Min måte å komme tilbake til gode rutiner på;

Categories Trening/helse

Heii dere, og god tirsdag!! Først må jeg bare begynne med å si tusen takk for responsen deres, de siste dagene. Jeg må bare få sagt hvor utrolig glad jeg er for at dere klikker dere inn og leser det jeg skriver. Jeg blir rett og slett litt stolt, fordi det betyr bare at det er meg dette står på – leverer jeg, leser dere. Så tusen takk for det ♥​  ♥​ 

Såå over til noe heeelt annet. De av dere som følger meg på Instagram, har kanskje fått med dere at jeg har et lite “prosjekt” gående denne uka. Jeg er rett og slett på leting etter min egen motivasjon, og jobber litt ekstra for å komme inn i gode rutiner igjen. Dette med “nytt år, nye muligheter” er ikke bare bare, og for mange av oss kommer ikke motivasjonen for hverdag og rutiner, automatisk. Vi må faktisk gjøre en innsats og minne oss selv på de tingene som gjør hverdagen bra, og som gir oss overskudd og glede. For dere, total avslapning, ribbe, sofa, film og julesjokolade er (sjukt) digg en liten periode – men det er overhode ikke det som gir oss overskudd, mestringsfølelse og glede i en hektisk hverdag, er det vell? Så, da handler det om å finne tilbake til de gode rutinene vi la ifra oss i desember. Men, hvordan gjør vi det da…? 

For min del, noe som er viktig å presisere da dette er veldig individuelt – funker den typiske “kickstarten” best. Jeg er ikke en person som kan ta “en ting av gangen”, da mister jeg helt motivasjonen før jeg er i mål.. For meg er det alt eller ingenting, både når det kommer til trening og kostholds-rutiner. Jeg starter med å planlegge en “start” (typ mandag), og lager et notat på tlf med alt av hverdagslige ting jeg skal gjøre i løpet av den dagen. Etterhvert som jeg fullfører, huker jeg av punktene på lista. Og med “hverdagslige ting” mener jeg gjøremål jeg vet gir meg en god følelse i andre enden. En slik liste for min del, kan for eksempel se slik ut; 

1. Starte dagen tidlig med en bra frokost, og dra rett på trening. 
2. Gjennomføre ei god kickstart-økt med høy puls og øvelser jeg mestrer. 
3. Dra på butikken etter trening, ukeshandle og fylle leiligheten med sunn, god og næringsrik mat. 
4. Lage en god lunsj.
5. Vaske leiligheten og skifte på senga.
6. Lage en god middag.
7. Slappe av, planlegge uka og fortsette i samme retning.
8. Legge meg tidlig, og se en episode av en serie jeg liker. 
9. Kl.22.00: God Natt! 

Når tirsdagen da kommer, starter jeg dagen med godfølelsen jeg hadde kvelden før – og vipps, så var vi inne i en god sirkel igjen gitt! Det fine med denne såkalte kickstart-metoden, er at man kommer raskt i gang, og får kjenne på den gode mestringsfølelsen man ubevist har savnet- og da også ønsker seg mer av. Det er hardt der og da, men her handler det bare om å ta et valg, bestemme seg for å gjennomføre – å fullføre. Ja, det er hardt og kjedelig der og da – men med en kickstart er smerten heldigvis kortvarig, og gevinsten stor. Etter min mening, er dette noe alle klarer! Og husk; faller du tilbake til dårlige vaner – er hver dag en ny sjanse (as cliche as it sounds, men så sjuuuukt sjukt sant!!). Den tiden du bruker på å gjøre deg selv godt, er aldri dårlig bruk av tid. 

– Do something today that you will be proud of tomorrow. (dronningen av quotes, der har du meg ja.)

 

 


Q: Har du kommet tilbake i gode hverdagsrutiner, etter jula?

3 kommentarer

3 thoughts on “Min måte å komme tilbake til gode rutiner på;

  1. Digger at du har en slags ‘dagsliste’. Selv har jeg ikke mys struktur i hverdagen.. men har jo kommet inn i en god rutine med å spise og trene hver dag

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.