Svar på spørsmålsrunden!!

Categories Trening/helse

Vet ikke om du har sagt noe om det, men hva studerer du?
Hehe neei, av en eller annen grunn så har jeg bare aldri skrevet akkurat hva studiet mitt heter..? Haha ikke spør hvorfor, men planen var vell egentlig å skrive et eget “studieinnlegg” hvor jeg tenkte å skrive litt om studiet mitt – noe jeg liksom aldri fikk gjort.. Men ja, jeg studerer Helse-og Fitnesstrening på Universitetet i Agder. Dette er et studie som kun går over et halvt år, noe som betyr at jeg (forhåpentligvis!!) er ferdig sertifisert Personlig Trener allerede i Desember!! Jeg trives utrolig godt i klassen, og selvom det er veldig mye å lære på kort tid, og ekstremt intensivt – så er det midt i blinken for meg og føles veldig veldig riktig.

Hvordan ser en typisk treningsuke ut? Fordeling kondisjon/styrke etc?
Akkurat nå, er en typisk treningsuke for meg, utrolig varierende. Etter jeg startet på studiet, har det (selvfølgelig) blitt mye trening på skolen, og i forhold til oppgaver på skolen etc.. Jeg føler nesten jeg bor på treningssenteret for tiden, haha! Så akkurat nå, har jeg måttet endre egentreningen litt og legge den opp etter hvor mye jeg orker og har overskudd til, og hvor aktiv jeg er på skolen.
Vanligvis, har jeg et hovedmål – og det er å komme meg igjennom hele kroppen i løpet av ei treningsuke. Tidligere trente jeg mye kardio i tillegg til styrke, noe jeg har kuttet ned på etter jeg startet på nytt program. Programmet jeg kjører nå har fokus på tung styrke, fullkroppsøkter, flere hviledager og lite kardio. Målet er å bygge muskler og bli sterkere, og da er mye mat og restitusjon alfa omega!! Man bygger når man spiser og hviler, folkens – ikke glem det! Så, en typisk treningsuke for meg nå, er 3 fullkroppsøkter i uken + 1 kardioøkt om jeg har overskudd og lyst. Kardioøkta kan være alt fra en gåtur i skogen – til intervall, jogging eller langkjøring på mølle. Alt etter hva jeg føler for og har lyst til :))

Sykt fin du er!! men lurer på en ting.. mener det ikke frekt og du trenger ikke å svare men hvorfor er smilet ditt litt skjevt? unnskyld hvis det er frekt… Håper du får en fin dag <3
Først, tuusen takk for det fine i denne kommentaren! 🙂 Så, jeg kan like gjerne svare på dette spørsmålet først som sist, siden jeg faktisk får det opp til flere ganger i uken, både på snap, insta og blogg, haha! Og ja, dette er noe jeg bevist ikke har svart på tidligere, rett og slett fordi det er en av mine største usikkerheter, og noe jeg alltid har hatt problemer med å godta ved meg selv. MEN, alle har sine ting å deale med, så i håp om å inspirere noen der ute – here you go! Jeg ble født med en lammelse i halve annsiktet, og det er grunnen til at “smilet mitt er litt skjevt”. Det som skjedde var at jeg lå i klem i mammas mage, slik at nerven som styrer venstre siden av annsiktet mitt, knakk i to. Dette gjorde at jeg ble “lam” i halve annsiktet, og har ikke like mye bevegelighet der, som på andre siden. Jeg kan foreksempel ikke lukke venstre øye helt igjen, smile med venstre del av munnen, eller heve øyebrynet. Thats it. Det er rart at en slik liten “feil”, kan lage så mye problemer og gjøre ting så vanskelig – for det kan jeg si dere; det er ikke bare bare å være “annerledes” folkens. Det får man høre, for å si det sånn! Spesielt når man er ung, og ikke tørr stå opp for seg selv. Samtidig, er dette en av mange ting som har gjort meg til den personen jeg er idag – på godt og vondt! Jeg har lenge vurdert å skrive mer om dette, men har bestemt meg for at jeg vil være 100% komfortabel før jeg oppfordrer andre til å være det samme. For min del, er det faktisk helt sinnsykt at jeg skriver bare dette lille avsnittet her, åpent, så hvem som helst kan lese. Det er noe jeg aldri i mitt liv hadde trodd jeg kom til å gjøre, og er (teit nok) et stort skritt for meg. Kom igjen folkens, alle har noe, og dette definerer ikke meg som person – jeg er såå mye mer enn det. Og helt til slutt, en liten oppfordring til alle der ute; tenk deg om to ganger før du slenger kommentarer om andre – ord kan gjøre mye vondt.


 

Spiser du mye godis i helgene?
OM JEG GJØR DA!? Altså, i helgene spiser jeg ikke bare mye godis, jeg spiser mye av ALT jeg har lyst på! Jeg lever for cheatdays liksom.. Neida, men det er faktisk sykt viktig å ha dager man spiser helt andre ting enn man gjør i hverdagen. For min del, hjelper helgekosen meg til å spise sunt, trene og ha overskudd i ukedagene. Jeg kunne ikke levd et liv hvor jeg kuttet sukker, godteri, bakevarer, brus og is totalt – da lever man på diett, og DET er livet for kort til å gjøre! Samtidig, trenger ikke alltid helgekosen alltid å være candyking og tilsettningsstoffer. Av og til baker jeg en kake, spiser kanelboller eller lager en sykt deilig dessert. For min del, handler det bare om å spise noe annet og akkurat det jeg har mest lyst på. Så lenge du klarer å holde kosen til et par dager, og ikke tar heeelt av (der har jeg litt problemer ennå…ehe), så trenger du ikke ha et fnugg av dårlig samvittighet for å kose deg med godis i helgene.

Måltider i løpet av en dag?
Åh, først må jeg bare si at det nesten er litt trist å se hvor mange spørsmål jeg får angående hva, hvor mye, hvor lite jeg spiser iløpet av en dag.. Jeg er derfor forsiktig med å nevne mengder, da dette er så sinnsykt individuelt fra person til person, aktivitetsnivå etc.. Angående måltider, spiser jeg ca 5-6 måltider iløpet av en dag. Jeg spiser frokost, lunsj 1, lunsj 2, middag, kveldsmat + mellomåltider hvis jeg merker blodsukkeret synker i løpet av dagen. Hovedregel nr 1: spis når du er sulten, spis til du er mett og spis næringsrik mat som gir kroppen energi. Da blir kropp og sinn fornøyd, og du får overskuddet du trenger til skole, trening, jobb og hva du ellers måtte ha lyst til i hverdagen. Du blir ikke fin av å ikke spise – du blir fin av å spise riktig, nok og være glad.
 

Beste mageøvelser og intervall øvelser??:-)
Dette er jo veldig individuelt! I forhold til mageøvelser, anbefaler jeg og teste litt forskjellig å føle på hvilken øvelse du klarer å aktivere magemusklene best i. Jeg personlig trener veldig skjeldent “bare” magen, men kjører typisk 1-2 mageøvelser mot slutten av øktene, et par ganger i uken. Planken, beinhev i stativ/på matte og ulike typer chrunches, er nok de øvelsene jeg føler jeg får best kontakt med. I forhold til intervalløkter, anbefaler jeg å teste ut øktene til Treningsfrue. Hun legger ut nye intervalløkter hver uke, som du kan tilpasse ditt nivå og intensitet. Det finnes jo millioner av alternativer og muligheter, så personlig bruker jeg mye google, lager egne varianter, og tester ut anbefalinger jeg finner på blogger, insta og via venner.

Hva holder deg motivert?
Åj, det er mye det! Først og fremst, blir jeg motivert av meg selv og min egen progressjon. Når man har trent en stund, begynner å se resultater, føler overskuddet og når målene man har satt seg – kommer mye av motivasjonen av seg selv. Samtidig er det absolutt ikke hver dag jeg er like motivert og vil dra på trening, og da bruker jeg de litt mer materalistiske tingene som motivasjon. Alt fra å ta på seg litt ekstra fint treningstøy, til å kjøpe en ekstra proteinsjokolade etter trening. Noen dager er alt jeg trenger en treningspartner, å dra på en gruppetime, litt variasjon eller rett og slett bare en hviledag! Motivasjonen kommer å går, det gjør den hos alle. Jeg tror du må finne gleden med trening, oppleve hva det gir deg og hva det gjør med deg som person – og bruke det som motivasjon. Min største motivasjon er følelsen jeg får i kroppen etter ei god treningsøkt. Jeg er glad, motivert, stolt og føler mestring – jeg er rett og slett på mitt lykkeligste!

Hei ☺️ Syns du er så flink med treningen din! Du inspirer til sunn og god treningslyst💪🏽 Har du noen tips til gode styrke økter?
Heii og tuuusen takk for så hyggelig kommentar og tilbakemelding, dette gjorde meg skikkelig glad! Gode styrkeøkter finnes det mange av, men en “god” styrkeøkt meg, trenger ikke være en god styrkeøkt for deg. Dette er veldig varierende, og kommer ann deg som person, alder, vekt, kjønn, tid, erfaring osv osv! Du kan alltids søke opp styrkeøkter på nettet (Treningsforum foreksempel), hvor du vil finne ulike økter satt opp for ulike nivåer. Ellers anbefaler jeg selvfølgelig å ta kontakt med en PT eller online coach, som kan sette opp et program rettet spesielt til deg, da dette vil gi bedre resultater 🙂 Masse lykke til med treningen!!
 

Processed with VSCO with f2 preset

Hva er din favoritt styrke-øvelse hvis du måtte velge 1-2 øvelser?
Hmm åj, vanskelig! Men da tror jeg faktisk jeg må si militærpress, nedtrekk og hipthrust. De brenner godt og gir god kontakt, syntes jeg! 😀

Hva liker du best å trene?
Hehe, jeg liker deffinitivt best å trene overkroppen! Vet ikke helt hvorfor, men har alltid følt jeg får bedre resultater der enn på bein/rumpe.. Pluss at bein/rumpe er sååå pain!! haha, men jeg har tatt meg sammen og jobber for tiden mye med å bygge styrke i underkroppen også altså! Siden jeg nå trener fullkroppsøkter, får jeg jo bein/rumpe-øvelser som en del av økta 3 ganger i uka, så da har jeg jo ikke så mye valg akkurat ;)))

Hva spiser du i løpet av en vanlig dag for å føle deg sunn/bra? ☺️
For å føle meg sunn og bra, spiser jeg masse farger! Jeg spiser mye grønnsaker, frukt og bær, både som mellomåltid og/eller ved siden av hovedmåltidene. Så spiser jeg en del melkeprodukter som yoghurt, cc, kesam etc! Så eeelsker jeg jo kjøtt, fisk og egg, og spiser noe av det til hvert måltid! I tillegg spiser jeg mye kornprodukter med pålegg, alà knekkebrød, grovbrød, lumper, havregryn og riskaker. Altså brødskiver med brunost og syltetøy er min all time fave – her kan jeg fint spise 10 skiver om jeg ikke begrenser meg! Det er jo såååå digg?!  Så må jeg bare nevne det beste av alt, som er at når man spiser sunn og næringsrik mat, kan man jo spise SÅ MYE MER MAT – det er viktig å huske på! Så for å svare på spørsmålet ditt; jeg føler meg sunn og bra når jeg spiser en blanding av matvarene jeg skrev over her, masse farger, er mett og god, og kjenner at maten jeg spiser gir overskudd.
 

 


Q: Hva syntes du om svarene? Er dette noe jeg skal gjøre igjen?

5 kommentarer

5 thoughts on “Svar på spørsmålsrunden!!

  1. I was suggested this website via my cousin. I’m no longer certain whether this post
    is written by way of him as no one else understand such particular approximately
    my difficulty. You’re incredible! Thank you!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.