Treningshøsten 2018

Categories Trening/helse

God morgen, mandag! Det er nye uke og jeg er SÅ klar for å ta fatt på min andre uke i hovedstaden. Jeg begynner å komme inn i gode rutiner, og føler jeg har blitt ganske godt kjent i nabolaget og vet hvor ting er nå. Dere vet, funnet en butikk hvor jeg kan handle maten min, funnet meg et treningssenter, hvordan jeg skal komme meg fra A til B, og ja.. de basic tingene som gjør at du føler deg “trygg og hjemme”.

Skolen min starter ikke før på torsdag, så dagene nå bruker jeg mest på å fikse diverse ting, tilrettelegge for årene som kommer, planlegge høsten og finne gode rutiner jeg vet jeg kan trives i. Det er faktisk veldig deilig å ha litt tid til alle disse tingene nå før hverdagen starter for fult. Jeg ser for meg at det kan bli ganske hektisk med studier, lesing, jobb, coaching-jobb, blogg, egentrening, og å prøve å dra hjem når jeg kan- så her er all tid for planlegging, god tid. Men det beste er at jeg gleder meg. Jeg vil klare dette, og jeg vil gjennomføre med ro i kroppen, og kjenne på gleden ved mestring. Jeg tror planlegging er nøkkelen. Og det er den jeg bruker tid på å finne nå. 
. . . . . . . 

I går brukte jeg dagen på å tenke litt over treningshøsten 2018. Har dere gjort det? Jeg har lenge tenkt på å gjøre en endring i treningsrutinene mine, men har bare ikke helt vist hvordan eller hva jeg skal gjøre. De siste månedene har jeg kjent på lite motivasjon, dårlige økter, stagnasjon, og en slags meningsløshet med treningen min- og sånn gidder jeg ikke ha det lengre. Jeg vil kjenne på mestring igjen, glede meg til trening, ha en god følelse etter trening, ha progresjon i øktene mine, og finne tilbake til treningsgleden. Og nøkkelen til det er som regel: variasjon.  

Jeg holder derfor på å sette opp en ny treningsplan til meg selv, hvor målet er å tilpasse min nye hverdag på en bedre måte. Jeg har en tendens til å ikke bli fornøyd med øktene mine om de ikke er 10/10, og vil gjerne kjenne svetten renne og pulsen maxe ved hver eneste treningsøkt. Når jeg da i tillegg trives SÅ godt på treningssenteret, og gjerne vil være der 5-6 ganger i uka, sier det seg selv at man etterhvert begynner å skuffe seg selv. Wake up call Marie!! Du er ingen superhelt, og kan derfor ikke leve som en toppidrettsutøver ved siden av jobb, studier, venner, familie og tid til restitusjon. Så! Jeg jobber nå med å sette opp et nytt treningsprogram til meg selv, hvor jeg skal gjennomføre 3 styrkeøkter i uka + 1 intervall-økt. I tillegg skal jeg teste ut en ny treningsform (forteller mer om dette senere), som da blir ukas 5 økt. De to resterende dagene blir da total restitusjon, hvile, hva enn jeg vil. Styrkeøktene skal også legges opp på en litt annen måte enn tidligere, og ha større fokus på de spesifikke delene av kroppen jeg ønsker å bli sterk i. Jeg er ikke helt ferdig med planen ennå, men oppdaterer dere når jeg har fått testet den litt. Jeg prøvde meg på første økt allerede i går, som da var en ren ryggøkt. Jeg ELSKET det. Jeg har skikkelig troa, og skal virkelig ta ansvar for egen treningsglede denne høsten. Trening er noe av det viktigste jeg har i hverdagen, og det som gjør at jeg klarer å prestere. For at skole, jobb og det sosiale skal gå rundt, MÅ jeg derfor ha gode treningsrutiner som gir meg energi og glede i hverdagen. Kjenner jeg er sååå gira på å komme i gang nå altså!! Let`s go make this week count. 



Q: Har du noen spesifikke mål for treningshøsten 2018?
Hva skal til for at du får god`følelsen? 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.