Hva med å sette ned kravene litt?

Categories Trening/helse

.  .  .  .  .  . 
Hva tenker dere om å senke krava litt i blandt? For meg, som ikke trener mot noe spesielt mål, og kun søker den gode følelsen, endorfiner, bevegelse og treningsglede- prøver jeg å la dette med å lytte til kroppen, bli en del av treningshverdagen. Ja, det er fint å ha en plan- og det har jeg også, mest for min egen del egentlig. Men! Det er ikke et must, og det er heller ikke verdens undergang om den ikke blir fulgt til punkt å prikke. Det er jo nettopp det som er så deilig, at jeg bestemmer helt selv! Hvis definisjonen av ei “god” treningsøkt, hele veien måles etter “den beste økta du noen gang har hatt”, og at ingenting er bra nok om det ikke er best – vil du til slutt gå i bakken og miste all motivasjon. I bunn og grunn handler det om aktivitet, i hvert fall for de fleste av oss. Når på døgnet, eller hvilken dag i uka, du gjennomfører den planlagte aktiviteten, er ikke livsviktig. (Hvis du ikke har spesifikke mål du trener for å oppnå, selvfølgelig). Trening skal være gøy, og gi deg en god følelse! Om du 90% av tiden, går ut av treningssenteret med en dårlig følelse – da syntes jeg du skal vurdere kravene du har satt til deg selv. 

Likevell, er det viktig å kjenne på forskjellen mellom lite energi, sliten kropp og dårlig dagsform- og lite motivasjon, blåmandag og ei litt vell lang dørstokkmil! Noen dager er ikke denne forskjellen like lett å kjenne på, dessverre… Flere enn meg som føler på det? Noen dager kan tanken på å slappe av, å ta en hviledag- overbevise deg om at trening er en dårlig idè. Det er akkurat som at tanken gjør deg sliten, før du i det hele tatt har prøvd..! Noen ganger har tanken rett, mens andre ganger kreves kun en smule disiplin, litt positiv preik til ditt eget hodet, og rett og slett en “just do it”- tankegang. 

Her kommer to tips jeg pleier å bruke på dager som dette ; 

1.
  Dra på trening og bestem deg for 2 små øvelser du SKAL gjennomføre. Er du fortsatt sliten etter disse to, drar du hjem. Om du etter disse to øvelsene, har lyst til å kjøre et par til, gjør du det også. Tro meg, noen ganger er kun litt bevegelse som skal til, for å finne motivasjonen. Jeg har gjort begge deler, både fått en uforventet dritbra økt med masse energi- og jeg har gått hjem etter 2 små øvelser fordi det absolutt ikke var dagen for trening. I dette tilfellet vil du oppleve mestring uansett utfall, nettopp fordi du har satt ned kravene du ellers ville hatt til dagens økt, og dro. Det viktigste er å prøve- for alt er bedre enn ingenting, right? 

2.
Se deg selv fra utsiden. Har du trent mye, hatt relativt høy hverdagsaktivitet, hatt mye å tenke på, eller bare hatt litt ekstra mye stress i hverdagen den siste tiden? Da er det kanskje på tide med en hviledag. Både for hodet og kropp. For ja, jeg kunne snakket i timevis om hvordan disse to jobber sammen og trenger hverandre for å oppnå optimale resultater. Og ja, det kan være vanskelig å se seg selv fra utsiden- og ennå vanskeligere å vurdere seg selv kritisk. Det er faktisk en ting man må trene på det også! Så kanskje det var det du skulle bruke tiden din på idag? Rett og slett bytte ut treningssenteret med litt mentaltrening? Det skader ikke å prøve. Og det har heller aldri skadet noen med en ekstra hviledag. Prøv å ta en dag off, legg bort mobil og mail, og sett fokuset på deg selv. Om det er i form av å gå en tur i skogen, dra på cafè med ei venninne, eller sitte hjemme med ei god bok. Do it! Husk; kroppen signaliserer når den trenger hvile- også via hodet og tankene dine. 

 

Q: Hva tenker du om dette?
Q: Hva gjør du på dager hvor motivasjonen er på bånn? 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.