Last Updated:

18 ting jeg har lært på 24 år

Categories Blogg

 


 Livet er for kort til å gjøre ting du ikke har lyst til.

Mye av ungdomstiden bruker man på å tilfredstille forventningene til alle rundt. Det er vanskelig å stå opp for seg selv, vanskelig å vite hva man bør gjøre, vil gjøre, skal gjøre. Hva hvis noen ikke liker meg? Senere i livet flytter dette presset seg over på forventningene vi har til oss selv- noe som kan være minst like vanskelig. Et fint menneske i mitt liv sier alltid “Marie, livet er for kort til å gjøre ting du ikke har lyst til” – og det er søren meg så himla sant.

Det ordner seg alltid til slutt. “Enten går det bra eller så går det over”.
Et internt sitat egentlig, mye brukt i klasserommet når studier, frister, eksamen og livet flyter litt over hodet på oss. Egentlig et slags mantra! For uansett hva du sliter med, hvor stort problem du måtte ha, hvor sliten du er, hva du tenker på eller hvilken ubehagelig situasjon du måtte stå i- så går det enten bra, eller så går det over. Alltid. 

 Ta vare på de menneskene som ser hele deg.
Kanskje noe av det viktigste du kan gjøre for deg selv. Jeg vil heller ha èn god venn som ser og aksepterer hele meg, enn ti venner som kun ser meg på mitt beste. En ekte venn er en person jeg kan snakke med om alt, som lytter, bryr seg og aksepterer hele meg. På godt og vondt. Det er også mitt mål i livet, og være den personen for mine nærmeste.

 Velg venner med omhu.
Det er lov å velge bort og legge til. Du påvirkes av de menneskene du omgåes. Og for at du skal kunne være den versjonen du ønsker av deg selv, trenger du mennesker som drar deg opp og får deg til å føle deg verdifull. For min del er det viktig med mennesker som inspirerer og motiverer meg, og som vil mitt beste. Velg de menneskene som gjør deg bedre! Det er lov å være kritisk.

 

 

 Du er mye mer enn kropp og utseendet.
Dette er fort å glemme, spesielt hvis man hele livet har fått komplimenter for utseendet, hud, hår, sminke, klær, kropp- de tingene vi ofte komplimenterer hverandre for. Du er mer enn det. Du er humøret ditt. Du er utstråling! Du er egenskaper. Du er alt du mestrer. Du er alle følelser, tanker og meninger du har. Du er en god venn. Du er omsorgen du gir de rundt deg. Du er viktig for noen! Du er nødvendig for de rundt deg. Du er en person noen stoler på! Du er ei god datter, en god venn, ei viktig storesøster, en god bror, verdens beste mamma. Du er fantastisk. Du er mye mer enn kropp og utseendet.

 

Materialisme er kortvarig lykke.
Du kan ikke fikse innsiden ved å forandre på utsiden. Det finnes ingen enkel løsning for å få det bedre med seg selv, annet enn å jobbe med egne følelser og tanker.

 

Bruk tid på å finne ut hva du er flink til, hva som gir deg mestringsfølelse og får deg til å føle deg viktig.
Dette er kanskje noe av det viktigste jeg har lært til nå. Nøkkelen til god mental helse er å erstatte materialisme med mestringsfølelse. Når du finner noe du er flink til og som interesserer deg- vil du oppleve at utseendet ikke betyr fult så mye. Du er mer enn det! Du vil føle deg verdifull, viktig og god nok basert på personlighet og egenskaper- og det er virkelig verdens beste følelse.

 

Det er viktig å ha noe å gå til, noen som forventer noe av deg.
Uansett hvor skummelt, lite fristende, stress eller kjedelig det måtte føles å dra på jobb, studere eller gå på skole- må du aldri slutte. Det og ha en jobb å gå til, mennesker som forventer noe av deg, at du er viktig et sted, er så mye viktigere enn man tror. Jeg har vært uten jobb og skole en periode og kan med hånden på hjertet si at det ikke er et stadige i livet jeg unner noen. Vi mennesker trenger anerkjennelse, vi trenger å føle oss viktig for noe større enn oss selv. Du er faktisk heldig som kan jobbe og studere! Husk på det.

 


Gjør mer av de tingene som får deg til å føle deg bra.

Etterhvert som man blir eldre finner man også ut hva som gjør en glad, hvor man trives best, hva man ønsker å bruke tiden sin på og hva man trenger for å leve det livet man ønsker. Og nettopp disse tingene skal man gjøre mer av!

Ingen har krav på deg.
Som mamma alltid har sagt (og fortsatt sier) til meg; ingen har krav på deg, Marie, du bestemmer over deg. Det er lett å føle du skylder andre mennesker tiden din, eller at samvittigheten rett og slett overskygger andre følelser og tanker. Det må vi slutte med. Det er vanskelig, ja, men de menneskene som virkelig bryr seg om deg vil forstå. Du kan ikke være overalt til en hver tid. Du kan ikke please alle rundt deg når du ikke en gang klarer å please deg selv. For at du skal være en så god person mot de rundt deg som du ønsker, må du være en god person mot deg selv først- tror jeg.

Bry deg om menneskene rundt deg.
Jeg tror på karma. Bryr du deg om menneskene rundt deg, får du det samme tilbake. “Gjør mot andre det du vil at de skal gjøre mot deg”. Som sagt er et mine høyeste ønsker og mål i livet å være den personen mine nærmeste føler de kan gå til uansett hva som skulle skje. Jeg bryr meg om hvordan menneskene rundt meg har det inni seg, på ekte. Og jeg spør om det, ofte! Jeg vil at vi skal være åpne med hverandre, om alt. Det er så mange mennesker som sliter “i skjul” og et av mine værste mareritt er at noen i min omgangskrets skal sitte alene med vonde følelser og tanker. Bry deg! 


Sett pris på de små tingene.
Trenger jeg si mer? De minste, mest hverdagslige tingene i livet er ofte de fineste. Årstidene ute, en stor kopp varm kaffe, en god samtale med ei venninne, dama i kassa på butikken, smilet til en fremmed, å glede seg til jul, en fin sangtekst, et varmt øyeblikk. Dere vet, de små tingene som gjør dagen litt ekstra fin.

 


Vær ditt eget viktigste prosjekt.
Du kommer aldri til å bli noen andre enn deg selv. Den eneste personen du må forholde deg til resten av livet, er deg selv. Det er derfor viktig å ha forventninger basert på egne forutsetninger, og ikke menneskene rundt. Du er best som deg, og aller best er du når du innser hvor unik og viktig du er i ditt liv. Deal?

 

Bruk tid alene, det er da du blir kjent med deg selv.
Ubehagelig eller ikke, sett av tid til å være alene med deg selv. Jo mer ubehagelig, jo viktigere er det. Å være alene, da gjerne i stillhet, kan for mange føles vanskelig, skummelt og nærmest umulig. Men gud så viktig. Det er på denne måten du utvikler deg, blir kjent med deg selv, og kan bli venn med deg selv. 



Selvsikre menneskene har også vonde tanker.
Det er alltid mer ved et menneske enn hva som syntes på utsiden. Dette må jeg minne meg selv på gang på gang. Jeg synes det er vanskelig å tenke at de menneskene som ofte stikker seg ut, gjør mest ut av seg eller kanskje får andre til å føle seg dårlig- også kan være usikre og ha det vondt! Likevel er det  viktig å huske på at det som regel er en grunn til at folk oppfører seg som de gjør.


 Ta deg selv seriøst.

Alltid. Du er den eneste personen i ditt liv som vet hvordan du har det. Ta egne følelser seriøst, uansett hvor små/store de måtte være i forhold til andres.  Ønsker du en endring, ta grep! Du fortjener å ha det bra og skal ikke godta mindre. Tiden du bruker på deg selv er aldri dårlig bruk av tid, husk det.

 

 

 Ha alltid noe å se frem i mot.
Det å ha noe å glede seg til hjelper alltid i en hektisk hverdag. Jeg har alltid små tanker i hodet som jeg “vende tilbake til” når stresset tar meg. Det kan være noe så smått som at jeg gleder meg til å komme hjem etter en lang dag, koke meg en stor kopp te og se på Youtube. Eller at jeg gleder meg til jul, desember, og å reise hjem til familien etter siste eksamen. Det kan være noe så teit som at jeg gleder meg til å kjøpe en brus på butikken i pausen på skolen liksom! Tenker man seg om har man ofte mer å glede seg til enn man tror. Nå for eksempel, i skrivende stund, gleder jeg meg til å poste dette innlegget som jeg har brukt x-antall morgentimer på. Fordi jeg håper noen får en god følelse av det, og kanskje gjør noe fint for seg selv. Ja, små ting å se frem i mot altså. 

Prøv på nytt og aldri gi opp.
Det viktigste av alt. Gi aldri opp. Jeg har feilet utallige ganger i livet. Jeg har valgt feil studier, flyttet ut, flyttet hjem igjen, mistet jobben, fått nei, strøket på eksamen, gitt og gitt til mennesker som ikke har gitt noe tilbake, hatt dårlige perioder, drittdager, vanskelige tanker og stått i situasjoner hvor alt som frister er å gi opp. Men: det kommer alltid en ny dag, et nytt sekund, en ny time. Alltid. Du vil alltid få en ny mulighet til å reise deg igjen, prøve på nytt og gjøre noe bra for deg selv. Det kommer alltid en ny følelse, en ny tanke og en ny opptur. Det er livet, en evig berg-og-dalbane. Det er vanskelig, tro meg, jeg står midt i alt dette selv, men vi klarer det. Og vi utvikler oss. For hver dag som går. Målet er ikke perfeksjon- målet er å takle realiteten på best mulig måte. Og den eneste måten å gjøre det på er å reise seg, prøve på nytt og aldri gi opp.

 

2 kommentarer

2 thoughts on “18 ting jeg har lært på 24 år

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.