Julemat, utskeielser & trening

Categories Trening/helse

Heeii fine, gode, skjønne dere
Gjett hvor jeg sitter akkurat nå a? Jo, i skrivende stund sitter jeg rett og slett på bussen til Oslo – igjen! Det blir bare en liten svipptur fra idag til imorgen, raskt inn og raskt hjem igjen. Har ikke tid til noe mer enn nødvendig nå rett før jul vet dere, så her er det bare å få unnagjort mest mulig på kortest mulig tid, og komme seg hjem igjen. Hvorfor jeg er i Oslo og reiser så mye frem og tilbake for tiden, skal jeg fortelle mer om senere, når ting er litt mer sikkert. Imorgen kveld setter jeg meg på bussen hjem igjen, for på fredag er nemlig klart for julebord med jentene mine – så dette blir jo greit hektisk merker jeg, men det skal nok gå greit!

…Som dere sikkert skjønner, skjer det mye for tiden, og bloggen har rett og slett blitt litt borte i alle juleforberedelsene! Jeg kan jo oppsummere med et par korte ord; Julekonsert, pepperkakehus- laging, bakekveld, julegaveshopping, julefilm, kalender, trening, venner, familietid, planlegging, kakao, bursdagsfeiring og masse masse kos, glede og stress. Oppskriften på en fin førjulstid, eller hva? Når det kommer til trening, har jeg hatt noen veldig gode økter de siste ukene. Førjulstiden er vanskelig for mange, med tanke på altfor mye god mat, litt for lite bevegelse og en god dose sukker. Men vet dere hva? Det er helt greit! Kos dere så mye dere føler for, pass på å få litt bevegelse hver dag og gjennomfør de treningsøktene du har lyst til. Alt handler om balanse, og litt variasjon har aldri skadet noen. De ekstra jule-kiloene man hører så mye snakk om, renner uansett av igjen i løpet av Januar, da julematen ikke lengre er å finne og ting går tilbake til normalen – så det trenger du faktisk ikke tenke på. Spis, kos deg og vær tilstede i øyeblikkene – og husk; det er bare jul en gang i året


                                                               My kind of monday . . .                                                             

…Og husk;
 “Jaja, gjort er gjort! Nå har jeg allerede spist en sjokolade idag, så da kan jeg likegodt spise resten av godteskapet og drite i treninga også”. Nei, bare nei! Jeg vet det er vanskelig, og jeg tar ofte meg selv i å tenke akkurat dette, men det er rett og slett ikke sånn det fungerer.
Se for deg at du er på vei i bil fra Trondheim til Oslo for å besøke kjæresten din. Du har lyst til å komme frem så fort som mulig. Etter en stopp på en bensinstasjon svinger du feil, og begynner å kjøre i feil retning. Når du oppdager feilen, tenker du da: «Vel, nå har jeg kjørt feil, da kan jeg like godt fortsette å kjøre feil vei helt til Finnmark!» Jeg er temmelig sikker på at du ikke tenker det. I stedet snur du, tenker «Jaja, gjort er gjort», og så fortsetter du på din ferd mot kjæresten i Oslo. Det er det eneste fornuftige å gjøre, ikke sant? Det handler om å vite sine grenser, og passe på at kos blir kos – spesielt nå i jula! Husk på at du skal inn i en hverdag igjen i Januar, og jo mer du legger på hylla nå, jo tyngre blir det å komme tilbake igjen. Legg til rette for deg selv!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Q: Hva er dine mål for jula 2016?

1 kommentar

1 thought on “Julemat, utskeielser & trening

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.