3 av mine favoritt styrkeøkter:

Categories Trening/helse

Lørdag 11.08.18
God morgen, vakre. Flere som har sovet litt ekstra godt i natt? Jeg har. Det er lørdag morgen, og jeg er nettopp ferdig med min andre kopp med kaffe. Tenk, om to dager sitter jeg i Oslo å drikke morgenkaffen min. I en fremmed leilighet, klar for å dra til første skoledag. Det kribler i magen bare av tanken! Idag skal jeg pakke ned alt som skal med i flyttelasset, en liten tur til byen, og spise med familien i kveld. En fiin lørdag. Kjenner jeg meg selv rett blir det nok en liten kveldstur med Maia også før leggetid. En siste luftetur for hodet! Jeg kommer til å savne Maia altså. Imorgen tidlig kjører vi. Klokka 10.00 sitter jeg i bilen på vei inn i ny hverdag. Jeg gleder meg. Og gruer meg litt. Jeg skal oppdatere dere! 
. . . . 
Over til poenget, nemlig trening- og da hovedsakelig styrketrening. Jeg er jo som dere vet, veldig fan av lavterskeltrening. Jeg brenner for fysisk aktivitet på alle nivåer, og for at man ikke alltid trenger å komplisere alt så himla! Trening trenger virkelig ikke være så himla vanskelig, og for noen kan en tur ute i naturen gi like stor gevinst, som en time på treningssenter- alt etter hvilke mål og resultater personen ønsker å oppnå selvfølgelig. Jeg personlig, trener for eksempel sinnsykt variert. Jeg har perioder hvor målet er å bli så sterk som mulig, øke, og kjøre baseøvelser til den store gullmedalje. Jeg har også perioder hvor alt jeg vil er å løpe, jogge, gå turer, og trene kondisjon. I sommer for eksempel, har jeg trent mye egen kroppsvekt ute på plenen hjemme, gått mye tur, og jogget en del. De tunge styrkeøktene inne på et treningssenter har rett og slett ikke blitt en prioritet, da alt jeg har hatt lyst til er å nyte været ute. Og det er helt greit! Det er nettopp dette jeg elsker med å kun trene for min egen del, at jeg kan variere treningen etter hva, hvor, når, type trening som frister mest. 
. . . . 
Nå som høsten, hverdagen og den friske lufta begynner å komme tilbake- kommer også lysten til å trene styrke igjen. Jeg har derfor samlet opp et par av mine favorittøkter, som jeg har lyst til å dele med dere. Jeg vet mange sliter med å sette opp egne økter, og ikke helt vet hvilke øvelser man bør kjøre sammen, hvordan man skal dele opp kroppen i ulike muskelgrupper, antall sett, reps, pauser osv. Noe jeg skjønner jeg kjempe godt! Det er søren ikke bare lett, spesielt ikke med SÅ mye informasjon som florerer både på instagram og internett generelt. Så! Her har dere et par av mine favoritt styrkeøkter. Dette er økter jeg kjører når jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre, ikke har en plan eller spesifikt program jeg kjører, skal trene sammen med noen, eller bare har litt ekstra energi og har lyst på en skikkelig good-feeling i hele kroppen etter økta.
Endorphins you know 😉 

Overkropp:
Tunge vekter, 6 repetisjoner x 4 sett pr øvelse, 1-2 min pause mellom hvert sett. 
God oppvarming ved hjelp av strikk, trepinne, dynamiske øvelser, oppvarmingssett med lette vekter. 

1. Pullups (med strikk) max repetisjoner x 3 
2. En arms skulderpress med manualer 
3. Nedtrekk bredt grep 
4. Upright row med vektstang/manualer 
5. Neutral grip row 
6. Supersett: biceps curl i kabel/ triceps pushdown i kabel
7. Facepulls 


Bein/rumpe :
Høyrepp med lettere vekter, 10-12 repetisjoner x 3 sett pr øvelse, 1 min pause mellom hvert sett. 
God oppvarming ved hjelp av strikk, trepinne, dynamiske øvelser, oppvarmingssett med lette vekter. 

1. Supersett: Frontbøy / Strake markløft
2. Supersett: Bulgarsk utfall / Goblet squat med kettlebell 
2. Supersett: Et beins hipthrust på benk / Step-up på benk 
3. Supersett: Leg extension / Beinpress bred beinstilling 
4. Supersett: Tåhev / Kickback i kabel 

 



Fullkropp :
Varierende vekter, 8-12 repetisjoner x 3 sett pr øvelse, 1-2 min pause mellom hvert sett. 
God oppvarming ved hjelp av strikk, mølle, trepinne, dynamiske øvelser, eller oppvarmingssett med lette vekter. 

1. Chins med/uten strikk, 3 sett x max repetisjoner 
2. Frontbøy 8 x 3 
3. Arnoldpress med manualer 10 x 3 
4. Strak mark 10 x 3 
5. Stående roing med vektstang 8 x 3
6. Hipthrust 8 x 3 
7. Supersett: Facepulls 10×3 / Knebøy i kabel 10×3

 





Q: Legg igjen en kommentar om du tester noen av øktene! 

2 kommentarer

2 thoughts on “3 av mine favoritt styrkeøkter:

  1. Disse øktene virker jo perfekte å gjennomføre gjennom en hel uke 😀 Beinøkta høres ganske forferdelig, men effektiv ut med så mange supersett!

  2. frkfrontend: Ja ikke sant! Den er absolutt hard ja, så her gjelder det å legge vekta ned, så man klarer å gjennomføre alt. Blir mer utholdende styrke, og lover høy puls og brennende bein! 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.