Last Updated:

En oppdatering på alt

Categories Blogg, Hverdagen

 

I dag våknet jeg opp i Oslo. Jeg er her på en liten miniferie, fra ferien. Alene. For å finne tilbake roen og få litt forandring. Juleferie kan være slitsomt, spesielt for hodet. De som vet, forstår. Faktisk har jeg mer ro i hodet i en hverdag fylt med gjøremål, skole, eksamen og frister- enn jeg har i ferier og på fridager. Ferie gir ro til kroppen og stress til hodet, mens hverdagen derimot, gir ro til hodet og stress til kroppen. Ikke spesielt konstruktivt.. Hodet og kropp henger sammen og bør gjerne samarbeide for å fungere. Ikke frontkollidere og ødelegge deg. Så, er det noe som skal jobbes med i 2020 så er det nettopp det. Å unngå frontkollisjon.

 


Det er stort sett sånn denne bloggen fungerer- meg som oppdaterer litt her og litt der. Når jeg blir inspirert, har behov for å skrive, eller bare trenger å være litt kreativ. Ganske greit forhold sånn sett- meg og bloggen, og dere.

 

Blogg er ikke den plattformen det en gang var. Og jeg forstår det! Det blir for kjedelig. Unge idag vet ikke hva det er å kjede seg. Jeg er glad jeg lærte det før det forsvant. Se på YouTube for eksempel, hvor alt lever, ting skjer så fort at vi ikke en gang legger merke til det, og noe nytt er i gang før du rekker innom tanken på å kjede deg. Du bare sitter der, stirrer inn i skjermen og blir underholdt. Det gir oss muligheten til å forsvinne når vi vil forsvinne, glemme når vi vil glemme, ikke tenke når vi kanskje burde tenkt. “Du har bare godt av å kjede deg litt”, sa alltid mamma. Jeg tror hun hadde rett. Jeg tror det er da man finner sin lidenskap i livet. De tingene man gjør når man ikke har noe å gjøre. Ta meg for eksempel- når jeg “kjeder meg” går jeg ut for å ta bilder, redigerer, og skriver. Jeg gjør selvfølgelig andre ting også, men det er de tre tingene som virkelig gir meg liv. Hva gjør du når du kjeder deg?

 


Kristiansand. Hjerteby. Ikke for stort, ikke for lite. Akkurat passe. Vi dro en tur til byen, egentlig bare for å titte. Jeg tok to nye hull i øret! Veldig fornøyd, hehe. Panda Panda, vårt favoritt lunsj-og kaffested. Dit må dere dra! Midt på torvet ligger det. Kristiansands svar på LETT og The Juicery, for dere som bor i Oslo. (Anbefales!!). En bra dag med fine øyeblikk, gode følelser og en god dose takknemlighet over å få være storesøster til verdens fineste lillesøster. Elsker deg <3

 

 

Misforstå meg rett, jula 2019 har vært så fin som overhodet mulig. Jeg sitter igjen med en god dose takknemlighet, fine minner og positive øyeblikk. Jeg har brukt tid sammen med familien min, vært på hytta, gått fine turer med Maia, pyntet juletre, sett julefilm, vært på julemarked, besøkt venner jeg ikke har sett på år, sovet x antall timer og slappet mer av enn jeg har gjort på veldig veldig lenge. Jeg er heldig, og det er jeg veldig veldig klar over. Jeg har vært litt forsiktig med å poste de typiske julebildene denne jula, egentlig mest fordi jeg ikke vil “trøkke” jula i trynet på folk som sitter alene, eller på andre måter allerede har det vondt disse dagene. Nå er jula snart over og hverdagen står for tur. Men først: nyttårsaften. Og om den dagen kunne jeg skrevet en bok. For ja, lite fan er jeg faktisk av den. Men det skal dere få slippe- så jeg oppsummerer kort:

 

1. Ta det HELT med ro. Det er aldri så gøy som det ser ut som på sosiale medier.
2. Du er ikke den eneste som ikke er invitert noe sted, jeg lover.
3. En rolig start på det nye året kan være minst like fint som alt annet. Det blir hva du gjør det til, så hva med å
gjøre det til en litt ekstra hyggelig kveld for deg selv?

4. Og når det kommer til alkohol; et nei er ikke alltid bare et nei. Det kan ligge mye vondt bak. Se de rundt deg, aksepter
deres valg, ta hensyn og pass på hverandre.

5. Logg ut av sosiale medier hvis andres feiring får deg til å føle deg trist. Du er verdt mer enn det!
6. Bruk kvelden på å tenke igjennom året som har gått. Hva er stolt av? Hva er du takknemlig for? Hvem har du blitt kjent med?
Hvilke gode vaner vil du ta med deg inn i 2020? Hva vil du bli bedre på? Hva vil du la ligge i 2019? Har du noen mål for det nye året?
7. Og helt til slutt: måten du feirer nyttårsaften på definerer ikke deg som person. Stå opp for deg selv, ta egne valg, ta initiativ, inviter andre til deg hvis du vil det, bruk kvelden med familie, eller lag deg en skikkelig kvalitetskveld alene. Du bestemmer. 

 

 

 

 

Nå skal jeg fortsette å nyte denne søndagen med flere episoder av Sex And The City, en tur ut i Oslos gater, flere kopper varm kaffe og te-kos hos ei venninne i kveld. En skikkelig Mary-søndag er akkurat hva jeg trenger nå. Vi snakkes, venner. Og du, creds til deg hvis du leste helt hit. Masse kjærlighet <3  

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.