Motivasjon

Categories Trening/helse

Har dere noen gang tenkt over at motivasjon kan deles inn i “motiv” og “aksjon”? Når man tenker over det på den måten, gir ordet med en gang mer mening. I hvert fall syntes jeg det gjorde det.

Et spørsmål som ofte går igjen, er hvordan jeg klarer å finne motivasjon til å trene så mye som jeg gjør- og ikke minst hvordan jeg klarer å opprettholde treningen over en lengre periode. Hva er motivasjonen din? Hvor finner du motivasjonen?  Hvordan klarer du å holde på motivasjonen?  Og nei, det er ikke bare lett skal jeg si dere. Av og til (les:ofte) må jeg rett og slett dra frem en god dose selvdisiplin, og “bare gjøre det”. Og det tror jeg også er mye av nøkkelen til suksess. Jeg kjenner meg selv og kroppen min såpass godt nå, at jeg ikke lengre trenger å vurdere motiv og aksjon. Jeg vet hvorfor jeg gjør det, og jeg vet hva det gir meg i andre enden. Og det er grunn nok for å dra rompa mi på trening så ofte jeg bare kan.


Så for å svare på spørsmålene over her;

Hva er motivasjonen din?
Motivasjonen min er mestringsfølelse, følelsen av indre styrke, følelsen av å bruke kroppen, styrke psyken, føle meg fysisk bra, endorfiner, selvtillitt, selvfølelse, treningsglede, og selvfølgelig alle de inspirerende menneskene rundt meg, på sosiale medier, venner og familie.

Hvor finner du motivasjonen?
Mesteparten av motivasjonen, finner jeg inni meg. Når det kommer til det ytre, finner jeg veldig mye motivasjon i alle de treningsglade menneskene jeg følger i sosiale medier. Instagram kan ha dårlig innvirkning på deg om du følger feil mennesker- men det kan søøren meg virke andre veien også!! Jeg følger så utrolig mange herlige mennesker, som får meg til å ville bevege meg, fylle kroppen min med sunn og næringsrik mat, jobbe med meg selv, bli sterkere, utfordre meg selv, og lære nye ting. Jobb, kolleger, venner og familie motiverer meg også veldig! Å finne en treningspartner med samme tanker om trening som deg selv, er gull verdt for motivasjonen. Så må jeg si at det å jobbe på et treningssenter, virkelig har boostet motivasjonen min til vers!! Så mange viljesterke, positive, glade, gode mennesker på ett og samme sted – wow, sier jeg bare!!
Motivasjon kan man finne overalt. Hos en PT, Coach, eller mentaltrener. På internett, i sosiale medier og på instagram. Via venner, familie, kollegaer eller på et treningssenter på en gruppetime?

Hvordan klarer du å holde på motivasjonen over lengre tid?
Når du opplever gleden med trening, og blir bitt av basillen, er det ærlig talt vanskelig å se for seg et liv uten. Man blir rett og slett litt avhengig av alle de gode følelsene, i hvert fall gjør jeg det. I startfasen, tror jeg likevel selvdisiplinen er et viktig redskap. Det er ikke alltid like gøy, like lett, eller like fristende å dra på trening. Slik er det for alle. Men! Det er nettopp disse dagene, du kan begynne å jobbe med selvdisiplinen! De fleste av dere har sikkert hørt om indre og ytre motivasjon? Jeg vil si at mye av grunnen til at jeg klarer å holde på treningsmotivasjonen, er fordi den hovedsakelig styres av indre motivasjon. Jeg vet at jeg trenger å trene for å være den beste utgaven av meg selv, både for meg, venner og familie. Jeg vet også at følelsen jeg får etter ei god treningsøkt, slår alle gode følelser ned i støvlene. Jeg angrer aldri etterpå, og absolutt ALT er bedre enn ingenting. I tillegg har kroppen min godt av det, hodet mitt har godt av det, jeg får sove bedre om natta, jeg blir sterkere, jeg takler utfordringer bedre, og ikke minst forebygger kroppen min mot sykdommer. Dette er noen av tankene som strømmer igjennom hodet mitt de dagene motivasjonen ikke er på topp.
Så hvorfor i all verden skal jeg IKKE trene..?


Q: Hva er din største motivasjon når det kommer til trening? 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.