Last Updated:

Inspirasjon, mål & drømmer

Categories Blogg

Det er viktig å med mål. Det trenger ikke være de største målene som å bli rikest, flinkest eller best! Det viktigste er at målene du setter deg gir deg en god følelse i kroppen- både mens du jobber mot å nå dem, og når du en dag går i mål. Motivasjonen for å lykkes må være sterkere enn redselen for å mislykkes.
.  .  .  . 
For å nå målene du setter for deg selv, må du drømme. Man må se for seg livet slik man ønsker å leve det. Hvilke mål kan du sette deg, for at drømmen din skal gå i oppfyllelse? Ikke alle drømmer er realistiske-  i hvert fall ikke før man tror på dem selv. Jeg tror du kan få til akkurat det du ønsker, så lenge du jobber beinhardt, mot et klart og tydelig mål. Noen drømmer bare for å drømme, mens andre drømmer for å oppnå. Det er opp til deg selv. Hvor sterk er lysten til å nå målet? Se for deg livet slik du gjør i drømmen- hvordan føles det?
.  .  .  .
Jeg drømmer hele tiden. Stort og smått. Jeg blir motivert av å drømme! Det gir meg håp, glede og motivasjon til å oppnå de tingene som betyr mest for meg. Jeg tror man lærer mye av å drømme! Drømmer tar oss steder vi aldri ville vært uten. Jeg lærer mye om meg selv, om hva jeg trenger for å ha det bra, mine verdier og ønsker i livet, hvordan jeg ønsker å ha det med meg selv og rundt andre, hvem jeg ønsker å bruke tid med og hva jeg ønsker å bruke tiden min på. For meg gir mål og drømmer livet mening. Jeg tror alle mennesker har godt av og ha noe å jobbe mot. Uavhengig av hva det er. Noe som gir deg glede, mestringsfølelse og lyst til å stå opp hver dag å jobbe hardt- fordi du vet drømmer kan bli virkelighet. 

Her er noen av de tingene som motiverer meg hver eneste dag: 

Inspirasjonsbilder
Jeg er en sånn person. Visuelt vakre bilder inspirerer meg. Får meg til å drømme! Bilder som gir meg en spesiell følelse, umulig å beskrive akkurat hvorfor. Jeg har satt sammen et par “moodboards” til dere med bilder som gir meg denne følelsen. Det er kanskje vanskelig å forstå, men dette er min måte å gi liv til hverdagen på. Jeg tror kanskje det kan beskrives som “små fine øyeblikk”. Solstråler på morgenkvisten, å smake en ny type te, alenetid, store vinduer, gammelt tregulv, vakre bygninger, sunn og god frokost som fyller kroppen min med næring. De små øyeblikkene i hverdagen, og kanskje spesielt på morgenkvisten. Jeg drømmer om å leve et liv fult av disse små fine tingene. Det gir meg for eksempel inspirasjon til å jobbe mot økonomisk stabilitet. Skjønner? 

Reise
Muligheten til og kunne reise å oppleve verden inspirerer meg. Jeg drømmer om å oppleve verden, utvikle meg, møte nye mennesker og samle gode minner. Det er så mye jeg ikke har sett, og så mye jeg trenger å se. Muligheten til å reise i hverdagen, i en fremtidig jobb og sammen med venninner inspirerer meg. Jeg tror alle mennesker har godt av å oppleve andre kulturer, mennesker, meninger, syn og måter å leve på. Jeg vil oppleve det fine verden har å by på. Små, vakre, skjulte skatter. Jeg vil oppleve alt det vonde, alt som vanligvis er fjernt, uforståelig og “bare på tv”. Drømmen om å kunne oppleve verden inspirerer meg til å jobbe hardt her og nå. Jeg skal fullføre utdannelsen min, jobbe en periode, også reise. Et kortsiktig, konkret, realistisk mål. Jeg skal utvikle meg før jeg går inn i en hverdag med fast jobb. 

Mat & helse 
All maten over her, er vegansk/ vegetar. Matindustrien inspirerer meg. Jeg vil faktisk gå så langt som å kalle det en liten kampsak. Jeg kan ikke så mye ennå, men gud så mye jeg skal lære! Boka til Gunnhild Stordalen var en inspirerende start. Etterhvert som jeg har blitt eldre og klokere, har også interessen for mat, ernæring, kropp og helse vokst seg større og sterkere. Maten vi putter i oss stråler også utad. Spiser vi dårlig mat, gir kroppen ut signaler som uren hud, lite energi og overskudd, tynt og pistrete hår, dårlig konsentrasjon, ingen tilstedeværelse, dårlig form, lav selvfølelse og lav livskvalitet. Er det er liv vi ønsker å leve? I så fall, vil jeg kalle deg lat. Jeg tror vi må bli mer bevist på maten vi putter i kroppen vår. Vi må tørre og utforske, prøve mye ting å vite! Tørre å vite hva maten vi velger å spise inneholder, tørre å vite hvor den kommer fra, tørre å vite hva den gjør med oss, tørre å lytte til kroppens signaler når vi spiser den. Vi mennesker er ganske fantastiske sånn. Kroppen sier ifra. Vi må lære oss å lytte til kroppen vår og gi den det den trenger- ikke bare det vi har mest lyst på etter en lang dag på jobben. Lag deg vaner du liker, trives med, mestrer og hard godt av. Ja, det er faktisk mulig! Per dags dato dør flere mennesker i verden av overvekt enn av sult. Ca 70-80% av dem som dør i Norge i dag, dør av livsstilssykdommer- som vi vet, ofte skyldes dårlig kosthold og helse. Samtidig fråtser vi i kjøtt og ferdigmat, mens deler av verden sulter. Okei, nå snakker jeg meg helt bort her. Poenget er at matindustrien inspirerer meg. Jeg ønsker å bruke livet mitt på å lære mest mulig. Jeg drømmer om å oppleve mat verden over, både på godt og vondt. Jeg vil lære min egen kropp å kjenne, og jeg vil spre den kunnskapen jeg skaffer meg, rundt til dem jeg kan. Jeg tror mat og ernæring kan være med å redde oss og jordkloden. Husk: vi startet en gang med blanke ark- jeg tror vi må tilbake dit igjen.

Fremtiden
..inspirerer meg, kanskje mest av alt. For at jeg skal kunne bygge meg det livet jeg ønsker å leve, må jeg starte i dag. Her og nå. Små byggeklosser, en liten ting hver dag. Det er mitt beste tips, som i hvert fall motiverer meg til å jobbe hardt. Fremtiden kommer uansett, men hvordan den ser ut, er det du som bestemmer. Jeg drømmer om å kunne designe min egen leilighet. Jeg drømmer kanskje stort, men det funker for meg. En av de viktigste tingene i livet for meg, er å kunne slappe av og kose meg hjemme. Det å skape et hjemmekoselig, lunt, fint hjem, hvor venner og familie føler seg velkommen og godt tatt i mot- er veldig viktig for meg. Et langsiktig, motiverende mål. Som dere ser over her, har jeg samlet sammen et fåtall (ja, det er en del) inspirasjonsbilder fra Pinterest-tavlen min “interiør-inspirasjon”. Jeg har en million tavler og bruker det som et slags dreamboard når jeg trenger en ekstra påminnelse om hvorfor jeg gjør som jeg gjør. Visualiser fremtiden, klipp-og-lim en slags drømmetavle og heng den opp på rommet ditt. En fin påminnelse om hvorfor du står opp og gjør ditt beste hver eneste dag. Prøv det <3 



Q: Hva inspirerer deg? 

1 kommentar

1 thought on “Inspirasjon, mål & drømmer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.