hits

La oss drepe noen treningsmyter!

Heii dere, og fiin fredaag ♥ Tenk at vi har gjennomfrt enn ei uke med utfordringer og gjreml. Det er litt kult tenke p, eller hva? Uansett hvor mye (eller lite) du fler du har gjort denne uka, er det bra. Det er sjukt bra faktisk! Vr stolt av alt du gjr, og ros deg selv for vell gjennomfrt uke. Nr til og med jeg- som absolutt ikke har gjort s mye mer enn slappe av denne uka, er stolt - DA kan du ogs. N gleder jeg meg bare til en fin helg med litt ekstra jobb, venninnetid og kos- fr ei ny uke med mye energi, masse gode treningskter og litt gy, str for tur. Men frst, skal jeg drepe et par treningsmyter for dere!  

Det store internettet florerer av drlig informasjon, feil informasjon, usannheter og myter. Spesielt nr det kommer til trening, mat, og helse. Flere som er forvirret eller..? Jeg er ingen ekspert, men noe har jeg jo lrt p veien- og de tingene vil jeg gjerne dele med dere her og n. Enjoy!



1. "Du m drikke proteinshake innen n time etter trening for bygge muskler".  
FEIL. For det frste klarer du deg helt fint med vanlig mat, og trenger absolutt ingen proteinshake for bygge muskler. For det andre har det ikke s mye si for en "normal" person, om du spiser innen n time- s lenge du ikke er idrettsutver p hyt niv. Poenget er f i seg god, variert og nringsrik mat i gjennom hele dagen, som inneholder godt med proteiner, karbohydrater og fett- samt de vitaminer og mineraler kroppen din trenger. Nr p dagen du spiser, m du rett og slett bare kjenne p selv- men grunnen til at mange spiser rett fr/etter ei treningskt, er for opprettholde energinivet og slippe unna lavt blodsukker. S s lenge du fr i deg nok nring gjennom kostholdet ditt, trenger du ikke stresse. Ikke gjr det s komplisert! Spis vanlig mat, beveg kroppen, og kjenn p gleden det gir deg - det er mer enn nok. 

2. "Hvis du ikke svetter, har du ikke trent hardt nok". 
FEIL. Svette er ikke ndvendigvis en indikator p "ei god kt". Svette er kroppens mte kjle seg ned p, og har ingenting med hvor mye du forbrenner gjre. S ja, du kan slite deg godt ut og f gode resultater p trening, uten svette. 

3. " Det er bortkastet g en tur, da kan man like gjerne ligge p sofaen". 
FEIL. Mange har en enten/eller holdning nr det kommer til trening, og er ikke fornyd med mindre absolutt alt gr etter planen. Folkens, det er det totale energiforbruket ditt i lpet av dagen/ uka/ mnd som teller, noe som betyr at all aktivitet er med drar. Energi inn/ energi ut, sant? Skal du ned i vekt, m du forbruke mer energi enn du inntar- og motsatt. Dette er ogs litt av grunnen til alt mas om viktigheten av hverdagsaktivitet- da dette faktisk er den strste delen av energiforbruket ditt i lpet av en dag. 




4. "Du fr flat mage ved ta situps og crunches". 
FEIL. Den beste metoden for en mer muskuls mage, er; nringsrik mat og tung styrketrening med store velser (basevelser) for hele kroppen- over en lengre periode. Ja, det krever faktisk en innsats. S da er jo sprsmlet; er de magerutene virkelig s viktige? 

5. "Jo mer du trener, jo bedre resultater fr du". 
DELVIS FEIL. For mange, vil selvflgelig mer trening ha god effekt p resultatene dine- mens for andre kan det faktisk virke mot sin hensikt. For mye trening, kan gjre at du stagnerer (alts str p stedet hvil), og at mer trening faktisk stopper fremgangen din. Og det vil vil jo ikke? Det er jo tross alt ikke p trening du bygger musklene dine- det er ved hjelp av mat, restitusjon, svn og hvile. 

6. " trene styrke, gjr deg stor". 
FEIL. Mange jenter vil ikke trene styrke, fordi de tror det gjr deg stor, "mandig" og/eller overdrevent muskuls. Den myten kan vi bare legge dd med en gang. For eksempel, har vi jenter har lavere testosteronniv enn menn, noe som gjr at vi har vanskeligere for legge p oss muskelmasse. Trist for dem som faktisk nsker bli mer muskulse- men greit for resten. Styrketrening vil derimot ke forbrenningen din, stramme opp kroppen din, gi deg bedre holdning og en lettere hverdag.  



7. " Du legger p deg av spise karbohydrater p kvelden". 

FEIL. Igjen; det er det totale energiforbruket i lpet av dagen, som gjr om du gr opp eller ned i vekt. Spis nr du vil, s lenge det gir deg energi til takle hverdagen. Om du er en kveldsperson som liker trene sent, jobbe sent osv - kan det kanskje vre lurt spise de strste mltidene sent. 

8. "Jo mindre du spiser, jo tynnere blir du". 
FEIL. Dette er S sinnsykt viktig, og noe veldig f faktisk vet. Hvis kroppen din fr for lite kalorier, kan den g i "sparbluss" eller "sparemodus" som mange kaller det. Nr kroppen din gr i sparemodus, skrur den ned forbrenningen for spare p alt den fr. Den tror rett og slett det kommer en slags "sulte-periode", og vil derfor spare p alt den fr inn. Dette er alts ikke noe man nsker om man vil ned i vekt, eller eventuelt bygge muskler. Du kan alts g ned i vekt, ved ke matinntaket til et niv som passer deg og din kropp. 



9. "Fett er farlig". 
FEIL. Sunt fett kan faktisk vre med fjerne magefettet! S lenge du fr i deg gode kilder til fett (som for eksempel ntter, avokado, olivenolje, fet fisk, majones laget av ren rapsolje, peanttsmr osv), er dette absolutt ndvendig i et fullverdig, sunt og nringsrikt kosthold. Dette er ogs en av grunnene til at fettfrie produkter, ikke alltid er beste lsning. Vi trenger fett for at kroppen skal fungere, og da kan vi faktisk ikke bare velge "fettfri" varianter. 

10. "Mosjon forlenger livet". 
SANT! Jepp, vi kjrer p med en liten sannhet p slutten her. Fysisk aktivitet er faktisk viktig dere, og det legge inn litt ekstra innsats i seg selv og sin egen helse- er faktisk viktigere enn mange tror. Midt i alt dette maset om kropp, strrelser, muskler, vekt og utseendet- er det viktig huske p hva trening og mosjon gir det i det lange lp. Du skal leve i kroppen du har ftt for alltid- s hvorfor ikke forebygge, legge til rette for, og legge grunnlaget for et langt og godt liv? 
Forskning viser at kvinner som er i fysisk aktivitet gjennom hele livet, lever 5 r lengre enn dem som ikke er det. Det er ogs gjort underskelser p at dem som lever med mangel p fysisk aktivitet, opplever sykdom og plager i mellom 5-10 r av livet. Dette er ikke for skremme, men for bevisstgjre. Det er heller ikke snakk om lpe 1 mil annenhver dag, eller trene tung styrke p hele kroppen ukentlig - dette er snakk om normal fysisk aktivitet og bevegelse.  



 

Q: Noe du ble "lettet" over hre? 

3 kommentarer

Takk for at du skriver alt dette! Folk trenger hre det! Punktet jeg kjenner meg mest igjen i er det med svette. Jeg svetter s utrolig lite, uansett hvor hardt jeg presser meg. I gr hadde jeg et crossfitprogram jeg ble s sliten av at jeg holdt p kaste opp (lenge siden sist jeg presset kroppen), men svettet ikke. S sier en venn av meg bare "Hvis du ikke svetter betyr det at du ikke har trent hardt nok".

SVRT provoserende!

frkfrontend: Tusen takk, s hyggelig hre at du likte det! :D
Og i forhold til punktet du nevner, s forstr jeg veldig godt at dette er provoserende hre nr man fler man har gitt alt!! Du fr tenke p dette punktet neste gang, og tenke p at du fr like gode resultater som alle andre-svette eller ikke! Hres rtt ut da- fortsett den gode jobben :D High five til deg!

Ja, det ble jeg faktisk! Ble veldig overrasket over en del ting her jeg har hrt det motsatte om.. det er utrolig hva man finner ut egentlig er sant, noe jeg ogs har sett de seneste rene :-))

Skriv en ny kommentar