La oss snakke om Oslo.

Categories Hverdagen

God morgen, onsdag. I skrivende stund sitter jeg å ser tilbake på gamle blogginnlegg fra da jeg bodde i Oslo for et par år sida. Det føles som jeg leser bloggen til ei jente jeg kjente før. Ei jente jeg ikke hadde så mye til felles med, og som jeg nå ikke henger med lengre. Skjønner dere hva jeg mener? Ei jente jeg ikke kjenner, men som jeg samtidig ser rett igjennom, og lett klarer å lese. Veldig rar følelse. Okei over til poenget! Oslo. Jeg flytter tilbake til Oslo! Så nå tenkte å oppdatere dere litt på hva som faktisk skjer, og kommer til å skje de neste månedene.  
. . . . 

      Hva skal du gjøre i Oslo?        
Jeg skal altså starte på min bachelor i journalistikk på Høyskolen i Kristiania. Det betyr altså at jeg kommer til å bli boende i Oslo i 3 år!! Wææ hjelp meg. Det sjukeste med alt dette, er at jeg faktisk har snakket om å studere journalistikk helt siden jeg gikk på ungdomsskolen og valgte Medier og Kommunikasjon på videregående. Da jeg var liten skrev jeg også mye, og lagde alltid bøker og aviser med tekst og tegninger til foreldrene mine. Jeg la ifra meg tanken om studiet på vgs da jeg begynte å interessere meg for trening, og fant ut at snittet for å komme inn på journalistikk var uoppnåelig for meg.. Men nå har jeg bestemt meg for å prøve, og håper virkelig dette er riktig – men det kan man heldigvis ikke vite før man har prøvd. Så nå satser jeg alt, og prøver. 

      Hvor skal du bo?     
Jeg vet ikke! Og dere aner ikke hvor stresset det gjør meg. Jeg har som sagt bodd i Oslo før, og vet hva jeg vil og ikke vil ha. Jeg vil ikke si jeg er kresen, i hvert fall ikke på type leilighet og hvordan den ser ut. Det jeg bryr meg om, er menneskene som bor der, beliggenhet og pris. Oslo er dyrt, og mitt værste mareritt er å havne i et bofelleskap med fest torsdag-søndag, hvor jeg ikke vet hva (eller hvem) jeg kommer hjem til. Jeg er ei roligere jente nå en forrige gang jeg bodde i Oslo, og har virkelig lyst til å fokusere fult og helt på studiene denne gangen. Som noen kanskje så på instagram var jeg i Oslo i helga, for å dra på visning. Jeg fikk en dårlig følelse, og kommer til å lete videre. Jeg starter på skolen 13.august, så fremover blir det fult fokus på å finne et sted jeg kan trives. Det har ALT å si for meg at jeg føler meg trygg, hjemme, og trives der jeg skal bo- så her må jeg faktisk bare fortsette å lete etter den gode følelsen. Det ordner seg nok til slutt. Det gjør det alltid. 

     Hva skjer med bloggen når du flytter?    
Bloggen skal med til Oslo. Dere skal med til Oslo! Jeg vil fortsette å skrive, skrive om flyttingen, skolen, studiene, hvor jeg ender opp, hvordan det går med treningen, anbefalinger, antrekk, opplevelser, pendling, nye bekjentskap, turer, følelser, jobb, tanker og meninger. Bloggen er jo mitt fristed, dagbok og beste venn – selvfølgelig skal den få bli med denne gangen også. Så håper jeg bare dere vil følge med meg inn i nytt kapittel <3 

      Skal du jobbe ved siden av studiene?     
Ja, eller det er i hvert fall planen. Det er som sagt veldig dyrt å bo i Oslo, og uten en deltidsjobb er det vanskelig å klare seg økonomisk. Jeg søker jobber, og håper på å få noe innen trening eller butikksalg i løpet av kort tid. Da jeg bodde i Oslo forrige gang jobbet jeg på Change Lingerie, så å få en deltidsjobb der hadde vært helt fantastisk perfekt. Noe må jeg i hvert fall ha, så om jeg har noen lesere der ute fra Oslo området som vet om steder de søker ansatte? Hola at me!! 


    Hva er målet med studiene?     
Som sagt, er jo journalistikk noe jeg har tenkt på veldig lenge, og som på en måte alltid har ligget i kortene. Da jeg startet min “treningsreise” og begynte å interessere meg for trening og helse, mentalt og fysisk- endret jeg litt retning. Jeg trodde det var trening jeg ville jobbe med, da dette var min største lidenskap. Likevel, fortsatte jeg med bloggen og bruker mye tid på tekst, foto, redigering, medier og kommunikasjon. Jeg har vell landet på at jeg på en eller annen måte, må koble disse to sammen. Målet med denne bacheloren er derfor å kunne jobbe som journalist/spaltist for en treningsrelatert nettside eller et magasin. Drømmen min er vell å kunne leve av blogg, noe det alltid har vært- men jeg vil likevel ha en utdannelse i bunn som jeg kan bruke videre. Akkurat nå, er drømmen å komme meg inn i Egmont publishing, og kanskje få skrive å jobbe litt for ShapeUp. Skummelt å skrive, men det er faktisk min største motivasjon slik som ting er nå. Så får vi se da, kanskje jeg endrer mening på veien, hvem vet? Jeg skal i hvert fall gi alt. 


      Når flytter du?     

Jeg flytter inn om rett over 2 uker. Tida flyr, så jeg må jo faktisk begynne å pakke snart!! Disse sommerdagene jeg har her hjemme nå, prøver jeg å bruke på familietid, med venninner, til å slappe av og forberede meg selv på alt som skal skje. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg syntes dette er helt sinnsykt skummelt, og at jeg (allerede) har revurdert hele Oslo-oppholdet et par ganger, grått noen tårer, og bare hatt lyst til å bli hjemme for alltid. Haha, men sånn er det vell med alt som er nytt? Alt nytt er skummelt i starten- men skummelt trenger da ikke være negativt..? Jeg kjenner meg selv, og vet at jeg må ut av komfortsonen, og trenger å føle på litt andre følelser enn kun trygghet og ro. Jeg vil oppleve nye steder, bli kjent med nye mennesker, lære nye ting, føle mestring på flere områder, lære mer om meg selv, og lage nye historier. Det er slik man utvikler seg, og utvikling er viktig!

Processed with VSCO with a5 preset

      Hva tenker du om å flytte til en ny by?      
Mye. Jeg tenker så sinnsykt mye, dere aner ikke. Hvordan i all verden skal dette gå? Tenk om jeg ikke trives med studiene? Tenk om jeg har valgt feil, igjen? Tenk om jeg vil flytte hjem igjen? Tenk om jeg ikke får til fagene på skolen? Tenk om jeg ikke blir kjent med noen? Tenk om jeg savner familien for mye? Tenk om jeg ikke trives i leiligheten jeg finner? Hva hvis jeg ikke finner jobb? Klarer jeg å lage en hverdag jeg trives i? Klarer jeg å se bort fra de tingene som gjorde at jeg flyttet hjem forrige gang? +++ Men! Jeg tenker også; Hva om dette bare er skikkelig riktig? Hva om dette er det som skal til for at jeg oppnår drømmene og ønskene mine? Hva om jeg møter masse hyggelige mennesker? Hva om hverdagen blir bedre enn noen gang? Hva om jeg gleder meg til å reise hjem å besøke familien, samtidig som jeg gleder meg til å reise tilbake til Oslo igjen? Hva om alt faller på plass, og jeg skaper minner jeg aldri ville vært for uten? Alt kan skjer. Det eneste som er helt sikkert, er at jeg ikke finner ut noe av dette, uten å prøve.
Så det er den eneste tanken jeg har bestemt meg for å holde på. 

6 kommentarer

6 thoughts on “La oss snakke om Oslo.

  1. Ååh dette er dødsspennende! Er ikke i tvil om at du finner nye venner på studiet, for du er god tvers gjennom ❤️ Og når dagene suger har vi hverandre! Klemzi❤️

  2. Så kjekt! 😁
    Jeg flytter til Oslo nå på fredag, og skal også ta bachelor i fysisk aktivitet og ernæring på høyskolen Kristiania.
    Blir kjempe spennende 🙌🏽

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.