Svar på spørsmålsrunden!

Categories Trening/helse

Reklame | Barasportswear.com

God morgen, og god mandag, fine dere!
Nå har jeg brukt morgentimene i sola, på å svare på spørsmålene deres. Jeg sitter faktisk ute på verandaen hjemme, i bikini, med sola i ryggen, og hører på sjøen som slår opp etter land og båtene som kjører forbi – mens jeg skriver. Dette er livet, virkelig. Dette gjør meg så innmari glad. Jeg skulle egentlig inn å trene idag, men når været er sånn som dette, orket jeg faktisk ikke tanken på å bruke hele dagen på buss, og inne på et tett treningssenter. Idag blir det soling hjemme, utetrening og kanskje en liten kveldstur med Maia. Perfekt start på uka etter altfor mye sjokolade og drittmat i går. Haha, gikk litt over stokk å stein i skapene på kvelden der as. Men! No worries folkens, for idag er det back on track med gode rutiner, sunn og næringsrik mat, og aktivitet som gjør kroppen glad og fornøyd – i hvert fall frem til 17.mai eheh ;- ) Anyway, håper dere liker svarene: 

Hvor mye trener du i løpet av en uke?
Det kommer helt an på “livet ellers” på en måte, men jeg trener som regel mellom 4-6 økter i uka. Målet er liksom 4, så alt som er over det blir egentlig bare et stort pluss og en ekstra god følelse. 
 

Hva spiser du i løpet av en dag?
Dette er jo umulig å svare på, da jeg spiser veldig forskjellige fra dag til dag. Det jeg derimot kan si, er at jeg spiser 4 hovedmåltider i løpet av dagen (frokost, lunsj, middag og kvelds), og at jeg i tillegg spiser mellommåltider om jeg kjenner energien faller i løpet av dagen. Som mellommåltid velger jeg som regel noe som gir meg rask energi, for eksempel en banan eller annen frukt, en yoghurt, litt nøtter, riskaker med et eller annet pålegg på, osv.. Hovedmåltidene mine varierer veldig, da jeg bor hjemme hos familien og ofte spiser middag med dem også. Jeg prøver likevel alltid å bruke den såkalte tallerken-modellen, så jeg vet at jeg får i meg en form for protein (fisk, kjøtt, egg, melk, bønner/linser…), en form for karbohydrat (ris, potet, pasta, brød, lomper…), en del sunt fett (avokado, fisk, nøtter, ost…), og en del vitaminer og mineraler (grønnsaker, frukt, bær…). Så som du ser, trenger man ikke tenke så mye på dette. Du får mest sannsynlig i deg det meste i løpet av en dag, uten at du egentlig tenker over det. 

Det trenger ikke være så vanskelig dere! Jeg gjør alt jeg kan for å få gode treningsøkter med masse energi og overskudd, og da trengs det en del mat skjønner dere!! Målet mitt er å få i meg så mye mat at jeg klarer å yte MAX på trening, få gode resultater som gjør meg stolt- samtidig som jeg tar vare på kroppen min og kjenner at den er glad innvendig. Dette gjør at jeg presterer best på alle andre områder i livet, som for eksempel jobb, skole, venner, familie og fritid. Jobb med kroppen din, ikke mot den. Det er egentlig mitt beste tips! 
 

Spiser du usunt?
Jeg prøver å holde et sunt kosthold i ukedagene, så jeg får i meg den næringen kroppen min trenger. I helgene derimot, koser jeg meg med hva enn jeg har lyst på. Noen helger er det candyking, is og sjokolade all over the place– mens andre helger frister ikke søtsaker like mye, og da ser jeg heller ingen vits i å trøkke det i meg “bare fordi det er helg”. Jeg koser meg når jeg vil, og spiser sunt når jeg vil. Du ødelegger ikke kroppen din på èn helg, på samme måte som at du ikke blir topptrent og muskuløs på et par dager. Det handler om å leve en livsstil, med rom for alt som gjør deg glad – både i form av kos, god mat, aktivitet og fine øyeblikk. Klarer du det, skaper du en glad kropp, som etterhvert, vil gi deg resultatene som varer. 

Favoritt program/serie?
Åj haha.. Altså, jeg hater dette spørsmålet, fordi jeg helt ærlig aldri ser på verken filmer eller serier. Jeg er mer en Youtube-person og tv-titter, hvis man kan si det sånn..? Men okei, hvis jeg skal velge et favoritt tv-program, tror jeg det må være Norske Talenter eller Paradise Hotel. Trist å si, men det er egentlig de eneste tv-programmene jeg følger med på for tiden..? Når det kommer til Tv-serie, må jeg si “Helt Perfekt med Thomas Gjertsen” og “Neste sommer”, som også er de eneste seriene jeg følger med på akkurat nå. Det er altså så gøy og kleint på samme tid, at jeg faktisk ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Ellers kan jeg jo legge til at jeg aldri kommer til og slutte å elske Keeping up with the Kardashians da. STOR FAN, haha..
 

Favoritt øvelse på trening for bein og overkropp?
Wææ, det var vanskelig å velge bare en!! Men favorittene for underkroppen nå, er helt klart beinpress, rumensk markløft og hipthrust. For overkroppen er det militærpress, neutral grip row i kabel, og nedtrekk med bredt krep. Dette er øvelser jeg nesten alltid har med i øktene mine, og som nesten alltid gir skikkelig god kontakt. Dette med favorittøvelser må man nesten kjenne litt på selv, for det har litt med hvordan kroppen er satt sammen å gjøre også. Noen får supergod kontakt med de rette musklene i knebøy- mens andre får bare ikke det, og vil få større utbytte av treningen med andre øvelser for samme muskel. Alt er ikke for alle, så lær deg å kjenne kroppen din, og kjør de øvelsene som du føler tar best! 

Hva jobber du med?
Jeg jobber for tiden på Sats som resepsjonist, hvor jeg har jobbet i snart 2 år. Det er virkelig den beste arbeidsplassen jeg noen gang har hatt! Den energien man får av å jobbe rundt treningsglade mennesker, er helt unik. Likevell, skjer det en del endringer fremover, og nye utfordringer står for tur. Jeg er helt i oppstartsfasen i ny jobb, noe jeg fortelle dere mer om etterhvert!! Jeg gleder meg skikkelig til å dele, fordi dette faktisk er noe dere også kan dra nytte av. Jeg har skikkelig troa på tida fremover, og er faktisk ganske stolt av meg selv. Om det er lov å si 😉 
 

Kan du fortelle om dine fremtidsplaner? (Studier, mål, osv)
Ja, jeg kan fortelle det jeg kan i hvert fall! Nå har jeg jo bodd i Kristiansand i rundt 3 år, tatt PT-studiet og jobbet på treningssenter. Jeg flyttet hjem til foreldrene mine nå, fordi jeg vil ha sommeren hjemme, før jeg skal studere igjen til høsten- og da sannsynligvis flytter til en større by igjen. Jeg har kommet inn på journalistikkstudiet i Oslo, og kommer sannsynligvis til å flytte dit i August. Det er helt sjukt å si faktisk.. Jeg har jo nesten ikke vært i Oslo etter jeg flyttet derifra for snart 3 år siden. Tida flyr! Nå føler jeg meg veldig klar for å tilbake, og selvom det er skikkelig skummelt, tror jeg det blir veldig veldig bra. Denne gangen flytter jeg virkelig fordi jeg ønsker å gå akkurat det studiet, og ikke bare fordi oslo-livet virket kult.. I tillegg til det, er jeg mer trygg i meg selv, jeg har blitt litt eldre, og jeg vet hva jeg vil og hva som skal til for å ha det bra. Jeg vet hva jeg ikke skal gjøre, og jeg vet hva jeg skal gjøre mer av. Målet og “drømmen” er å få jobbe med å skrive om helse-og trening, for en nettside og/eller et magasin. Hvis jeg i tillegg kunne få jobbe litt med foto, redigering, markedsføring og sosiale medier- innenfor treningsbransjen.. DA hadde jeg virkelig hatt drømmejobben. Watch me 😉 

Hvor ville du bodd hvis du kunne bodd hvor du ville?
Da ville jeg bodd et sted hvor det var sol og varmt året rundt. Jeg ville bodd nært til havet, hatt tilgang til naturen, samtidig som jeg hadde hatt muligheten til å kjøre til en butikk på ikke så altfor lang tid (haha, det høres faktisk ut som jeg beskriver barndomshjemmet mitt nå, sånn sett bort fra varmen året rundt..!). 
Når jeg skriver dette, ser jeg for meg et lite hvitt murhus, marmor, et lite frukt-tre, utsikt til havet, steintrapper, lin, appelsiner på kjøkkenbenken, varm spansk luft, kjole og brun hud. Enten i en liten spansk havne-landsby, på en vingård i Italia, eller på en gresk øy. Det er skikkelig rart, men når jeg snakker om det og skriver det- føles det skikkelig riktig. Det er akkurat som det kommer til å skje en dag! At det er meningen liksom. Jeg tror det. 
 

Hvordan ser drømmemannen din ut?
Oi haha.. hadde jeg bare vist det selv, si! Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg har alltid syntes tanken på å binde meg til noen, er veldig skummel. Det finnes masse bra gutter, men jeg får veldig ofte litt panikk når det går for langt, og ender med å trekke meg tilbake. Huff, høres jo helt fælt ut, men jeg syntes bare det er veldig veldig skummelt å skulle gi så mye av seg selv til en person som plutselig bare kan snu om. Men! Jeg jobber med saken, og tenker at det får komme når det kommer. Jeg tresser i hvert fall IKKE, (litt for lite i følge min venninner, faktisk.. haha huff!). 

Neida, skal jeg være ærlig så faller jeg veldig for den typiske “høy og mørk” typen, utseendemessig liksom. Samtidig, jo eldre jeg blir, jo mindre har utseendet å si. Så “drømmemannen” min må være morsom, omtenksom, forståelsesfull og trofast. Jeg synes også det er viktig at han har en “drive” eller engasjerer seg i noe, vil noe, og har et mål liksom. Jeg kunne aldri vært med en som bare vil gro fast i sofaen liksom.. Haha, jeg hadde faktisk dævva av rastløshet! Så må han være litt spontan, så han kan flytte med meg til Spania selvfølgelig. Hehe, jeg er ingen A4 person, så det er viktig for meg at han også tørr og ønsker å satse litt. Gi meg et vink om du kjenner deg igjen i beskrivelsen`a! Herregud, jeg kommer aldri til å finne meg en mann..

Hva gjør deg lykkelig?
Åh, det er mye. Jeg føler jeg skriver mye om dette på bloggen til vanlig, men jeg skal prøve å oppsummere. Jeg blir lykkelig av de små tingene. Altså, selvfølgelig er det greit med litt penger, og gøy å kjøpe seg litt nye ting i blant- men materalistisk lykke er ofte kortvarig, og ikke noe som bør avgjøre om man har det bra eller ikke. Jeg prøver hver eneste dag å lete etter små øyeblikk, følelser eller tanker, som gjør meg glad. Det trenger ikke være noe som skjer fysisk, det kan for eksempel være en god følelse jeg får av noe jeg gjør eller ser! Det kan også være en situasjon jeg er i, et menneske jeg er med, et sted jeg befinner meg, en lukt jeg kjenner, en ting jeg ser. Alle disse små tingene som skjer hver dag, i hverdagen. Alle disse små, fine øyeblikkene, ønsker jeg å være bevisst på, og legge merke til. Dette gjør at jeg hele tiden vet hva jeg skal oppsøke på en mindre fin dag, eller en dag jeg ikke føler meg like glad. Jeg tror er viktig å være bevisst på disse tingene, for å kjenne seg selv godt nok til å- for eksempel, ikke havne på dypet og miste seg selv i en dårlig periode eller situasjon. Lykke er så mye, og jeg tror det handler aller mest om hvordan du har det med deg selv – for følelsen du har i deg selv, kan ingen ta fra deg med mindre du lar dem. Fyll deg selv med lykkelige følelser, og bygg deg så sterk og uovervinnelig at ingen og ingenting kan deg – Ikke en gang deg selv. 

Hvordan har du motivasjon til å trene så mye?
Hadde du opplevd den følelsen jeg sitter med etter en god treningsøkt, er jeg sikker på at du hadde forstått. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men det er rett og slett bare alt det fine trening gir meg! Jeg føler meg aldri så bra, fin, sterk, uovervinnelig, rå- som etter en treningsøkt. Og hvem vil ikke ha den følelsen igjen og igjen og igjen? Nei jeg vet ikke, jeg har vell rett og slett bare falt pladask for trening.. Det har lært meg helt sjukt mye om meg selv, det har gitt meg muligheten til å reise meg opp og bli den beste versjonen av meg selv som overhode mulig. Jeg blir nesten emosjonell av å skrive om det, for det har virkelig endret livet mitt på alle mulige måter. Så det er kanskje motivasjonen da? Det er jobben min, drømmen min, hobbyen min, fritiden min, det sosiale- og det jeg har aller mest lyst til å bruke tiden min på. Når man har funnet noe man aldri får nok av, og bare vil lære, lese og vite ALT om – da har man vell funnet sin greie, tror jeg? Det har blitt en livsstil, og jeg er ikke meg uten. Jeg tror alle kan oppleve mestring når det kommer til trening og bevegelse, uansett hvilken treningsform som passer for deg. Og jeg skulle virkelig ønske alle fikk oppleve den følelsen jeg sitter med etter hver eneste treningsøkt – for den følelsen tror jeg kunne hjulpet mange. 
 

Hvor er tightsen på headeren din fra?
Den er fra Barasportswear.com, og er helt sjuuukt deilig og fin på! Du kan kjøpe den HER og hvis du bruker rabattkoden “Marie15” får du 15% rabatt i tillegg. Jeg er så heldig å få være ambassadør for Bara, og får derfor sponset treningsklær av dem i blant. Jeg kunne faktisk ikke vært med fornøyd, og både jeg og lillesøster (som ofte låner litt klær av meg), elsker å trene i Bara sine treningsklær. Jeg hadde aldri reklamert for noe jeg ikke er fornøyd med, så dette kan dere stole fult og helt på, hehe! Bare så det er sagt liksom 😀 

Hvor ser du deg selv om ti år?
Om ti år er jeg faktisk 33 år! Herreguuud det er sjukt. Når jeg er 33 år håper jeg jo at jeg har en jobb jeg trives veldig godt i, at jeg har en fast inntekt, kanskje har fått opplevd litt mer av verden, fått meg en mann, kanskje har bodd/bor litt delvis i dette “drømmehuset” mitt i varmen, har god og nær kontakt med familie og venner, kjenner på en indre ro og lykkelig følelse, og at jeg kanskje har begynt å tenke på/ har stiftet en liten familie. For ja, selvom jeg ikke er en A4-person som drømmer om et A4-liv, så vil jeg jo gjerne ha noen å dele dette livet mitt sammen med! Jeg er bare ikke helt klar for alle de tingene ennå. Det er så mye jeg ønsker å gjøre før jeg binder meg til noe/noen liksom. Så ja, jeg vet ikke hvor jeg er om 10 år. Kanskje sitter jeg her på terrassen hjemme på Vigebo og blogger da også, who knows.. Det eneste jeg vet med sikkerhet, er at jeg skal jobbe beinhardt for å bygge meg et liv jeg trives i – både idag, og om 10 år. 

1 kommentar

1 thought on “Svar på spørsmålsrunden!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.