Last Updated:

Fullkornsknekkebrød fra bunnen

Categories Mat, Mote, Trening/helse

Hei fra bussen! Yess, i skrivende stund sitter jeg altså på bussen til Oslo. Jeg skal bare være et par dager, for et par avtaler og litt ting som må ordnes. Men jeg liker variasjon, og synes egentlig det er litt godt å kunne reise litt frem og tilbake. Få litt alenetid, hente litt godt humør og ny energi. Så ikke familien blir dritt lei av meg i løpet av sommerferien, mener jeg. Haha!

Jeg hører på Lørdagsrådet. Har dere hørt den podcasten? Denne uka med tidenes panel: Finn Skårderud, Peder Kjøs og Sissel Gran. Snakk om å få hjelp av proffe folk, psykologer alle tre. Også Live Nelvik da. Tidenes dame, jeg elsker henne! Rådgivning er gøy. “Siri og de gode hjelperne” er også bra, ikke like bra som Lørdagsrådet, but still, bra. Anyway, gøy episode! Anbefales.

Til slutt vil jeg dele oppskriften jeg la ut på Instagram i går. Nå ble det mye rart her.. Tilfeldig blogginnlegg. Innafor..? Jeg kjører på uansett. I går mekket jeg fullkornsknekkebrød til lunsj for hele familien. Disse ble såpass godt tatt i mot at jeg tenkte å dele oppskriften her med dere. Som dere ser under her brukte jeg en ferdig kornblanding denne gangen, noe jeg vanligvis ikke gjør. Oppskriften under her blander dere derfor selv, og krever ingen ferdig-blanding.

2 dl havregryn
1 dl grovt mel (eventuelt maismel/speltmel)
2 dl solsikkekjerner
2 dl gresskarkjerner
1 dl linfrø
1 dl rosiner
5 egg
1,5 ts salt (stensalt er diggest)
1 dl rapsolje (hvis du skal bake dette som et brød i brødform, også veldig godt!!)

Bland sammen ingrediensene og smør/klapp deigen ut på et stekebrett. Plasser brettet midt i ovnen på 160c i ca 10-15 min. Ta ut brettet, brukt en pizzarulle for å skjære opp knekkebrødene. Sett brettet inn i ovnen igjen og la det steke til overflaten er “hard” (ca 25 – 35 min til sammen). Knekk opp og legg til avkjøling på rist. Nyt med god samvittighet og deilig pålegg, til kvelds, frokost eller lunsj – Bon Apetìt 🍴


Ønsker dere en fin mandag videre 💗

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.