelig å være helt stille i 5 små minutter. Men det er det, i dagens samfunn er det. Og spesielt i starten, kjempe vanskelig. Men wow, roen du får føle på i etterkant. SÅ verdt det, så så verdt det. Jeg har meditert i dag også. Og kommer garanter til å gjøre det i morgen, onsdag, torsdag, fredag… Det skal bli en vane. Jeg anbefaler deg å prøve, ukas utfordring til deg selv. Hva er det verste som kan skje? 

 

> Peaceful Piano
To av mine absolutt mest avspilte Spotifylister. Peaceful Piano & Peaceful Guitar. Disse listene har reddet meg mange ganger, på ulike måter. Jeg pleier å skru dem på høyttaleren i leiligheten, både når jeg jobber med skole, blogger, leser ellerbare trenger ro i sjela. Det er noe med musikken som får meg til å slappe av. Det kan sammenlignes med å være på spa eller få massasje. Kroppen kjennes tung, hodet hviler, tankene surrer ikke like fort og stresset i brystet slipper taket. Fokus. Jeg bruker dem på lesesalen også, hvis jeg sitter alene og skal jobbe med en oppgave. Eller når jeg blogger. Tankene slipper liksom ikke til, ordene flyter lettere, og jeg, jeg kommer inn i et slags modus jeg ikke vil ut av. Ja, jeg spiller dem i skrivende stund også. Og vips, så var blogginnlegget ferdig skrevet og publisert. Du finner spillelistene HER og HER. 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.