Hvordan praktisere Self-care

Categories Hverdagen

Heii mine venner, og god tirsdagsmorgen. Hvordan har dere det om dagen? Jeg håper dere har det skikkelig skikkelig fint <3 Om ikke, så er det også helt greit- for da har du bedre tider i vente. Jeg har nettopp stått opp, spist en god porsjon havregrøt, drukket to kopper kaffe, og skal snart skrive ned en liten liste for dagens planer. Jeg elsker check-lists og har en million av dem på notater på telefonen min. Dagens lille funfact (haha ny spalte..?); notater er den nest mest brukte appen på telefonen min. Jeg skriver ALT i notater, og tror faktisk det hadde vært verre for meg om noen hadde hacket seg inn der, enn på bilder eller meldinger. Ups! Men ja, over til poenget. Jeg hadde en skikkelig fin dag i går, og tenker og gjøre idag like bra. Men for at det skal være mulig, må jeg planlegge. Derfor listen. Jeg må være fokusert, klar, og bevist på valgene jeg tar- og vite hva som gir meg energi, gjør meg glad, inspirerer meg og motiverer meg. Å ta ansvar for egen lykke, dere. Det er SÅ viktig. For hvem ellers skal ta ansvar for den..? Jeg har laget en liten liste med et par punkter jeg ofte tenker igjennom, og som hjelper meg å ta beviste valg de dagene jeg kanskje ikke tenker like klart. Håper dere liker den! Vi blogges :* 

  . . .  
1. Bruk tid på, og skriv ned- hvor og hva du vil med livet ditt, og når du skal være der du ønsker. Dette vil hjelpe deg å ta riktige valg i hverdagen, som fører deg nærmere deg selv og målet ditt. 

2. Bli inspirert, og la deg inspirere av mennesker som gir deg positive følelser. Å følge med på mennesker som konstant minner deg på alt du ikke har, gir deg ingen god selvfølelse. La deg inspirere av mennesker som får deg til å ville gjøre det beste ut av ditt liv, og ikke mennesker som gjør at du ønsker å være dem. For det vil du nemlig aldri bli. 

3. Bruk tiden din på ting som gjør deg glad. Livet er for kort til å bruke masse tid på ting man egentlig ikke vil, ønsker, eller føler seg komfortabel med. Tiden er det mest verdifulle du har, bruk den godt. 


4. Lær deg å trives i eget selskap. Trives du med deg selv, er det lite som kan knekke deg. 

5. Pass på å sove godt om natten. Søvn er undervurdert, og kan faktisk avgjøre både tankegang, innstilling og hvordan dagen etter ender. 

6. Ikke vær redd for å si nei. Du skal ikke gjøre ting du ikke vil. Du skal ikke føle du må bli med på ting, bare fordi alle andre forventer det av deg. Du skal ikke si ja til ting som gir deg en dårlig følelse. Stol på deg selv, stå opp for deg selv, og tørr å si nei. Om noen blir sint eller sur for det, sier det mer om dem enn om deg. 



7.
Skriv en liste med ting du er takknemlig for idag. Les den, igjen og igjen og igjen. 

8. La deg selv hvile. Hvile er minst like viktig som aktivitet, og for å kunne prestere optimalt på de områdene i livet som betyr mest for deg, MÅ du faktisk være fokusert, uthvilt og ladet. 

9. Lytt til musikk som bringer frem gode følelser. Om det er på morgenen for å starte dagen bra, på bussen for å slappe av, eller på kvelden før du skal legge deg. Musikk har bevist effekt på følelsene våre. 

10. Vær åpen med de rundt deg. Menneskene rundt deg kan ikke vite hva du tenker, føler, eller går igjennom, om du ikke forteller dem det. Åpenhet gir større rom for forståelse. I tillegg er det viktig å kunne snakke om følelsene sine. Det gjør deg sterkere i deg selv, mer reflektert, og gir deg muligheten til å hjelpe andre mennesker med sine problemer og tanker. 

11. Sett deg fremtidige mål, planlegg en reise, og skriv ned ting du gleder deg til. Dette er tanker du kan trekke frem når hverdagen flyter over, og du ikke helt finner positive ting å fokusere på. 

12. Gi kroppen din fysisk aktivitet. Dette har jeg snakket mye om før, og har også bevist positiv effekt på en god mental helse, økt selvbilde, bedre selvfølelse, og positive tanker. Det trenger ikke være hardkjør i styrkeavdelingen, det kan være turer i skogen, ut i båten eller på sjøen, jogge en tur langs veien, dans, sykling.. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Processed with VSCO with a4 preset

13. Sett opp en avtale hos en psykolog. Det høres kanskje drastisk ut, men jeg tror alle mennesker har godt av en psykologtime- uavhengig av hvor mye de selv føler de trenger det. Det er ikke skummelt eller farlig, og du trenger ikke ha store psykiske problemer for å dra til psykolog. Jeg har vært hos psykolog mange ganger, og sitter kun igjen med lærdom og større forståelse av meg selv. De fleste har vært innom en psykolog i løpet av livet, og jeg vet om flere mennesker som burde tatt seg en tur. Sett opp en time, vær åpen, og la deg selv være i fokus i en times tid. Hva er det verste som kan skje..? 

14. Logg av sosiale medier en helt dag. 

15. Vær rundt mennesker som gir deg kjærlighet. Familie, venner, kjæreste, kolleger- dem som gir deg trygghet, og lar deg være deg. 

16. Aksepter dårlige dager, vonde følelser, og vanskelige ting- og jobb deg igjennom det. Det er vanskelig der og da, men det som ikke dreper deg, gjør deg kun sterkere. 



  . . .  

         Husk at livet er mer enn å overleve. Veien skal være bra mens du går, og det er fullt                                        og helt ditt ansvar. Det er også din gevinst, ved veiens ende.                        

 

1 kommentar

1 thought on “Hvordan praktisere Self-care

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.