Er ditt nyttårsforsett å komme i form i 2017?

Categories Trening/helse

Nyttårsforsetter er noe jeg har laget meg hvert år, så lenge jeg kan huske. Det har liksom alltid vært litt ekstra gøy å sette seg mål, starte på nytt og virkelig gå inn for noe, når et nytt år står for tur. Nytt år nye muligheter, ikke sant? Som de fleste andre, har alltid nyttårsforsettene mine omhandlet mer trening, bedre treningsrutiner, sunnere mat, godteristopp, bedre helse og synlige resultater. Jeg trodde virkelig at alt skulle skje på en gang – helst i løpet av januar! Det startet selvfølgelig superbra med trening hver dag, sunn mat og gode rutiner. Jeg var flink pike og holdt meg unna godteri og sukker, og resultatene..? Jo, de kom de også.

Januar gikk, jeg trente, spiste bra og holdt meg aktiv. Februar kom, treningssentrene var fortsatt fulle av mennesker med nyttårforsetter. Jeg holdt meg til planen, men merket jeg begynte å bli lei. Mars kom, jeg prøvde å presse meg, gav alt jeg hadde – og sprakk. Yess, da var det gjort – for når man sprekker en gang og ting ikke blir som planlagt, kan man jo like gjerne drite i alt og bare gå tilbake til slik det var før – ikke sant? Det livet jeg hadde planer om å skape i det nye året, raste altså sammen i løpet av de 3 første måndene. Jaja, tilbake til gamle rutiner – bedre lykke neste år si!

…Men i 2015 skjedde det noe nytt. Jeg hadde de samme nyttårsforsettene, men med et nytt mål. Stikkordet var tid. Denne gangen skulle jeg ikke bare se resultater fort, jeg skulle forelske meg i veien dit. Målet var ikke å bli tynnest mulig på kortest mulig tid – nei, målet var å danne meg en livsstil jeg kunne bli glad i, lære om og interessere meg for. Jeg trente ikke hver dag, men jeg trente når jeg skulle. Jeg spiste sunt i hverdagen, men unnet meg også godteri i helgene. Jeg leste, lærte og prøvde. Og når Mars kom, og alle menneskene med nyttårsforsettene hadde gitt opp – var jeg fortsatt på treningssenteret, mer motivert enn noen gang. Hvorfor? Fordi jeg hadde brukt tid, jeg spilte på lag med kroppen og jeg forelsket meg i prosessen. Tid er nøkkelen til mye godt – og for meg, var det nøkkelen til en livsstilsendring jeg er utrolig stolt over å ha gjennomført.

Så, mitt tips til deg som sitter med de samme nyttårforsettene som jeg hadde; ikke stress, bruk tid og ta litt av gangen. Du vil merke resultatene etterhvert, og det beste av alt – de forsvinner ikke i løpet av de 3 neste mnd. Ikke start Januar med full diett, detox, 2 treningsøkter og ekstreme forventninger – for skal jeg være helt ærlig med deg? Det funker ikke i lengden. Start Januar med små del-mål, og gå heller inn for å gjennomføre dem 100%. Fokuser på å få opp hverdagsaktiviteten i Januar, kutt ned på godteri og sukker til en gang i uken, møt opp for en prøvetime på treningssenteret, les, lær og sett deg gjennomførbare mål for det kommende året. Plutselig er treningen blitt en del av hverdagen, og du har glemt bort tanken du hadde om å gi opp – og det må da i bunn og grunn være hovedmålet, sant?

Så, kjære deg;  2017 kan være ditt år! Tenk, idag har du muligheten til å starte på en reise som kan endre livet ditt. Du har 365 blanke ark forran deg, som du kan gjøre hva du vil med. Du har muligheten til å skrive en bok hvor du bestemmer handlingen, du bestemmer starten, slutten og vinklingen. 1 år frem i tid, er boken ferdig skrevet – sørg for å være stolt av resultatet. Jeg vet, at om du starter din reise idag, er du nærmere målet enn du noengang har vært før. Dropp unskyldningene – for det er faktisk det det er, dumme unskyldninger. Dette handler om deg, dine ønsker og dine mål. Du kan være din værste fiende, eller du kan  være ditt største forbilde, alt avhengig av hva du velger. Det viktigste vil alltid være å ha det bra med seg selv – og det er igjen, også ditt valg. Ditt 2017 starter idag – hva skal din bok handle om?

16 kommentarer

16 thoughts on “Er ditt nyttårsforsett å komme i form i 2017?

  1. Utrolig bra skrevet! Er helt enig med deg om å ikke stresse og ta seg god tid. Jeg har valgt å ikke ha noen spesielle nyttårsforsett i år, jeg skal ta alt som det kommer. Har akkurat startet å blogge, så det blir vel noe jeg skal prøve å holde meg til i år 🙂

  2. Utrolig bra skrevet! Er helt enig med deg om å ikke stresse og ta seg god tid. Jeg har valgt å ikke ha noen spesielle nyttårsforsett i år, jeg skal ta alt som det kommer. Har akkurat startet å blogge, så det blir vel noe jeg skal prøve å holde meg til i år 😊

  3. Utrolig bra skrevet! Er helt enig med deg om å ikke stresse og ta seg god tid. Jeg har valgt å ikke ha noen spesielle nyttårsforsett i år, jeg skal ta alt som det kommer. Har akkurat startet å blogge, så det blir vel noe jeg skal prøve å holde meg til i år 😊

  4. Utrolig bra skrevet! Er helt enig med deg om å ikke stresse og ta seg god tid. Jeg har valgt å ikke ha noen spesielle nyttårsforsett i år, jeg skal ta alt som det kommer. Har akkurat startet å blogge, så det blir vel noe jeg skal prøve å holde meg til i år 😊

  5. aidamahmody: Tusen takk, så hyggelig å høre! Det hørtes ut som en veldig fin idè, ting er ofte best når de ikke er planlagt 🙂 Masse lykke til med bloggingen, det blir nok superbra 😀

  6. aidamahmody: Tusen takk, så hyggelig å høre! Det hørtes ut som en veldig fin idè, ting er ofte best når de ikke er planlagt 😊 Masse lykke til med bloggingen, det blir nok superbra 😃

  7. aidamahmody: Tusen takk, så hyggelig å høre! Det hørtes ut som en veldig fin idè, ting er ofte best når de ikke er planlagt 😊 Masse lykke til med bloggingen, det blir nok superbra 😃

  8. aidamahmody: Tusen takk, så hyggelig å høre! Det hørtes ut som en veldig fin idè, ting er ofte best når de ikke er planlagt 😊 Masse lykke til med bloggingen, det blir nok superbra 😃

  9. Du er så utrolig inspirerende Marie! Kjempebra skrevet, du er meg et forbilde ❤️❤️❤️

  10. Du er så utrolig inspirerende Marie! Kjempebra skrevet, du er meg et forbilde ❤️❤️❤️

  11. Du er så utrolig inspirerende Marie! Kjempebra skrevet, du er meg et forbilde ❤️❤️❤️

  12. Du er så utrolig inspirerende Marie! Kjempebra skrevet, du er meg et forbilde ❤️❤️❤️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.