Hvordan redusere stress

Categories Hverdagen

God mandag fineste dere
Hvordan har helgen deres vært? Jeg er tilbake i Oslo etter et par dager hjemme hos familien på sørlandet. Og gud så deilig det var. I dag tidlig spurte jeg dere på Instagram, hvilket av to alternative innlegg dere ville jeg skulle publisere i løpet av dagen. Det var enten en liten “chitchat monday talk” eller en “5 tips mot stress”. Sistnevnte seiret overlegent, så vi kjører på med det første omgang. Så lover jeg dere et eget innlegg fra helga som gikk, litt tanker rundt uka som er i gang, og generell skravling om alt mellom himmel og jord- i løpet av morgendagen ♥​ ♥​

Okei la oss snakke om stress! 

Processed with VSCO with c8 preset

Alle kan vi føle oss stresset i blant. En helt normal reaksjon i hektiske tider med mye å gjøre. Samtidig er det noe vi ikke skal vende oss til, la bli en vane og akseptere. Stress over lengre tid kan nemlig slå ut i både angst, dårlig søvn, svekket immunforsvar, vektoppgang, vektnedgang, og i værste fall ende opp med å utvikle kronisk stress. Da har det gått over fra å være “vanlig” stress, til å bli et problem. Heldigvis er det mye vi kan gjøre for å unngå å komme dit. Vi mennesker står faktisk i kontroll over eget hodet, og er det èn person som kan endre det som skjer der inne- er det deg. Det eneste som kreves, er å være bevist. Bevist på hva som skjer, på hvorfor det skjer, og på hva du kan gjøre for å endre det som skjer. 

Spør deg selv:
1. Hva gjør meg stresset? 
2. Hvorfor stresser det meg? Er det verdt det? 
3. Hvordan kan jeg vinkle den følelsen positivt?
4. Sett opp tre konkrete tanker du kan tenke/ ting du kan gjøre når følelsen av stress sniker seg inn i hodet ditt! 

Og nei, det er ikke alltid like lett å ta kontrollen når hodet jobber på høygir og kroppen er høy på koffein og adrenalin. Men! Det er absolutt mulig. Og ingen kommer til å gjøre det for deg. Dette er det kun du som kan ta kontroll over, jobbe med og fikse. For deg selv og ditt eget beste. Jeg har skrevet ned et par punkter jeg pleier å ta i bruk når ting samler seg opp, og stresset presser litt ekstra i brystet. Håper det kan være til hjelp for flere  ♥​

1. Fysisk aktivitet og frisk luft. 
Okei dere, dette har jeg sagt en million ganger før, og noen synes sikker jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige. MEN! Fysisk aktivitet i form av trening, turer ute i naturen osv, HAR en påvist påvirkning på vår mentale helse- og dermed også stress. Jeg fant faktisk en forskningsartikkel her om dagen (for ja så nerd er jeg faktisk), som fortalte at “Intens trening øker nivået av to signalstoffer i hjernen, glutamat og GABA, som begge er knyttet til depresjon. Fysisk trening kan med andre ord virke som et naturlig antidepressiva”. Hvor sjukt kult er ikke det?? Et av mine beste tips når du føler stresset presser på, er derfor å ta seg en pause fra alt, koble av livet og inn med litt musikk, og gi kroppen din en form for fysisk aktivitet. For meg er det å gå turer ute i naturen terapi. Det gjør meg virkelig glad. 

2. Logg av, vurdér og prioritér. 
Jeg har fått meg en ny bestevenn, nemlig nattmodus-knappen på iPhonen min. Det “månetegnet” vet dere. Fy søren for en smart funksjon! Jeg vet ikke om det bare er meg, men det å konstant få opp meldinger, snaps og generelt varsler fra diverse apper dagen lang- stresser meg. Det legger seg rett og slett på toppen av lista over ting jeg må huske å gjøre, svare på, sjekke, you name it… Og tro meg, den lista er lang nok fra før av. Når jeg skrur på måneknappen, kan jeg selv bestemme når jeg ønsker å bruke tid på alt som skjer på telefonen. Jeg tar kontrollen! En utrolig undervurdert følelse. De fleste av oss har listen over ting man skal gjøre i løpet av en dag, i hodet. Tenk i gjennom listen og vurder- hva er viktigst for deg? Prioritér de tingene som gir deg mest igjen i andre enden, og hold fokus på nettopp det. 

3. Lær deg å si nei. 
Dette er faktisk noe av det viktigste du kan gjøre for å redusere stress. Lær deg å si nei til de tingene du ikke har lyst til å gjøre. Lær deg å si nei til de menneskene du kun møter fordi du føler du må. Lær deg å si nei til arrangementer, bursdager eller andre “happenings” hvis du er sliten og egentlig bare vil slappe av. Ikke bruk tiden din på ting du egentlig ikke orker eller har lyst til, kun basert på hva andre menneskers mener om det. Det er lov å slappe av! De menneskene som ikke respekterer det, vil du ikke bruke tid med uansett. Tro meg. 

4. Vær sosial.
Litt motsigende i forhold til punktet over, tenker du? Dette handler mer om å ta vare på nære relasjoner, familie og venner. Dem du trives rundt og kan snakke med. Det å le masse, smile, være glad, slappe av og kose seg med nære venner, kan være med på å redusere stress. Sett av tid i hverdagen til å være sosial og ta vare på dem rundt deg. Legg det inn i prioriteringslista! Stresset kan fort ta overhånd i hverdagen, og da er det godt å ha noen å rømme til. Bare en liten halvtime, en kaffe, en tur med ei venninne, en pause. Noen å kunne reflektere litt sammen med! Mennesker som vil ditt beste. 

5. Musikk. 
Musikk er også en mye brukt metode for stresse ned. Det kan være alt fra rolig musikk for å fysisk slappe av- til og synge å danse til favorittsangen på høyt volum. Musikk har dokumentert positiv effekt på hjernen, og kan hjelpe deg med både søvn, stress og angst. For min del hjelper det alltid med musikk. Jeg kan faktisk endre helt sinnsstemning og dagsform, bare ved å putte et par propper i ørene! I perioder med mye stress hjelper det veldig å kunne
 “skru verden av og musikken på”. 

Processed with VSCO with c8 preset


Q: Hva gjør du når du kjenner stresset presse på?

2 kommentarer

2 thoughts on “Hvordan redusere stress

  1. Veldig fint innlegg, og et viktig tema 🙂 når jeg er stresset pleier jeg å høre på musikk og skrive musikk. Jeg finner også hjelp i det å snakke med noen om det <3 Takk for at du deler et innlegg som dette her, tror mange kan finne hjelp i det 😀

  2. Utrolig gode tips her! Skal definitivt bruke noen av disse tipsene på enkelte punkter i hverdagen 🙂 Selv om man vet om dette innerst inne, så er det godt og friske opp disse tipsene innimellom. Så tusen takk 🙂 Ha en kjempe fin onsdag, Marie, håper den blir super!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.