Den første uka i Oslo.

Categories Trening/helse

God morgen, lørdag!

Okei dere, imorgen har jeg allerede vært i Oslo i en hel uke. Det går så innmari fort! Jeg tenkte derfor å bruke dette innlegget på å oppdatere dere litt på alt som har skjedd i hodet mitt den siste uka. Det blir nok litt rotete, for hodet mitt er egentlig ganske rotete at the time. Men det overlever dere. Jeg skal prøve å få ryddet litt opp nå, her, sammen med dere. Her kommer altså et par tanker som har streifet hodet mitt første uka i Oslo ;
 

Processed with VSCO with a5 preset

–  Jeg har lært at, så lenge jeg har rutinene mine, kan snakke med de menneskene som betyr mest for meg, og kan gjøre de tingene som gjør meg glad i hverdagen- har det egentlig ikke så mye å si hvor i verden jeg er. Jeg tror det er derfor jeg ikke har fått denne “flytteknekken” jeg snakket om. Fordi Oslo ikke forandrer meg, eller gjør meg til en annen person. Ikke denne gangen. Oslo tar ikke ifra meg familie og venner. Jeg kan fortsatt snakke med dem så mye jeg vil, noe jeg prøver å være flink på å gjøre. Jeg har flere av mine beste venninner i samme by som meg- og jeg har meg selv. Jeg tror det kanskje er den største grunnen til at jeg liker meg her nå. At jeg er så mye tryggere i meg selv denne gangen. Forrige gang var jeg 19 år, usikker, og lot Oslolivet “forme meg” på en måte. Denne gangen er jeg Marie. Jeg har mine verdier, ønsker, mål og utfordringer. Jeg har vokst! Jeg kjenner meg selv, og jeg vet Marie får til dette. Og det er en god følelse! 

–  Jeg blir helt rørt over hvor godt jeg har blitt tatt imot av mennesker rundt meg, i denne byen! Ja, det er definitivt mye negativt med sosiale medier i forhold til kroppspress, utseendefokus, penger og folk som kanskje ikke helt tenker seg om før de deler. Men det er søren meg en positiv side også!! For altså, en varmere velkomst enn den jeg har fått igjennom meldinger og kommentarer på sosiale medier- skal du lete lenge etter. Jeg føler jeg har en liten insta-familie med jenter som bare vil mitt beste. Jeg har fått meldinger av mennesker som tilbyr seg å hjelpe meg med leilighet, kommer med tips og råd til ting jeg bør gjøre og se, vil møtes for en kaffe, har lyst til å ta en treningsøkt sammen, vil gå en tur, og rett og slett bare får meg til å føle meg så sinnsykt velkommen. Jeg har ikke følt meg ensom et sekund! Og det er faktisk mye takket være instagram og sosiale medier.



– Jeg har vært på jobbintervju. Jeg får svar i starten av neste uke, så forteller dere mer om det da! Jeg er superspent, og håper virkelig det går i orden. Det blir spennende å se. Det morsomme med å flytte bort å måtte gjøre alle disse tingene- er hvordan man utfordrer seg selv. Det er helt sjukt hvor mange ganger jeg har vært utenfor komfortsonen denne uka. Jeg har vært alene med kun nye mennesker som jeg har måttet bli kjent med, jeg har vært på jobbintervju, jeg har dratt på nytt treningssenter fult av mennesker jeg aldri har sett før, jeg har tatt trikken feil vei, tatt bussen til steder jeg aldri har vært, gått etter google maps, gitt av meg selv til mennesker jeg ikke kjenner, utfordret meg selv, tatt kontroll, satt meg selv først, sagt nei, sagt ja..
Og jeg er så stolt. Shit så stolt jeg er. 

–  I går møtte jeg ei nydelig inspirerende jente (Julie Visnes) som jeg aldri hadde blitt kjent med om det ikke var for Instagram. Vi gikk en lang tur, hun viste meg litt rundt, praten gikk i ett, vi spiste litt, og bare hadde en kjempefin dag. Jeg personlig elsker å bli kjent med nye mennesker- og da spesielt mennesker jeg føler jeg har noe til felles med, som motiverer meg, har litt samme verdier og interesser som meg selv, drar meg opp, er positive, åpne, og lærer meg noe. Jeg følger så sinnsykt mange råe mennesker på instagram og i sosiale medier, som jeg vet jeg hadde hatt mye til felles med om vi hadde møttes. Hvorfor ikke bruke den muligheten jeg er så heldig å ha, til å danne nye vennskap? Jeg digger hele konseptet med å backe hverandre opp, legge igjen hyggelige kommentarer, spre positiv energi, og få folk til å føle seg bra- noe jeg virkelig føler “instagram-familien” min gjør for meg. Jeg digger det, og gleder meg allerede til å bli kjent med masse inspirerende mennesker de neste tre årene. Både på skolen, instagram, jobb og trening. Alle mennesker har sin historie, sine egenskaper, og ting å lære deg. Jeg syntes det er kult jeg. At vi har kommet dit at sosiale medier hjelper oss å komme i kontakt med dem som gir oss muligheten til å være oss selv best mulig. Det inspirerer i hvert fall meg. 


– Jeg gleder meg skikkelig til skolen starter. Jeg gleder meg til å studere journalistikk!! Tenkt det da. At jeg sitter i Oslo og endelig skal starte på min bachelor i journalistikk. Jeg har en god følelse på dette. Jeg har prøvd flere retninger nå, studert markedsføring, trening, prøvd meg som PT, jobbet på treningssenter.. dere vet. Men jeg tror dette er riktig. Jeg gleder meg bare til å lære masse nytt, bli kjent med masse inspirerende mennesker med samme interesser for tekst og innhold som meg selv. Og se hvor dette studiet tar meg. Hvor jeg ender opp liksom? Det blir spennende. Det er en bra start i hvert fall. Dette er riktig her og nå. Det blir jeg bare mer og mer sikker på. 

– Arkitekturen i Oslos gater er skikkelig vakker. Den inspirerer meg! Å gå i disse gatene gir meg lyst til å ta masse bilder, lage innhold, filme, redigere, være kreativ, handle vintage, være uredd, utforske mote, design, tekstil og farge. Er det rart? Nei jeg vet ikke, denne byen bare inspirerer meg så sjukt. Og menneskene her. Hvor uredde de er, hvordan de gjør hva faen de vil, jobber dagen lang med egne prosjekter de virkelig tror på, hvordan de ikke bryr seg om hva andre tenker og hvordan andre ser ut. Nei, jeg bare digger det. Hele konseptet med storby liksom! Rått. 


– Jeg har funnet meg et treningssenter jeg allerede er blitt veldig glad i. Det har 3 etasjer, og er helt sjukt mye større enn jeg er vandt med. Men jeg liker det. Jeg har fått trent et par gode økter denne uka, men kjenner jeg bruker mye av energien min på andre ting. Hverdagsaktiviteten har vært ganske høy den siste uka, noe som merkes på treningsøktene. Men jeg vet jo (som alltid) at jeg kommer tilbake med masse energi og motivasjon når hverdagen er litt mer stabil, og under kontroll på andre områder. Jeg har jo snakket om dette med å tilpasse treningen etter andre områder i livet, før – noe som faktisk er sjukt viktig å huske på. Vi kan ikke prestere 100% i alt på en gang, og noen ganger må man faktisk velge litt hvilke deler av livet man ønsker å legge mest vekt på. Akkurat nå står flytting, å bli kjent i ny by, skole, meg selv, og det å danne seg et sosialt nettverk, i fokus. Og da får treningsøktene komme når tiden strekker til. Noe den absolutt gjør inni mellom, men ikke hver dag. Og det er helt greit! Fokusområder er viktig. Tenk litt på det i helga! Hva er dine fokusområder slik som ting er nå? Hva vil du bruke energien din på? 

En liten funfact: jeg har vært vegetarianer hele denne uka. Ikke med vilje, men bare fordi det er så mye lettere når man bor for seg selv, og fordi jeg virkelig ikke føler jeg trenger kjøtt i kostholdet mitt. Kjøttindustrien har jo tatt helt av, og jeg tenker jeg kan gjøre mitt med å spise litt mindre av det i hverdagen. Jeg har spist masse kjøtt mens jeg har bodd hjemme, og er egentlig litt lei. Hjemme er det så lett tilgjengelig liksom! Nå er det ikke det lengre, og da trenger jeg det ikke heller. Jeg spiser fisk da. Men ikke kjøtt. Det tells da, sant? Jeg kommer aldri til å bli helt vegetarianer eller veganer, men jeg kan bidra på min måte. Også er det billigere da, i hvert fall når man kutter de dyreste kjøttproduktene. Ellers er det sjukt deilig å komme inn i egne mat-rutiner igjen kjenner jeg. Å kjøpe maten min selv, betale for meg selv, forsørge meg selv! Det er en god følelse. Jeg liker det. 
 


 



Q: Hvordan har dere det?

Flere som har startet på ny skole, flyttet til ny by, eller har vært utenfor komfortsonen denne uka? 
 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.