En trist utvikling

Categories Hverdagen

God morgen tirsdag! Sola skinner inn vinduet, og jeg skal straks starte dagen med en tur på trening. Jeg har egentlig mest lyst til å løpe idag, så tror det blir litt intervaller. Bare meg som blir gira av tanken på å løpe til favorittsangen? Jeg elsker faktisk følelsen av å skru volumet på fullt, koble helt av, øke hastigheten og bare løpe til svetten tar deg. Det er pain der og da, men gud så deilig du føler deg etterpå. Tenk på det, så går det som regel fint. Dagen i går var veldig rolig, og ble brukt på rompa foran datamaskinen.. Jeg trengte å få unnagjort litt ting jeg har utsatt litt for lenge, og siden regnet falt i hele går ble dagen brukt på disse tingene. Dere vet de små tingene som ligger å pirrer i bakhodet, og som sakte men sikkert gjør hverdagen litt tyngre? Mailen du burde svart på, pensumsidene du skulle lest forrige uke, jobben du skulle søkt på, avtalene du skulle fått orden på. De tingene. 
 

Processed with VSCO with a5 preset

Flere en meg som fortsatt kjøper magasiner? En ting jeg har tenkt på etter jeg startet å studere journalistikk er hvordan aviser, magasiner og papirutgaver forsvinner. Digitalisering er nødvendig og bra, men hva med øyeblikkene rundt? Jeg husker så godt da jeg var mindre, og det å få et blad av mamma på butikken var ukas høydepunkt. Jeg var med i Wendy-klubben, og leste virkelig alle bladene som kom ut. Det var så gøy! Jeg kunne sitte i timevis å lese. Når jeg tenker tilbake på det, tror det var lærerikt også. Jeg øvde på språk, på å lese, lærte meg ord, og utviklet meg selv. I tillegg hadde foreldrene mine kontroll på hva jeg brukte tiden min på, og kunne kontrollere og skille ut unødvendig og falsk informasjon. Et blad er konkret, firkantet, noe man kan ta på og ha kontroll på. Hva gjør unge nå? Å lære via sosiale medier er ikke det samme. Hvis det kan kalles lærdom..? Gleden ved å få et blad i hånden er noe dagens unge aldri vil forstå. Det blir for kjedelig. Det syntes jeg er trist. 


Jeg kjøper meg ofte Magasiner. Ikke fordi jeg absolutt skal holde på gamlemåten, og nekter å innse at verden utvikler seg. Men mer fordi jeg fortsatt får den gode følelsen av å unne meg egentid med en kopp varm te og et blad i hånden. Jeg kjøpte ShapeUp denne måneden og har virkelig kost meg med å lese igjennom. Jeg elsker hvor mye jeg lærer av å lese disse bladene! Her for eksempel, fant jeg en haug av inspirerende mennesker som motiverte meg med synet deres på trening og kosthold. Jeg fant også en haug av deilige oppskrifter som jeg absolutt må teste i løpet av høsten, pluss at jeg fant meg et par nye favoritter til treningsgarderoben. ShapUp deler også masse bra treningsøkter, som inspirerte meg til å komme meg på trening på mandag. Hvor kult er ikke det?  Det beste av alt er nok likevel roen og måten jeg kobler ut på når jeg sitter med et magasin i hånden og kan legge bort alt annet. Fokus. Mobilen kan ikke en gang måle seg. Så ja, jeg håper magasinet og papiret holder litt til. Bare litt. Jeg skulle ønske flere forstod. 

Processed with VSCO with a5 preset

 Men nå må jeg komme meg opp og starte dagen. Planen er som sagt å få gjennomført ei intervalløkt, før jeg skal sitte å jobbe med en skoleoppgave et par timer. Senere i kveld skal jeg møte ei venninne på Aker Brygge for å dra på “Strikk med oss” til inntekt for Kirkens Bymisjon. Dere har kanskje hørt om #orangeskjerf-prosjektet? Jepp, dit skal vi. Anbefaler alle som bor i Oslo-området å ta en tur innom Comfort Hotel Union brygge mellom 18-20.00 i kveld for å bidra til en god sak. – vi blogges 
 


Q: Kjøper du fortsatt magasiner og papirutgaver? 

2 kommentarer

2 thoughts on “En trist utvikling

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.