Last Updated:

Lesetips til høsten

Categories Anbefaling, Blogg

 

Jeg liker bøkene mine som jeg liker seriene og tv-programmene jeg velger å bruker tid på. Realistisk. Selvhjelp, biografi, fakta, lyrikk, memoar. Min type litteratur. 

 

Bøker krever stillhet, tid og fokus. En form for meditasjon. Jeg kunne valgt podcast eventuelt lydbok, men nei. Det er noe spesielt vakkert og elegant med bøker i papirform. Jeg håper så inderlig bøker aldri forsvinner til fordel for skjerm. Vi trenger ikke digitalisere og forenkle absolutt alt. For det er nettopp det som skjer, ting skal være enkelt, gå fort og gjerne kunne gjøres samtidig med alt annet. Ganske trist utvikling skal jeg være ærlig.

 

Vi leser mail med propper i ørene vei til jobb. Vi slipper å forholde oss til mennesker i butikken med selvbetjente kasser. Vi handler alt vi kan på internett, og vi facetimer med familie og venner fra det ene til det andre. Ufokusert selvsentrert konstant uro. Å lese bok er ikke lengre noe alle gjør, det en kunst. Det krever at du kobler av, roer ned, vender skjermen, glemmer verden. Da har du funnet en god bok. Når du uventet møter deg selv i en uvirkelig verden utenfor din kontroll, hvor forfatteren styrer alle følelser og tanker og du spent blar om til neste side. Da har du funnet en god bok.

 

For meg er Note to Self av Connor Franta en sånn type bok.

 


Boken er på engelsk men veldig lettlest. Her kan dere lese en beskrivelse av boken:

” In this diary-like look at his life since A Work In Progress, Connor talks about his battles with clinical depression, social anxiety, self-love, and acceptance; his desire to maintain an authentic self in a world that values shares and likes over true connections; his struggles with love and loss; and his renewed efforts to be in the moment-with others and himself. Told through short essays, letters to his past and future selves, poetry, and original photography, Note to Self is a raw, in-the-moment look at the fascinating interior life of a young creator turning inward in order to move forward.”

 

 

Q: Hva er ditt beste lesetips til høsten?  

2 kommentarer

2 thoughts on “Lesetips til høsten

  1. Fin og koselig blogg! Fine bilder i innlegget! Selv liker jeg å kjøpe et par brukte bøker på bookis (protip!!! mye billigere og du får dem på døra)
    Elsker tjukke krimbøker så jeg kan kose meg lenge med dem og leve meg inn i dem!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.