Dette vil jeg gjøre i Høst

Categories Trening/helse

 

🍁  Jeg vil reise hjem til Kristiansand for å besøke familie og venner.
Åh jeg gleder meg allerede!! Det er ikke så altfor lenge siden jeg flyttet, men kjenner likevel hvor mye godt det skal bli å dra hjem for litt familietid. Det blir sannsynligvis en langhelg i slutten av September, hvor jeg har et par ekstra fridager. Det å reise hjem på besøk, er faktisk noe av det beste med å studere i en annen by. Helt ærlig. Jeg gleder meg til å se familien min, lillesøster, klemme lille Maia, våkne til familiefrokost, de lange gode samtalene rundt frokostbordet, se venninnene mine igjen, tv-kos på kvelden, fyr i peisen, fine samtaler om alt som skjer. Alt dette og mye mye mer. Det er virkelig en motivasjon for alt som skjer her. Selvom jeg trives med alt dette også, tenker jeg ofte på følelsen jeg får når jeg setter meg på flyet hjem til Kristiansand for en langhelg med avslapning og kos.
For det er faktisk den beste følelsen i hele verden. 

🍁 Gå til innkjøp av et par nye strikkegensere. 
Det begynner å bli høst, og jeg kjenner at frysepinnen i meg sakte men sikkert kommer tilbake. Det beste jeg vet i hele verden, er å kunne gjemme meg bort i en altfor stor og varm strikkegenser. Jeg tenker en stor, typ oversized, litt kort i lengden, med litt dyp V-hals, i en litt kul farge. Og en med litt høyere hals, litt lengre i formen, mer plain i fargen, som kan brukes til litt finere anledninger. Haha har planene er klare! Å kunne slenge på seg en stor strikk på vei til trening, når du kommer hjem etter en lang dag, eller på forelesning en litt ekstra kald høstmorgen, er jo bare helt fantastisk deilig. Så ja, en liten oppdatering i høstgarderoben må absolutt til. 
 

🍁 Lære meg å lage supper!
Jeg har aldri vært noen spesialist på å teste ut nye middagsretter, og spesielt ikke når jeg bor alene og kun lager middag til meg selv. Likevel har jeg utrolig lyst til å bli flinkere på å teste ut ulike retter- og hva er vell bedre enn en deilig varm suppe, en kald høstkveld? Det finnes jo et hav av deilige suppeoppskrifter der ute, og jeg har skikkelig lyst til å lære å lage vegetarisk grønnsakssuppe, kyllingsuppe på kokosmelk, og en eller annen form for bønne/linsesuppe med spinat og potet. Får helt vann i munnen her jeg sitter å googler!! Så ja, jeg skal definitivt invitere ei venninne på suppe i løpet av September altså. Og hvis det er noen av dere som har en suppe-favoritt å anbefale meg, legg gjerne igjen kommentar i kommentarfeltet under her. Jeg trenger tips! 

🍁 Ikke sette for høye krav til meg selv på treningsfronten, og heller være fornøyd med det jeg faktisk får gjort.
Dette er kanskje en selvfølge for mange, men for meg er det definitivt et punkt jeg må jobbe med. Jeg har snakket om at treningsmotivasjonen ikke er den beste om dagen, og selvom jeg fikk gjennomført 4 gode økter forrige uke- sammenligner jeg meg fortsatt meg selv med da jeg ikke jobbet, ikke gikk på skole, og hadde all tid i verden å bruke på treningssenteret. Treningsrutiner må tilpasses hverdagen, og nå som jeg har startet på skolen, må jobbe, leter etter leilighet, trenger å bruke tid med venner, vil reise hjem til familien, og har masse andre ting å tenke på i tillegg- kan jeg faktisk ikke gjennomføre 6-7 økter i uka i tillegg. Det går bare ikke opp! Derfor vil jeg sette ned kravene litt, og jobbe med å være fornøyd med de øktene jeg får inn. Det er mer enn nok, og det må jeg faktisk bare lære meg å godta. “Treningshøsten 2018” har altså endret litt kurs, og handler nå om å være skikkelig fornøyd med de øktene jeg faktisk gjør, og gjøre dem så bra som overhodet mulig. Sunds good? 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Processed with VSCO with a4 preset

🍁 Jobbe godt på skolen, og henge med i fagene!
Jeg vil virkelig gjøre det bra på skolen, og har bestemt meg for å være flink til å henge med i fagene helt fra starten av. Jeg har vært student før, og vet veldig godt at det er enklere sagt enn gjort- men jeg er motivert og skal i hvert fall gjøre så godt jeg kan. Jeg har bestemt meg for å møte opp på alle forelesningene, sette av litt bestemt tid hver “fridag” til å lese pensum, jobbe godt med arbeidskrav, prøve å henge litt med i nyhetsbildet, og bruke tid på å skrive og forbedre meg språklig. Bloggen blir jo faktisk en liten del av studiene, et sted jeg kan være kreativ og øve meg skriftlig. Og det er jo noe jeg syntes er gøy i tillegg! Så her kjører vi på. Målet er å føle meg i hvert fall litt forberedt til eksamen. 

🍁 Se The Nun & Skjelvet på kino. 
Jeg er ingen kino-person, så når jeg først drar på kino er det alltid på filmer jeg har ventet lenge på og gledet meg skikkelig til å se. Både The Nun og Skjelvet er to filmer jeg har hørt mye bra om, og har veldig lyst til å få med meg i løpet av høsten. Kino er en fin høstaktivitet, og det å sette seg ned i en mørk kinosalen med popcorn, brus og ei god venninne å diskutere filmen med- er faktisk ganske hyggelig! 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Processed with VSCO with a4 preset

🍁 Gå til Vettakollen & Kålsåstoppen
Jepp, turlivet i nordmarka fortsetter selvom høsten og kulda kommer krypende. Jeg prøver å få til en litt lengre tur èn gang i uka, og har jo som fortalt startet så smått. Vettakollen og Kålsåstoppen er to kjente turer jeg har hatt veldig lyst til å gå lenge nå, så det er absolutt et mål jeg skal gjennomføre i løpet av høsten. Fremover blir det bare litt mer ull, ei varm jakke, vanntette sko, og en stor termos med noe varmt å drikke. Solbærtoddy for eksempel! Åh husker jeg hadde heeelt hang-up på det i fjor vinter, og drakk det hele tiden. Tror jammen jeg må dra innom butikken i løpet av dagen for å kjøpe meg litt solbærsaft altså. NAM. 

🍁Harryhandel til Sverige.
Nå som jeg bor i Oslo og såpass nærme svenskegrensa (og er student) har jeg veldig lyst til å ta meg en tur til Sverige for å handle litt billig mat. I tillegg har jeg lyst til å handle litt veganske og vegetar-produkter også, da det både er mye større utvalg og ganske mye billigere i Sverige enn her i Norge. Jeg elsker harryturer, så en aldri så liten harryhandel i Sverige skal jeg absolutt få til denne høsten. Noen som har tips til hva jeg bør få med meg hjem? 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Processed with VSCO with a4 preset

🍁 Ta bedre vare på huden min
Det har vært sommer, feriemat, lange dager i sola, solkrem og dårlige hudpleierutiner. Denne høsten har jeg derfor en plan om å ta bedre vare på huden min, gi den pleie, fukt, rens, sunn mat og mye frisk luft. Jeg har nå bestilt meg et par produkter fra apoteket som skal være med å hjelpe meg med nettopp dette. Høsten er jo årstiden for tørr og irritert hud, noe jeg nå har en plan om å forebygge for i år. Flere som er dårlige på hudpleie? Jeg tror det er så mye viktigere enn man tror. 

🍁Nyte de små, fine høst-øyeblikkene. 
Dra på Cafè med venninner mens regnet faller utenfor. Lange gode dype samtaler om alt ingen forstår seg på. Drikke matcha latte med vanilje. Vakre farger på trærne. Mennesker som nyter kaffe i parken. Kjærlighet i gatene. Sterk sol. Regndråper som treffer vinduet på bussen. Følelsen av å være varm når verden rundt er kald og mørk. Høstkvelder med taco og tv. Take-away kaffe på vei til skole og jobb. Følelsen av å komme inn i varmen. Solbriller og skjerf. Duftlys. Varm te, tepper og ullsokker. Varm sjokolade, familietid og fyr i peisen. osv..


🍁 Lage en takknemlighets-liste. 
Det er viktig, og noe jeg vil bruke litt tid på denne høsten. Jeg elsker jo å være kreativ, og vil lage meg en liten liste hvor jeg skriver inn små ting i hverdagen som gjør at jeg smiler litt ekstra, kjenner meg litt ekstra takknemlig, eller bare generelt bare gir meg gode følelser i løpet av høsten. Det er lett å overse vakre øyeblikk i en hektisk hverdag, og da spesielt de små tingene- som jeg absolutt tror er de viktigste. Det er trist. Nettopp derfor vil jeg denne høsten, bruke litt tid på å minne meg selv på hva som faktisk gir meg glede. Det er slik man skaper en hverdag man trives i, når man vet hva som skal til for gode følelser, smil og latter. Flere som vil være med? Kanskje vi kan dele med hverandre når høsten nærmer seg slutt? Det hadde vært så fint. 

🍁 Spise eplekake og bake kanelboller. 
Definisjonen på høst, eller hva? Helt siden jeg var liten har mamma bakt eplekake med epler fra trærne hjemme, når høsten nærmer seg. Den lukta som er på kjøkkenet når mamma baker gir meg SÅ mange gode følelser og barndomsminner. Det finnes virkelig ingen bedre eplekake enn mammas hjemmelagde. Gjett hva jeg skal ønske meg når jeg kommer hjem på besøk i høst `a? Baking av kanelboller, har blitt en liten tradisjon med et par venninner de siste årene. Vi møtes en sen høstkveld, baker kanelboller, drikker te, ser en koselig film og snakker til sene kvelden. Det finnes lite som er bedre enn en stor, nybakt, myk, varm kanelbolle en kald høstkveld. Altså jeg får vann i munn av å skrive dette liksom. Denne tradisjonen håper og tror jeg, vi skal fortsette med her i Oslo også. Jeg gleder meg allerede.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Processed with VSCO with a4 preset

Q: Hva er dine planer for høsten? 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.