Oppskrift: hjemmelaget hamburger!

Categories Mat

God lørdagsmorgen, fine fine dere
Hvor deilig er det ikke med helg!? Jeg har frihelg, og har planer om å slappe av, og rett og slett bare kose med med familie og venner – og den kosen, startet allerede i går kveld! Jeg og lillesøster lagde tidenes diggeste fredagsmiddag, som vi koste oss med til gullrekka. Fysøren altså, det var rett og slett så digg at jeg bare måtte knipse et par bilder for å dele oppskriften med dere! Nå skal ikke jeg ta på meg all æren for denne middagen, for det var 90% lillesøster som fixet dette superdigge måltidet til oss i går kveld. Verdens beste lillesøster, eller hva? Så, om lørdagskosen ikke allerede er bestemt, vil jeg anbefale dere å teste ut en skikkelig hjemmelaget hamburger med pommes frites. Jeg kan love deg – dette er en fest for både kropp og sjel! 

. . . . 

H A M B U R G E R   T I L   2  P E R S O N E R  : 
Bland sammen 1/2 pk karbonadedeig (til 2 burgere), 1 egg + salt & pepper i en bolle, og form til 2 hamburgere.

Slik gjør du: Stek i panna, og legg over et par skiver ost de siste minuttene, som skal smelte over hamburgeren. Fyll burgeren med det du har av godsaker, og lag din egen favoritt. Her kan du lage alt fra mexikask, til kyllingburger. Jeg fylte min med kesam, ketsjup, tomat, løk, agurk og mais. Kutt også opp 2 poteter i strimler, fordel på et brett, strø over salt, og stek i ovnen i ca 25-30 min – og vips, så har du verdens diggeste lørdagsburger med french fries til. 
 

G R O V E   H A M B U R G E R B R Ø D ; 
(Oppskriften gir ca 9 store hamburgerbrød. Frys ned, så du enkelt kan ta opp når burger frister som mest.)  
. . . . 

5 dl hvetemel 
10 dl glovmalt hvete
4 dl havregryn 
50 g gjær 
2 ts salt 
2 ss kokosolje (rapsolje/ olivenolje)
7,5 dl vann
4 ss sesamfrø

. . . . 
Slik gjør du: Bland alle ingrediensene i en bolle, og la deigen heve i 1 t. Form hamburgerbrødene slik du ønsker, og la dem heve i 30 min til. Smør toppen med egg, og strø over sesamfrø, før du setter dem i ovnen på 225c i ca 15 min. Avkjøl på rist, og fyll lørdagsburgeren din med masse digg! NYT. 

Q: Var dette noe som kunne friste? 

4 kommentarer

4 thoughts on “Oppskrift: hjemmelaget hamburger!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.