hits

Hva med sette ned kravene litt?

  • 10.04.2018, 10:23


.  .  .  .  .  . 
Hva tenker dere om senke krava litt i blandt? For meg, som ikke trener mot noe spesielt ml, og kun sker den gode flelsen, endorfiner, bevegelse og treningsglede- prver jeg la dette med lytte til kroppen, bli en del av treningshverdagen. Ja, det er fint ha en plan- og det har jeg ogs, mest for min egen del egentlig. Men! Det er ikke et must, og det er heller ikke verdens undergang om den ikke blir fulgt til punkt prikke. Det er jo nettopp det som er s deilig, at jeg bestemmer helt selv! Hvis definisjonen av ei "god" treningskt, hele veien mles etter "den beste kta du noen gang har hatt", og at ingenting er bra nok om det ikke er best - vil du til slutt g i bakken og miste all motivasjon. I bunn og grunn handler det om aktivitet, i hvert fall for de fleste av oss. Nr p dgnet, eller hvilken dag i uka, du gjennomfrer den planlagte aktiviteten, er ikke livsviktig. (Hvis du ikke har spesifikke ml du trener for oppn, selvflgelig). Trening skal vre gy, og gi deg en god flelse! Om du 90% av tiden, gr ut av treningssenteret med en drlig flelse - da syntes jeg du skal vurdere kravene du har satt til deg selv. 

Likevell, er det viktig kjenne p forskjellen mellom lite energi, sliten kropp og drlig dagsform- og lite motivasjon, blmandag og ei litt vell lang drstokkmil! Noen dager er ikke denne forskjellen like lett kjenne p, dessverre... Flere enn meg som fler p det? Noen dager kan tanken p slappe av,  ta en hviledag- overbevise deg om at trening er en drlig id. Det er akkurat som at tanken gjr deg sliten, fr du i det hele tatt har prvd..! Noen ganger har tanken rett, mens andre ganger kreves kun en smule disiplin, litt positiv preik til ditt eget hodet, og rett og slett en "just do it"- tankegang. 

Her kommer to tips jeg pleier bruke p dager som dette ; 



1.
  Dra p trening og bestem deg for 2 sm velser du SKAL gjennomfre. Er du fortsatt sliten etter disse to, drar du hjem. Om du etter disse to velsene, har lyst til kjre et par til, gjr du det ogs. Tro meg, noen ganger er kun litt bevegelse som skal til, for finne motivasjonen. Jeg har gjort begge deler, bde ftt en uforventet dritbra kt med masse energi- og jeg har gtt hjem etter 2 sm velser fordi det absolutt ikke var dagen for trening. I dette tilfellet vil du oppleve mestring uansett utfall, nettopp fordi du har satt ned kravene du ellers ville hatt til dagens kt, og dro. Det viktigste er prve- for alt er bedre enn ingenting, right? 

2.
Se deg selv fra utsiden. Har du trent mye, hatt relativt hy hverdagsaktivitet, hatt mye tenke p, eller bare hatt litt ekstra mye stress i hverdagen den siste tiden? Da er det kanskje p tide med en hviledag. Bde for hodet og kropp. For ja, jeg kunne snakket i timevis om hvordan disse to jobber sammen og trenger hverandre for oppn optimale resultater. Og ja, det kan vre vanskelig se seg selv fra utsiden- og enn vanskeligere vurdere seg selv kritisk. Det er faktisk en ting man m trene p det ogs! S kanskje det var det du skulle bruke tiden din p idag? Rett og slett bytte ut treningssenteret med litt mentaltrening? Det skader ikke prve. Og det har heller aldri skadet noen med en ekstra hviledag. Prv ta en dag off, legg bort mobil og mail, og sett fokuset p deg selv. Om det er i form av g en tur i skogen, dra p caf med ei venninne, eller sitte hjemme med ei god bok. Do it! Husk; kroppen signaliserer nr den trenger hvile- ogs via hodet og tankene dine. 




 


Q: Hva tenker du om dette?
Q: Hva gjr du p dager hvor motivasjonen er p bnn? 

Search

Bloggdesign