Last Updated:

Vanene du bør være obs på nå!

Categories Mental helse

God morgen venner. Håper alt er bra med alle, etter forholdene ofc. Jeg jobber med å fokusere på alt jeg kan og skal gjøre hver dag, og ikke så mye på alt jeg ikke kan gjøre. Det er min måte å komme meg igjennom dette på- ikke tenke så store tanker, langt frem og ta en dag om gangen. Helt ærlig- har ikke de siste ukene gått ganske fort? Dette kommer til å gå fint. Husk det.

I dagens innlegg har jeg samlet sammen et par vaner mange av oss har, og som i stor grad påvirker vår mentale helse. Psyken bør faktisk være en prioritering i disse dager, spør du meg. Jeg håper du lar deg inspirere. Enjoy!



Drikke nok vann

Vann er viktig for hele oss. Men! Det er også noe vi fort glemmer bort. Nå er en perfekt mulighet for å danne seg nye, gode vann-vaner. Personlig har jeg vært ekstremt dårlig på å drikke vann i hverdagen, jeg glemmer det rett og slett helt bort.. I tillegg har jeg vært litt for ivrig på energidrikke, brus og saft- som gjør at jeg aldri føler meg tørst.. Den siste tiden har jeg derfor laget meg en ny vane: ett glass vann før hvert glass brus/annen drikke. Funker dritbra! Jeg har også kuttet ekstremt ned på antall kopper kaffe/te per dag, og drikker sjeldent energidrikke. Tro meg, det føles bra.

Ta vare på huden
En god hudpleie rutine, gjerne morgen og kveld, gjør mye med selvfølelsen. I hvert fall for min del. Følelsen av å rense ansiktet, fjerne sminke, skrubbe og kanskje bruke en maske et par ganger i uken- er veldig god. En form for egentid, tid du bruker på å være snill mot deg selv. Personlig liker jeg å sette på en podcast, rense huden, pusse tenner, fukte og gjøre meg klar for en god natts søvn, eventuelt en fin ny dag. Verdifull tid.

Dette er noen av produktene jeg sverger til atm. Hudpleie fra REN og nattmaske fra Origins. I tillegg bruker jeg rens og sminkefjerner fra ACO.

Slutte med nikotin
Er du en av dem som snuser og/eller røyker, er dette en ypperlig sjanse til å slutte. Dette er din mulighet, nå kan du endre dårlige vaner og komme ut som en ny og bedre versjon av deg selv på andre siden. Bruk den! Lag små utfordringer for deg selv, test egen viljestyrke og se hva du kan få til om du bare vil- for det er ganske mye mer enn du tror, skal jeg si deg!

Hårpleie
Nå som vi først bare er hjemme kan vi da like godt la håret hvile?
– Unngå å vaske håret unødvendig ofte.

– Drikk masse vann! 
– Pass på å få i deg A, B og C vitaminer, som styrker håret. 
– Dropp all varmebehandling 
– La håret lufttørke
– Sov med flette
– Bruk eller lag din egen hårkur!

 

Få på plass gode kvelds-og søvnrutiner.
Nå har du muligheten til å få på plass gode søvnrutiner. Prøv å holde ca samme døgnrytme hver dag, dropp skjerm og skjermlys i senga, spis en god kveldsmat så du ikke legger deg sulten, ikke bruk soverommet til andre ting enn å sove på, pass på å bevege deg i løpet av dagen, kutt ned på koffeinholdig drikke.. Du vet, alle de gode tipsene som gir deg bedre søvn. 

Lese flere bøker
Bøker er en fin form for avkobling fra nyheter, uro, stress, vonde tanker og vanskelige følelser- samtidig som du lærer noe, utvikler deg språklig, faglig, personlig, og jobber med hjernen! Det handler om å finne en type sjanger som du liker! Ikke les det alle andre leser bare fordi det skal være bra. Les det du liker! Prøv ut ulike sjangre, søk opp temaer som allerede interesserer deg, og som du ønsker å lære mer om. Det finnes bøker for alle! For når du først finner en bok for deg, vil du ikke angre.

Kutte ned på koffein
Er du en av dem som starter dagen med kaffe til frokost, fortsetter med x antall kopper på jobb, koker deg litt te på kvelden, hiver innpå en energidrikk på trening, snuser, og elsker Pepsi Max? Kanskje på tide å kutte ned på koffein-inntaket? Koffein er faktisk vanedannende. I tillegg påvirker det søvnen, trigger angst, og er ikke bra for hjertet. Litt er selvfølgelig lov, men en viss oversikt kan være lur å ha i bakhodet.

Meditasjon/mindfullness/yoga
.. Spesielt i disse tider! Er det èn ting som hjelper i vanskelige tider med mye uro rundt- er det å søke etter innvendig ro. Jeg jobber med min meditasjonsrutine igjen, som jeg var veldig flink på en periode, men som selvfølgelig falt bort i alt annet. Nå er jeg i gang igjen og merker allerede hvor mye det hjelper. Jeg anbefaler denne (direkte link) til alle som ikke har spesielt mye erfaring, men som likevel ønsker å lære. Challenge: en gang hver dag, en uke frem i tid. Deal?

Gå daglige turer ute i frisk luft 
Viktig, viktig, viktig! Verdien av å komme seg opp og ut, bevege kroppen og lufte hodet er enorm. Jeg tror ikke vi forstår det en gang, hvor mye det gjør med oss. Det handler ikke alltid om hard styrke, melkesyre, hoppe, løpe og løfte tungt. Noen ganger handler det rett og slett bare om å puste inn frisk luft, se naturen leve, kjenne kroppen bevege seg og være tilstedet i øyeblikket. Jeg har koblet sammen dagens luftetur med dagens corona-samtale. Jeg ringer ei venninne som også skal på tur, også går vi turen “sammen”. Rett og slett. Kjempehyggelig og kanskje en av de fineste, mest positive vanene jeg har om dagen.

 

 

Bruke mindre tid på mobilen
Jeg vet det kan være vanskelig, spesielt nå som mange av oss har såpass mye mer tid til rådighet. Finn erstatninger! Hva kan du gjøre når du egentlig vil være på telefonen? Kanskje har du finnet deg en ny hobby eller interesse? Kanskje du kan bake noe? Male litt? Tegne? Skrive ned tanker eller mål for fremtiden? Hva med å lese en bok? Lytte til en lydbok? Strikke? Puslespill? Bingewatche en serie? Lage deg en liten hage ute eller inne? Trene eller tøye? Lære deg et nytt språk? Dra ut i naturen med lunsj, kakao og kvikk lunsj i sekken? Det er mye du kan erstatte tiden du bruker på mobilen med. Kreativitet folkens, nå må vi være kreative!

 


 

“Gammel vane vond å vende”. 
Vell, har du prøvd? 

2 kommentarer

2 thoughts on “Vanene du bør være obs på nå!

  1. Fikk mange gode tips her! Titter alltid innom bloggen/instagrammen din, du poster så mye bra – håper du lager deg en fin dag du også 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.