Last Updated:

Min dag, time for time

Categories Blogg

08.00:
God morgen onsdag. Jeg jobber med å få tilbake døgnrytmen, selvom jeg fortsatt har ferie. Jeg fikk plutselig en ekstra uke med juleferie skjønner dere! Litt uventet men veldig prissatt, selvfølgelig. Ser på det som en liten forberede-seg-til-hverdagen-uke. Komme inn i gode rutiner, nyte friheten til å gjøre hva jeg vil, sette pris på litt ekstra venninnetid, og planlegge tid til bevegelse, tur og ting som gjør meg glad. Alt man ikke har like mye tid og energi til i en ellers hektisk hverdag. Dette er ikke en normal dag i mitt liv bare for å gjøre det helt klart, haha! Okei nok kjas, tid for frokost. Alpro yoghurt (50/50 naturell og vanilje) med frosne bringebær og mandler + en kopp Rooibos-te med havremelk. Deilig start på dagen. 

 


10:00:

På vei til trening. 2020 er året jeg tar ansvar for min egen helse. Som jeg skrev på Instagram er målet for dette året å tørre mer. På alle mulige måter, men også når det kommer til fysisk og psykisk helse. Jeg skal tørre å ta ubehagelige valg, tørre å gjøre en endring for meg selv, tørre å la meg selv få det bra, tørre å hoppe i det, tørre å utfordre meg selv, tørre å gå ut av komfortsonen.. Jeg har gjort en del endringer, både når det kommer til treningsform, rutiner, mål og tanker rundt hva som er riktig og galt. Jeg trener kun når jeg har lyst, tid, ekstra energi og overskudd. Om det så er èn gang hver andre måned, to ganger i uken, en time yoga eller en økt på Barrys. Variasjon, bevegelse og treningsglede er målet. Jeg skal lytte til hele meg og ta valg basert på hva kroppen min forteller meg- ikke hva andre gjør, hva som er forventet eller hva jeg føler jeg . Jeg tenker ikke å snakke så mye mer om dette annet enn at trening og fysisk aktivitet er vell og bra- så lenge du bruker det riktig. Ellers? Ikke spesielt bra. Så min oppfordring til deg dette året er: gå inn i deg selv og spør;

1. Hvorfor trener jeg?
2. Samsvarer dette med måten jeg trener på i dag? 

3. Hvilke små endringer kan jeg gjøre i 2020 for å bedre min fysisk-og psykiske helse i 2020? 

 


10:15:

Se så fint det var! St.Hanshaugen er fin. Mitt favorittsted så langt. Jeg følte våren i lufta, årets første tørr jeg påstå. Fortsatt kaldt- bare mer lys, varme toner og friske farger. Jeg gikk med solen i ansiktet hele veien til Barry´s. Gjennom Bislett og ned til Parkveien. Gledet meg litt til timen var ferdig, prøvde å overdøve tankene med motiverende musikk.
Alltid litt redd for at jeg ikke skal klare ting, redd for å ikke mestre, for hvem jeg skal møte, hva jeg skal si, hva folk tenker, hvordan kroppen reagerer. Generelt redd for det meste egentlig. Men det stopper meg ikke (ikke alltid i hvert fall). Ikke tenke, bare hoppe i det å gjøre mitt beste. Jeg løp siste biten for å rekke timen. Det gikk fint. Det gjør som regel det.

 

 

10:30:
Timen gikk bra, bedre enn fryktet, og jeg gikk ut døra med den velkjente godfølelsen i kropp og sjel. En blanding av endorfiner, mestring, glede og takknemlighet. For at kroppen i dag gav meg muligheten. Et par måneder siden forrige ordentlige treningsøkt, så dette trengte jeg.

 

 

11:30: 
Noe av det hyggeligste jeg vet er å se mennesker sitte på cafè, å styre med sitt. Jobbe, skrive, lese, prate, le. Det er så fint! Jeg prøver ofte å lese dem. Lager historier i mitt eget hodet om hva de skriver på, hvem de sitter sammen med, hva de tenker på, er de glade? Triste? Forelsket? Det gøyeste er mennesker på første date- for det ser man! Ingen kroppsspråk er enklere å lese enn mennesker på første date. Tørr jeg påstå. Så søtt, jeg smelter. Og eldre. Med papiravis, en halvfull kopp svart kaffe, en brun sukkerbit liggende langs siden av skålen, og med brillene så langt nede på nesetippen at de nesten faller av. Jeg ser de hver dag, på Kaffebrenneriet i krysset, på vei til skolen. Jeg smiler til dem, igjennom vinduet. Ofte ser de meg og smiler litt halvveis tilbake. Små øyeblikk som dette kan faktisk gjøre dagen min ekstra fin. Jeg går å smiler siste biten hjem til leiligheten. En fin formiddag.    

 

16:00: 
Etter en lang dusj, et par timer serie-titting, lunsj, en lang telefonsamtale, middag og x-antall kopper kaffe og te, bestemte jeg meg for å gå en kveldstur rundt Sognsvann. Det er så fint der oppe nå, spesielt de dagene hvor sola har vist seg fra sin beste side. Målet var 1.få litt frisk luft, og 2.fange sola på vei ned. Check, check. Jeg pakket med meg en liten sekk med termos, litt snacks, vanter og ekstra sokker, og satte meg på t-banen. Det var kaldt, men fint. Jeg fanget dagens siste solstråler, fikk se fullmånen skinne, perlemorskyer, og mørket trenge seg på. Helt unikt. På t-banen hjem lyttet jeg til podcast, drakk varm sjokoladekaffe fra termos og spiste oppkuttet frukt fra matboks. For et syn, haha. Men jeg koste meg tross alt, og det er det viktigste. 

 

 

18:00:
Gud for en fin dag. Vell hjemme i senga, hvor jeg ble resten av kvelden. Serie, kveldsmat, og tidlig god natt. En lang, fin, rolig dag, med mange unike øyeblikk. Og igjen, dette er ikke en normal dag, mer en “ferie, mye tid, alle rundt er på skole og jobb, lage en fin dag for meg selv, bli trøtt så jeg får sove godt i natt, hva kan jeg få ut av denne dagen som gir meg noe i det store bildet” type dag. Hehe.

 

Så ja, det var min onsdag. Håper dere likte dette? Og håper dere får en fin torsdag videre.
Stor klem <3 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.