Svar på ett litt skummelt spørsmål:

Jeg tenkte egentlig å bare svare på et spørsmål jeg fikk på bloggen her om dagen. Jeg får nesten daglig spørsmål om kostholdet mitt, hvor mye/lite, hva og når jeg spiser – noe jeg forøvrig syntes er veldig skummelt og litt trist. Jeg vet at jeg har en del unge jenter som leser og følger meg på sosiale medier, og prøver derfor å være så forsiktig som overhode mulig med å snakke for mye om mengder, nei-mat, ja-mat, dietter og alle de tingene der. Jeg vil likevell prøve å svare så godt jeg kan på akkurat dette spørsmålet, i håp om å kanskje endre en litt feil tankegang. Spørsmålet var: “Hei, spiser du ofte etter middag- og hva spiser du da?”

Okei la oss starte med å svare enkelt: Ja, jeg spiser selvfølgelig mat etter middag – og hva jeg spiser da varierer fra dag til dag, hvor sulten jeg er og hva jeg har lyst på. Selvom det svaret er såpass “enkelt”, er det likevell så uklart, vanskelig og sannsynligvis absolutt ikke et slikt svar leseren ønsket seg. Jeg forstår kjempe godt hva du tenker, og derfor vil jeg fortelle deg et par ting som kanskje endrer den tankegangen :


 

1. La oss bare starte med å drepe et rykte; for NEI, du blir ikke tjukk av å spise på kvelden. 

2. Mat handler om energi ut/energi inn, og det har ingenting å si når på døgnet du spiser det. Du kan spise hele dagsbehovet ditt rett før leggetid om du ønsker, selvom det kanskje ikke er å anbefale, da du vil være veldig sliten resten av dagen uten energi. Mat er kroppens bensin, og derfor får man ofte høre at man skal spise ditt og datt, så og så lang tid før og etter trening osv. Dette har lite å si for resultatene i det store bildet, så lenge du ikke er toppidrettsutøver. Spis jevnt igjennom hele dagen, finn ut når du trenger ekstra energi, og pass på å få i deg de næringsstoffene kroppe trenger. Kroppen er ganske utrolig, og vil gi beskjed om den mangler mat. Lytt til det kroppen prøver å fortelle deg – og du vil oppleve overskudd, energi og resultater!

3. Kroppen din kan ikke klokka, og vet heller ikke hvilken dag i uka det er. Om du spiser godteri kl.10 på en onsdag, eller kl.23.00 på en lørdagskveld, har ikke en dritt å si i det store bildet. Har du lyst på sjokolade på en onsdag, så syntes jeg du skal spise sjokolade på en onsdag! Poenget er å ikke la det bli en for stor del av hverdagen, og klare å begrense antall uskeielser. Prøv å tenk uke for uke, og ikke dag for dag. På samme måte, kan du tenke på klokkeslett. Har jeg en hektisk periode, og vet at jeg trenger masse ekstra energi for å klare alt jeg vil, så bruker jeg maten som bensin, og spiser på en måte for en hel periode! I disse periodene spiser jeg jevnt over dagen, og passer på å spise ekstra godt på kvelden før jeg legger meg, nettopp for å klare neste dag- og ikke ende opp med å ligge i underskudd fra dagen før. Igjen; prøv å se det store bildet. Spesielt for meg som trener en del, restituerer kroppen kontinuerlig, og trenger masse mat for at jeg ikke skal stå på stedet hvil – men faktisk oppnå de resultatene jeg ønsker. 

 

…og til deg som lurte; håper du fikk svar på det du tenkte på. Jeg håper også du spiser god mat med god samvittighet – når enn på døgnet du er sulten.

 

1 kommentar

Siste innlegg