Last Updated:

5 punkter for en bra start på uka!

Categories Hverdagen

1. Sett alarmen på litt tidligere enn du egentlig trenger.

Okei, det høres kanskje rart ut, men tenk da; se for deg at du setter alarmen på 06.00 og starter på jobb/skolen en halvtime senere. Da, 1. ber du om å starte dagen med stress, 2. du kommer garantert til å glemme noe du egentlig skulle ha med deg, 3. du har ikke sjans til og rekke å lage lunsj, 4. du rekker sannsynligvis ikke spise frokost (noe som er sjukt viktig for å sette igang forbrenningen i kroppen), 5. du har ikke våknet ordentlig før du starter på jobb, og er derfor trøtt og negativ til dagen, allerede før den har startet. Setter du derimot alarmen på en halvtime før, kan du faktisk 1. velge å ligge litt ekstra i sengen og kose deg, 2. stå opp og kose deg med frokost og kaffe i en helg halvtime, 3. planlegge dagen og lage deg en deilig lunsjbox, 4. stelle deg og føle deg bra når du går ut døra, 5. være våken, positiv og motivert til dagen som kommer! Hva velger du? 😉

2. Planlegg dagen!

Dette er såå undervurdert, og såå viktig. Når dagene går i ett med skole, jobb, trening, venninnetid, familie, studier, og ALT på en gang – er det så utrolig viktig å vite hva du trenger for å klare å gjennomføre dagen på best mulig måte. For min del, pleier jeg ofte å gå igjennom dagen i hodet mitt, kvelden før. Da planlegger jeg måltider, skift, klokkeslett, busser, og lager en liten check-list på hva jeg skal ha gjort iløpet av dagen. Dette er helt nødevendig for meg, da jeg er veldig avhengig av å mentalt forberede meg til ting. I tillegg, når jeg da kommer hjem om kvelden, kan jeg legge meg med tidenes mestringsfølelse. Her er også litt av nøkkelen og ikke sette for høye krav til seg selv. Mestringsfølelsen kommer når du har klart å gjøre det du hadde planlagt – så da er det bare å ikke planlegge for mye på en gang! Lag en liten liste i hodet ditt, skriv ned på telefonen, eller kjøp en liten bok og kryss av etterhvert som timene går.

3. Dra på trening/ vær i fysisk aktivitet i minst 30 min.

Mandagsøkta er uten tvil, ukens viktigste. Ikke fordi den er noe anderledes enn de andre eller gir noe bedre resultater – men fordi den setter standarden for resten av uka. Mandagsøkta trenger heller ikke være en 2 timers fullkroppsøkt, 1 time kardio og gruppetime på kvelden – neida, så lenge du beveger kroppen, går en tur med hunden, tar en liten joggetur eller drar på en morsom gruppetime med ei venninne, er det mer enn godt nok. Igjen, ikke sett for høye krav til deg selv! Bevegelse er viktig, og jeg kan faktisk love deg en god følelse etterpå! Og husk; alt er bedre enn ingenting.

Processed with VSCO with f2 preset

4. Bruk litt av dagen på noe som gjør deg skikkelig glad.

Sett av litt tid hver dag/kveld til å gjøre noe som gjør deg skikkelig glad. Noe du gjør kun for deg, for din egen del! Vær litt egoistisk rett og slett. Små hverdagsgleder er veldig viktig, og gir deg den lille motivasjonen til å gjennomføre dagens gjøremål som kanskje ikke er like morsomme! Det kan være alt fra å se en episode med en serie du følger med på, lage en ekstra deilig kveldsmat, eller kose deg med en kopp te og et magasin/bok. Igjen, egentid.

5. Sett deg noen enkle mål for uka, og finn en “gulrot”

Mål er til for å gjennomføres, og for å gi deg mestringsfølelse. Her kan du allerede starte planleggingen av uka, samtidig som du får inn fysisk aktivitet og venninnetid – alt handler om å sette seg smarte mål. Se for deg at du lager en liten liste med 5 ting du skal ha gjort iløpet av uka. Eksempel på et mål kan være å dra på 2 ulike gruppetimer. Et annet kan være å møte ei venninne, få startet på pensum, spise sunt? Hva med å koble noen av dem?

Eks: Dette skal jeg ha gjort innen søndag:

1. Dra på gruppetime med ei venninne, lage taco sammen etter timen. (her får du både vært i aktivitet, vært sosial OG spist sunn og næringsrik middag)

2. Lage lunsj hjemme og ta med på skole/jobb. (vær smart – lager du kvelden før, har du mer tid til å sove på morgenen!)

3. Gå en 30-minutters tur to kvelder denne uka. (egentid er viktig, kanskje dette kan bli din egentid?)

4. Lese pensum 1 time hver dag (kan være på bussen, på cafè, på senga før du sovner, osv.. vær kreativ!)

5. Feire ukas gjennomførte gjøremål på fredag/lørdag, gjør det du har aller mest lyst til, kjøp det du har aller mest lyst på, og nyt kvelden. (Min gulrot er forøvrig alltid smågodt, for gode gud som det frister når det begynner å nærme seg fredag, hihi)

Q:Har du noen punker du bare må, eventuelt IKKE må gjennomføre for å få en god start på uka? Fortell!!

6 kommentarer

6 thoughts on “5 punkter for en bra start på uka!

  1. så enig med punkt nr.1! Jeg stiller alltid alarmen slik at jeg kan slumre 30min før jeg må ut av sengen. Elsker å bruke litt tid på å bla i sosiale medier og lese nyheter før jeg starter dagen helt 😊

  2. så enig med punkt nr.1! Jeg stiller alltid alarmen slik at jeg kan slumre 30min før jeg må ut av sengen. Elsker å bruke litt tid på å bla i sosiale medier og lese nyheter før jeg starter dagen helt 😊

  3. Hanne: Jaa, det er det beste! Lov til å lure seg selv litt av og til 😉 Ha en fiin dag, skjønne!

  4. Hanne: Jaa, det er det beste! Lov til å lure seg selv litt av og til 😉 Ha en fiin dag, skjønne!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.