Denne intervalløkten må du teste!

Categories Trening/helse

Ahh, mandag Ny uke, nye muligheter og nye mål. Som jeg såvidt nevnte igår, testet jeg ut en ny intervall-økt på lørdag – som jeg tenkte jeg skulle dele med dere nå. Jeg finner mye inspirasjon og motivasjon i andre treningsglade mennesker, og leser blogger, artikler og innlegg om trening, helse og ernæring daglig. Det er sånn man lærer, og jo mer man lærer, jo gøyere blir det! Treningsfrue er en av de damene som inspirerer meg, motiverer meg og ikke minst gir meg en haug av ny kunnskap. Jeg følger henne på både blogg, instagram og snapchat, og får derfor små tips og triks igjennom hele dagen – supermotiverende og morsomt! Intervalløkten som jeg skal vise dere idag, hentet jeg også fra hennes blogg. Det var faktisk hun som introduserte meg for intervalltrening, og gav meg inspirasjonen til å teste det ut – og nå elsker jeg det jo  Haha, hvem hadde trodd?

I N T E R V A L L :
–   8 minutter med rolig oppvarming, småløpe/ rask gange.
–  14 drag på 40/20, stigning 2%, hastighet 10 km/h
  14 drag på 40/20, stigning 2%, hastighet 15 km/h
–   8 minutter med rolig nedtrapping, småløpe/rask gange

F O R K L A R I N G :
Start rolig med oppvarming i 8 minutter hvor du småløper/ går raskt. Jeg gikk i 6 km/h med 5 % stigning for å bli god og varm. Deretter starter vi på selve intervallene. 14 drag betyr at du skal løpe 14 ganger i 40 sek, hvor du har 20 sek pause mellom hvert drag (hopper av mølla). Du kan selvfølgelig senke hastigheten i de 20 sekundene også, men siden pausen er så kort, ender du fort opp med å trykke deg ihjel på mølla, og havner helt ut av fokus. Jeg hopper derfor av i 20 sek og står stille med et ben på hver side. Gjenta dette 14 ganger med 10 km/h og 2% stigning, før du øker hastigheten til 15 km/h og 2% stigning. Utført 14 nye drag og avslutt med 8 min rolig nedtrapping, slik du startet med. Forståelig?
HENTET FRA;  Treningsfrue.no

 

Q: HVA ER DITT FORHOLD TIL INTERVALL?

12 kommentarer

12 thoughts on “Denne intervalløkten må du teste!

  1. Drevet på med intervalltrening på mølle (4×4) i 2 år før jeg fikk en skade, men jeg må bare si at jeg hater det, men til tross for det så klarer jeg å presset jeg meg til å gjennomføre denne økten 3x i uka.
    Derimot så eelsker jeg motbakker i marka, jeg kan være så sliten (mer sliten enn på mølla) men treneren min er ikke enig, han sier at hjertet har størst helsegevinst med en sånn 4×4-økt enn en ‘tur i marka’

  2. Drevet på med intervalltrening på mølle (4×4) i 2 år før jeg fikk en skade, men jeg må bare si at jeg hater det, men til tross for det så klarer jeg å presset jeg meg til å gjennomføre denne økten 3x i uka.
    Derimot så eelsker jeg motbakker i marka, jeg kan være så sliten (mer sliten enn på mølla) men treneren min er ikke enig, han sier at hjertet har størst helsegevinst med en sånn 4×4-økt enn en ‘tur i marka’

  3. Drevet på med intervalltrening på mølle (4×4) i 2 år før jeg fikk en skade, men jeg må bare si at jeg hater det, men til tross for det så klarer jeg å presset jeg meg til å gjennomføre denne økten 3x i uka.
    Derimot så eelsker jeg motbakker i marka, jeg kan være så sliten (mer sliten enn på mølla) men treneren min er ikke enig, han sier at hjertet har størst helsegevinst med en sånn 4×4-økt enn en ‘tur i marka’

  4. Drevet på med intervalltrening på mølle (4×4) i 2 år før jeg fikk en skade, men jeg må bare si at jeg hater det, men til tross for det så klarer jeg å presset jeg meg til å gjennomføre denne økten 3x i uka.
    Derimot så eelsker jeg motbakker i marka, jeg kan være så sliten (mer sliten enn på mølla) men treneren min er ikke enig, han sier at hjertet har størst helsegevinst med en sånn 4×4-økt enn en ‘tur i marka’

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.