Q&A

Da jeg snappet for inspojentene her om dagen, kom det inn et par spørsmål jeg synes hadde vært gøy å dele med dere. Jeg tenkte derfor å svare på noen av de mest relevante, her på bloggen! Er det gøy? Det er ei stund siden sist jeg snappet, så kjente jeg var litt nervøs for om noen i det hele tatt husket meg eller var interessert i hva jeg dreiv med. Men fy søren, den snappen skuffer aldri. Så mange fine følgere, så mange fine tilbakemeldinger. Jeg blir helt varm. Spesielt glad blir jeg av meldinger fra dem som liker å lese bloggen min. Bloggen er den kanalen jeg føler er mest meg, så det at dere liker det jeg publiserer her, gjør meg bare veldig veldig glad. Tusen takk  ♥​ 

Okey here we go: 

Processed with VSCO with dog1 preset

Q: Bor du i kollektiv i Oslo? Hva synes du er det beste med Oslo? 

A: Jeg bor i kollektiv ja. Det er veldig dyrt å bo i Oslo, så hvis man ikke vil bo sammen med andre må man nesten bo i studentbolig eller ha en sjukt bra betalt jobb.. Noe som igjen vil gjøre at man ikke får fokusert like bra på studiene. Så ja, kollektiv er nok den beste løsningen i Oslo i guess. Jeg bor i kollektiv med to andre her jeg bor nå, og skal flytte inn med to personer i den nye leiligheten også. 
Oslo inspirerer meg på veldig mange måter faktisk. Det jeg liker best er nok mulighetene man har her, hvor tilgjengelig man er, og alle menneskene som går sin egen vei og jobber beinhardt. Alt dette inspirerer meg til å utvikle meg selv, og jobbe for det jeg vil oppnå. I tillegg er Oslo en by man kan være seg selv i uten å føle seg annerledes eller bli dømt. Her er det plass til alle, noe jeg synes er veldig fint. Kort oppsummert: mulighetene man har, og inspirerende mennesker er nok det jeg liker best med Oslo. 

Q: Hvilken app bruker du til å redigere bildene dine? 
A: Jeg bruker litt forskjellig, men hovedsakelig VSCO, Unfold, Afterlight, og noen ganger Pixlr.com. 

​Q: Har du noen tips til sunn og god snacks man kan ta med seg på skolen når man leser til eksamen?
Jeg føler jeg blir så sulten av og sitte å lese hele dagen!

A: Dette la jeg ut på Inspojentene, men legger det ut her også da jeg tror flere synes det er gøy med litt inspirasjon i eksamenstiden vi går inn i! For det første anbefaler jeg deg å forberede gode hovedmåltider for hele dagen. Lag matbokser du kan ha med deg på skolen, med alt i fra frokost til restemiddag, lunsj, og snacks. Nøkkelen for ikke å småspise og føle seg sulten, er å holde blodsukkeret stabilt. En annen ting er å holde kroppen hydrert. Pass på å drikke nok vann, og ikke for mye kaffe. Kaffe virker dehydrerende på kroppen, og kan virke mot sin hensikt om det blir for mye av det gode. Tro meg, jeg har en tendens til å havne på kaffekjøret i eksamenstiden, og det er søren ikke til mye hjelp. Her kommer et par tips til god og sunn snacks du kan ta med deg på lesesalen: 

– Oppkuttet frukt og grønnsaker med hjemmelaget dipp
– Oppkuttede proteinbarer 
– Vaniljekesam med bær og nøtter 
– Fruksalat med vaniljeyoghurt 
– Lomper, knekkebrød, polarbrød, rundstykker, brødskiver med pålegg
– Nøtter og rosiner 
– Diverse salater 
– Middagsrester 
– Vaniljekesam med knust bixitkjeks, banan og syltetøy
– Eplebiter med kanel og sukrin 
– Riskaker med peanøttsmør 
– Bananpannekaker/ proteinpannekaker/ havrepannekaker med brunost 
osv… 


Q: Hvordan kan jeg trene utholdenhet igjennom styrketrening? 
A: Her har du mange varianter. Ønsker du å holde på styrkeprogrammet du allerede har, kan du velge å fokusere mer på kraft og utholdenhet enn maksimal styrke. Dette kan du gjøre ved å kjøre høyrep-økter. Det betyr at du økter antall repetisjoner, bruker lettere vekter, legger inn et par supersett eller trisett, og korter ned på pauser. Et annet alternativ kan være å kjøre sirkeløkter og ulike crossfit inspirerte økter som får opp pulsen. Legger ved et alternativ til ei økt dere kan teste neste gang dere er på trening: 

4 rounds for time: 
Slik gjør du: Utfør angitte repetisjoner på hver av øvelsene så hurtig du klarer.
Når du har vært igjennom alle øvelsene har du gjort 1 runde. Du skal gjøre 4 runder totalt så hurtig du klarer

Øvelse 1: Ro 200 m så raskt du klarer 
Øvelse 2: Jumping air squat, 20 reps 
Øvelse 3: Pushups 20 reps
Øvelse 4: Situps 20 reps 

Q: Hva syntes du om Journalistikk-studiet på Westerdals? 
A: Jeg er helt sinnsykt fornøyd med studievalget mitt og har faktisk ingenting dumt å si om hverken skolen, foreleserne eller fagene. Jeg har, som noen av dere vet, valgt feil et par ganger tidligere, og har slitt masse med å vite hvor og hva jeg vil. Denne gangen er det annerledes. Alt føles bare veldig riktig. Jeg synes fagene er skikkelig spennende, har lyst til å møte opp i forelesning, ønsker å få ting til, og trives på skolen. Foreleserne er superflinke, klassene er små, og miljøet er veldig veldig bra. Man får tett oppfølging, noe jeg liker veldig godt. På en stor skole med 500 stk i hver forelesning, er det ingen som merker om man er der eller ikke. Sånn er det ikke her. Jeg føler faktisk jeg er litt tilbake på VGS! Haha egentlig ganske koselig. Så ja, jeg er superfornøyd og synes absolutt det er verdt pengene man betaler for å gå privat. 

Q: Hva er dine topp 5 favoritt øvelser på trening? 
A: Akkurat nå tror jeg det må være; upright row, enarms skulderpress, rumenske markløft med kettlebell, hipthrust i alle varianter, og step-up på benk. 

Q: Hvor handler du mest klær? 
A: Nelly.com, Gina Tricot & H&M tror jeg. Ellers liker jeg veldig godt å kjøpe treningssko og jakker på Zalando! De har veldig bra utvalg av både merker og størrelser. 

Q: Kommer du noen gang til å stille i fitness? 
A:
Nei det kommer jeg aldri til å gjøre. Jeg har snakket litt om mine meninger rundt fitness på Inspojentene tidligere, men kan godt oppsummere litt her også. Fitness er en sport jeg har utrolig stor respekt for. Det å måtte trene så mye, så spesifikt, og så målrettet over en lengre periode- med et såpass strengt kosthold i tillegg, krever mye viljestyrke, disiplin og pågangsmot. Samtidig er dette en sport jeg aldri ville utsatt meg selv for. Hverken fysisk eller psykisk. Rett og slett fordi man ikke vet hvordan ens egen kropp og hode vil reagere- eller hvor mye det vil ødelegge i etterkant. Alle mennesker vil reagere forskjellig på en slik påkjenning- og det er ikke en risiko jeg har lyst til å utsette meg selv for. Jeg tror det er fort å glemme at fitness har en like stor innvirking på kroppen innvendig som utvendig, selvom det kun er det ytre vi ser! 

 Etter min mening er fitness en sport det burde vært mye strengere krav og regler for å få lov til å drive med. I tillegg finnes det et hav av useriøse team der ute, som kun er ute etter penger og ikke bryr seg noe særlig om mennesket bak utøveren. Og DET synes jeg er skummelt. Velger man å tukle med mat, syn på egen kropp og treningsmengde på denne måten, skal man være bombesikker på å ha et støtteapparat rundt seg som fungerer og vet hva de gjør. Man skal også være greit trygg på seg selv, sitt ståsted, og sine meninger og tanker. SÅ sterk at man tørr si stopp underveis, om man føler for å gjøre det. Det er faktisk kroppen din det er snakk om her. En kropp du skal leve med resten av livet! Så folkens, vær så snill å tenk dere om to ganger før dere velger å ødelegge forholdet til egen kropp og maten du putter i deg. Husk: har du først falt, kan det være vanskelig å reise seg igjen. 


Håper dere likte svarene ♥​  Ha en nydelig torsdagskveld! 

2 kommentarer

Siste innlegg