Hvordan komme inn i gode rutiner etter ferien:

Categories Trening/helse

💗💗💗

1. Sett deg en bestemt start-dag, og “just do it”. 
Dette er kanskje det viktigste, og det man absolutt bør starte med. “Feriemoduset” sitter så lenge du lar det sitte, så her anbefaler jeg å rett og slett ta et bevist valg, og bare gjennomføre det. Sett deg en spesifikk dato, en mandag, dagen du starter på jobb igjen, første forelesning, you name it.. og bare bestem deg! Denne dagen starter hverdagen, og du skal finne tilbake til de tingene som gir deg energi i en hektisk hverdag. Kommer du deg igjennom denne ene, første, harde dagen, er du i gang. Denne ene dagen handler om ren viljestyrke. You just have to do it!

2. Kom deg tilbake på trening, og avtal treningsdates. 
Trening gir deg energi, får deg til å føle deg bedre, gir mersmak, gir deg deg lyst til å spise sunn og næringsrik mat, og får deg til å ville yte bra på andre områder i livet. De første treningsøktene etter sommerferien kan være harde. Veldig harde! Nøkkelen her er seriøst å avtale treningsdates med venninner, familie, kjæreste, kolleger. En avtale med noen er vanskeligere å komme seg unna, og krever faktisk en ganske god unnskyldning for å slippe unna. Haha ja, her må vi faktisk sette oss selv i en litt vanskelig situasjon, uten spesielt mange utveier. Vi er flinke på unnskyldninger, spesielt når det kommer til ting som ikke frister sånn veldig. , avtal treningsdates, dra på gruppetimer, gå turer ute, eller vær i aktivitet sammen med noen. Aktiviteten i seg selv vil friste til mersmak, og etterhvert gi deg lyst til å trene alene. Og vipps, der var du inne i gode rutiner gitt! 😉
 


3. Fyll kjøleskap og skaper med ny næring, grønne gleder og energirik mat. 

Det er ingen hemmelighet at vi spiser det vi har tilgjengelig, og da spesielt i en hektisk hverdag hvor man kanskje ikke har all verdens tid på kjøkkenet. Jeg vet med meg selv, at jeg spiser chips og sjokolade, om det ligger i skapet og frister. Jeg vet også at det er null problem å unngå å spise det, om jeg har sunn og næringsrik mat liggende. I tillegg vet jeg at jeg yter mye bedre på andre områder i livet, når kostholdet er bra og jeg får i meg nok, næringstett, energirik, ren og god mat. Så da er det vell bare å ta en skikkelig høstoppryddning i skap og skuffer, og fylle opp med alt som gjør deg glad innvendig og gir deg energien du trenger. Tro meg, det vil hjelpe deg! La “kosen” gå tilbake til en dag i uka, og fyll kroppen med sunn og næringsrik mat resten av uka. La kos være kos, og hverdag være hverdag. 

4. Tilbakefall? Fyll vannflaska og gå en tur. 
Det er fort gjort å gå på en smell, spesielt rett etter sommeren og ferien har gitt oss “vaner” vi egentlig vil skal vare for alltid. Hvem vil ikke ha sommer, sol, drinks, snacks, grillmat, brus, is og late dager på stranda året rundt..? Haha hadde det ikke påvirket kroppen, humøret og energien min så mye som jeg vet det gjør, hadde jeg ikke takket nei, for å si det sånn.. Løsningen på tilbakefall, snoking i skapet etter søtsaker, dårlige tanker og savnet etter ferie- er tur. Jeg kan ikke si det nok ganger, men en liten tur ute med musikk, en podcast eller bare uten noe som helst, gjør underverker for hodet. Jeg har snakket om dette før, men det er jo faktisk bevist at fysisk aktivitet og frisk luft, natur og fine omgivelser- påvirker det mentale og psyken hos oss mennesker. Du får en slags ny giv, ny motivasjon, tenker klarere, og rett og slett drar kropp og sjel tilbake på plass. Hverdagen er i gang, og nå skal du søren meg vise hva du har å gi!! 
 

5. Sett pris på de små tingene i hverdagen. 
Haha dere er sikkert lei av å høre meg snakke om dette her.. Grunnen til at jeg nevner det så mye som jeg gjør, er fordi jeg virkelig tror det er løsningen på SÅ mye stress, problemer, tanker og dårlige følelser i hverdagen. De små tingene er ofte de som gir den største gleden i hverdagen. Det er derfor så utrolig viktig å øve seg på å se dem!! Vær bevist på hva som får deg til å smile i løpet av en dag, hva som får deg til å le, hva du ser rundt deg som gir deg gode følelser, gjør deg glad, og får deg til å blomstre. Kaffe om morgenen, fuglene som kvitrer i kor, sola som speiler seg i vannet, varm luft, mennesker som smiler til deg på gata, gamle mennesker som leier hender, kjærlighet, stillhet, ro rundt deg, minuttene du har alene på trikken med favorittsangen på øret, jakken som får deg til å føle deg FAB, egentid på trening, en løpetur i vakre omgivelser.. Se dem, føl dem- og vær bevist på hva de gjør med deg. De små gledene. 

6. Vit hvor heldig du er. 
Hverdagen er ulik for alle mennesker, og byr på vidt forskjellige utfordringer. ALLE har ting som gjør hverdagen vanskelig å gjennomføre, ALLE. Fysisk eller psykisk. Vit at du er heldig som kan gjøre nettopp det du gjør, og får til det du får til. Se egne styrker, og sett pris på dem! Jeg for eksempel, er heldig som kan bruke kroppen på trening, jeg er heldig som tåler all maten kroppen min trenger, jeg er heldig som kan studere, jeg er heldig som kan jobbe, jeg har familie som støtter meg uansett hva, jeg har ingen skader, jeg verdens beste mennesker rundt meg ++++. Hvorfor er du heldig? 
 

7. Skriv lister på telefonen og sett deg små, oppnåelige mål. 
Haha, notater-appen min er fuuuull av lister. Handlelister, gjøremål, gratitude, check-lists, blogginnlegg-lister. Jeg skriver så mye lister at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av dem, og det hjelper meg mye!! Å skrive ned ting, gjør det mer realistisk. Hverdagen kan virke kaotisk i blant, og det å skrive seg en liste kan faktisk hjelpe deg å sortere hodet litt. 

8. Få tilbake gleden ved helg, og la fredagsfølelsen bli en bevist motivasjon! 
Halloo hva er vell bedre enn helgefølelsen, etter ei laaang uke med jobb, trening, gjøremål og kaos?? Ingenting. Det er finnes jo virkelig ingenting bedre enn å dra hjem fredag ettermiddag, lage taco, slenge seg på sofaen, finne frem noe digg (fordi du har vært flink og sunn hele uka;))), sette på noe gøy på TVn- og rett og slett bare kjenne hvilepulsen senke seg. Agree? Denne gleden er ikke den samme om sommeren, da mandag like gjerne kunne vært lørdag, og fredag er søndag. Get it? Bruk helga som motivasjon, og du vil oppleve at hverdag og rutiner ikke er så vanskelige å komme seg igjennom likevel – når du vet hva som venter deg i andre enden. Som jeg pleier å si; joggis og candyking er motivasjonen for uka!
 



9. Se på høsten 2018 som en ny mulighet- for det er jo nettopp det den er!!

Du har alle muligheter foran deg. Sommerferien gir deg frihet til å gjøre alt du har lyst til, slappe av, samle energi og ny motivasjon til alt du skal klare i løpet av det neste året. Hva med å bruke all energien du har samlet opp til noe positivt? Hva med å knuse mål, utfordre deg selv på områder du ikke har turt før? Prøve noe nytt? Lære deg en ny sport? Finne en ny hobby? Planlegge en tur, ferie eller noe du skal oppleve i løpet av året som kommer. Høsten 2018 er starten på alt som skjer fremover. Lag deg er bra start og la dette bli ditt år. 

10. Bestem deg for å gi alt, jobb hardt for å nå målene du setter deg- og vit at det er DU som får igjen for all jobben du legger i deg selv og hverdagen din denne høsten.


 


Q: Hva er ditt mål for høsten 2018?

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.