Derfor bør du gå mer tur!

Categories Trening/helse

Som mange av dere vet, elsker jeg å gå tur. Om det er en liten søndagstur ute i naturen, en litt lengre topptur, en gåtur rundt i byen med ei venninne, eller en kveldstur for å klarne tankene. Jeg har aldri i mitt liv angret på en tur ut i frisk luft, uansett hvordan jeg føler meg- hjelper det alltid å bevege kroppen litt, klarne tankene og få litt frisk luft. 

Ta dagen idag for eksempel. Det er søndag, jeg lå inne i senga til langt på formiddagen, med dataen på fanget, og følte meg egentlig bare sliten og ekkel. Jeg hadde ikke spesielt lyst til å reise meg, og i hvert fall ikke dra på meg presentable klær, sminke meg, og gå ut blant folk. Dere vet, de dagene hvor alt bare føles som et ork og man egentlig bare vil trekke for gardinene, ligge inne og se på serie, spise candy og være alene. Typisk søndag. Og selvfølgelig! Det er absolutt helt greit å gjøre i blant, misforstå meg rett! Vi må ikke alltid ut å gjøre noe, men 30 min fysisk aktivitet hver dag er faktisk anbefalt, og noe man bør klare å få inn i løpet av dagen. 30 minutter av en hel dag bør være mulig for de fleste. Om det så er en liten tur til butikken for å fylle godteriposen, er bare det bedre enn ingenting! Poenget mitt er at det skal så himla lite til for å føle seg det lille hakket bedre- ikke bare fordi kroppen din har godt av det, men fordi hodet ditt trenger frisk luft for å tenke klart! Og nettopp det var det som skjedde med meg idag, igjen. Jeg dro på meg tights og hettegenser, fant frem headset og solbriller, og dro ut i sola. Ikke tenke, bare gjøre. Og vet du? Det endret hele dagen min. Igjen. 

Er det èn ting jeg kan slå et stort slag for, er det definitivt turen. For meg selv, kroppen min, mentaliteten min, og selvfølelsen. Og nei, dette er ikke noe jeg bare finner på. Dette er faktisk forsket på og bevist! Jeg har samlet et par punkter til dere, som kanskje gjør at dere også ønsker å starte ny uke med en liten tur ut? Hope so! Les og lær: 

1. En rask gåtur i høyt tempo skaper nye hjerneceller, og hjelper de forskjellige delene i hjernen til å kommunisere med hverandre.

2. Klarer du å få lagt inn en liten gåtur i hverdagen, er det en bevist fordel for hjertet ditt. Gåturen er med på å stimulere kretsløp og muskler, slik at både kolesterol og blodtrykk faller. Enklere sagt: du får bedre kondisjon. 

3. Grunnet gåturens lave tempo forbrenner du primært fett i stedet for å tære på karbohydratlagrene. Dette fører til at du går ned i vekt, men slipper å tømme kjøleskapet av sult når du kommer hjem igjen (slik som ofte skjer når du trene med høy intensitet, typ intervall, langkjøring eller hiit-styrke.) Det er likevel viktig og huske på å fylle kroppen med næringsrik mat igjen etter turen, for å holde et stabilt blodsukker, og klare å prestere på trening/skole/jobb og ellers i hverdagen. Kroppen vår forbrenner av å være i bevegelse, uansett intensitet. 

4. Beina dine vil takke deg for regelmessige gåturer. Risikoen for beinskjørhet i hoften synker nemlig med 40 prosent hvis du jevnlig går deg en tur.

5. For mange kan løping være hardt for leddene, på grunn av mange harde støt gjennom kroppen. Mens med en gåtur, slipper du dette.

6. Så lite som 15 minutter trening hver dag, kan forlenge livet ditt med minst 3 år!! Hvor sjukt er ikke det?
En gåtur er en fin måte å få dekket helsedirektoratets krav for fysisk aktivitet på. 

7. En enkel gåtur krever ingen forberedelser eller treningsutstyr av noe slag. Du trenger ikke planlegge treningsøkta på forhånd. Ser du en fin park når du kjører bil og får lyst til å røre deg litt, er det ingenting som forhindrer deg i å stoppe bilen og gå en tur.​

8. Er du sur, lei deg eller deprimert? Den mest effektive måten å endre en sinnstilstand på, er å gjøre noe fysisk. Knytt på deg skoene og gå en kjapp spasertur. Det virker hver eneste gang. Det sies at «Alle virkelig store tanker, er unnfanget mens man går.»


9. Det viser seg at turer i naturen gir lavere blodgjennomstrømming i de deler av hjernen som gir størst aktivitet ved bekymring og negative tanker. Fysisk aktivitet har altså en verdi for vår mentale helse- og da spesielt om man beveger seg ute i naturen, i dagslys. Ganske kult, hæ?

 
Q: Skal du starte ny uke med en tur ut? 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.