Hvordan takle en dårlig treningsperiode.

Categories Trening/helse


      M  O  R  G  E  N  T  A  N  K  E  R  .     

Idag føler jeg meg uthvilt. Jeg tror jeg sov i 12 timer i natt, noe jeg absolutt trengte etter gårsdagens natt nesten uten søvn.. Idag er det ro, hvile og restitusjon som står i fokus, da jeg er helt sjukt støl i hver minste muskel i kroppen. Jeg har hatt ei god treningsuke denne uka, og føler jeg litt sånn “back on track” med styrketreningen igjen. Finally!! Det er en god følelse å kjenne på, samtidig som jeg tar en dag av gangen, og verdsetter den gode følelsen mens jeg har den. Man trenger virkelig noen dårlige perioder for å kjenne på den ekstra gode følelsen av mestring, treningsglede og energi. Jeg har hatt SÅ mye mer energi de siste dagene med treningsmotivasjon og fysisk aktivitet, at det faktisk ikke skulle vært lovlig en gang. Hadde jeg fått et eneste ønske, hadde det vært å få dele følelsen etter trening med dem som sårt trenger det mest. Jeg tror virkelig det kunne gjort underverker for visse mennesker.

Før, brukte jeg mye tid på å ha dårlig samvittighet over de dårlige treningsperiodene, og kunne virkelig bli skikkelig sint på meg selv når uka ikke gikk nøyaktig som jeg hadde planlagt, treningsmessig. Nå derimot, nå er det helt motsatt. Nå tenker jeg på dårlige perioder som et tegn på at kroppen vil fortelle meg noe, ikke har overskudd, eller bare trenger en liten pause. For eksempel at den jobber hardt med andre ting, og trenger å bruke energien på dette isteden.

Trening presser kroppen, sliter ut musklene, og krever mye av hele deg- både fysisk og psykisk. I perioder hvor livet tester deg, eller andre ting tar opp tid og kapasitet i hodet ditt, er det viktig å lytte litt ekstra til kroppen. Jobb, familie, kjæreste, bosituasjon, flytting, sykdom, ferie, venner, og ikke minst psyken din- er alle faktorer som også krever sin energi og tilstedeværelse. Og alle disse tingene kan faktisk påvirke treningen din, både positivt og negativt. Hodet ditt er også med på trening, og står faktisk for store deler av hvordan treningsøkta ender med å bli. Nettopp derfor: alt maset om mentaltrening! Husk at trening skal gi deg energi, og ikke dra energien ut av deg. Så, her må du faktisk prioritere og tilpasse treningen, slik at du klarer å prestere på andre viktige områder i livet også! 

Processed with VSCO with a5 preset Processed with VSCO with a4 preset

Processed with VSCO with a4 preset

Processed with VSCO with a4 preset

, moralen med dette innlegget er; bruk trening som et verktøy for å takle livets opp-og nedturer, og ikke ha dårlig samvittighet for perioder med mindre trening- da det sannsynligvis er en grunn til at du ikke har motivasjon, energi eller lyst til å bevege deg. Og sist men ikke minst, vær bevisst på forskjellen mellom å faktisk ikke ha energi eller overskudd- og de dagene hvor dørstokkmila bare er litt vell lang. Bli kjent med deg selv og kroppen din, og du vil lære deg å skille disse to ganske raskt. 

                                                                                 

Blogg.no har forresten endret seg litt, og har kommet med litt nytt i forhold til design osv. Jeg har prøvd meg litt frem, og kommer nok til å endre litt etter litt. Hva syntes dere nå? Funker bildene, og er de i riktig størrelse og med god kvalitet? Hvordan ser bloggen ut om du leser den via telefon? Jeg er ikke helt fornøyd med teksten i innleggene ennå, men det får komme når det kommer. Headeren skal også endres etterhvert. Hehe, perfeksjonisten i meg kommer virkelig frem når det kommer til bloggen as.. Jaja! Kom gjerne med tilbakemeldinger, så fikser vi sammen <3 
 

3 kommentarer

3 thoughts on “Hvordan takle en dårlig treningsperiode.

  1. Utrolig bra skrevet! Temaet du tar opp er ufattelig viktig, og det er fint at du viser at det å ha dårlige treningsperioder er helt normalt😊

  2. Utrolig fint innlegg. Dette trengte jeg virkelig å lese! Skulle ønske det var dørstokk mila som har vært problemet her. Har vært en slitsom jobbuke med veldig veldig lite søvn, og da klarte kroppen min rett og slett ikke å prestere noen ting på trening. Og jeg har «bare» hatt en økt denne uka til nå. Man blir så skuffet over seg selv liksom. Men som du sier! Utrolig viktig å lytte til kroppen ❤️ thanks for writing this

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.