Dette spiser jeg i løpet av en dag

Categories Trening/helse


Først av alt må jeg bare si at jeg forstår spørsmålet. Jeg forstår kjempegodt at det hadde vært inspirerende og gøy for deg, for det syntes jeg også! Jeg elsker å se hva andre lager til middag, hva de spiser til frokost, hvilke produkter de bruker, og hvilke matvaner jeg kanskje kan «adoptere» inn i min hverdag, med mitt kosthold.
Men det er meg og deg.
Dette er til alle de andre. De man ikke ser, de usynlige sjelene- som i stillhet, suger til seg all den informasjonen de kan. Og misbruker den.

 Jeg beklager, men et slikt innlegg kommer nok dessverre aldri til å bli publisert her hos meg.

Jeg vet ikke om noen av dere fikk med dere debatten på NRK om bloggeres påvirkningskraft i sosiale medier..? Jeg gjorde det, og uten å gå for mye inn på alt som ble sagt der- for ja, der er det MYE å ta tak i- så ble dette med påvirkning i forhold til kropp, trening, utseendet, mat og «tallerkenstørrelse» satt i sentrum. 
Og bare for å nevne det; dette er kun mine tanker og meninger i forhold til spørsmålet jeg har fått i kommentarfeltet. Jeg har fått flere meldinger på instagram også med lignende type spørsmål, og føler derfor for å dele litt tanker med dere her. 

Jeg har ingen kontroll på dere som klikker dere inn her på min blogg. Jeg vet ikke hvor gamle dere er, hvor dere bor, hva dere gjør, hvem dere er sammen med- eller om dere i det hele tatt har noen å være sammen med. Jeg vet ikke om dere leser det jeg skriver, eller om dere kun ser på bildene jeg deler. Jeg vet ingenting om din høyde, vekt, sykdomshistorie, gener, forventninger til deg selv, mål, følelser.. you name it. Jeg har rett og slett null kontroll – noe som i seg selv, egentlig er ganske skummelt å tenke på. 

Og nettopp derfor, er et så spesifisert innlegg om et såpass, for mange- vanskelig og triggende tema, helt unødvendig for meg å skrive. Jeg vet hvordan dette påvirker, jeg har blitt påvirket selv, og jeg vil ikke være en av dem som er med på å gi noen dårlig samvittighet, dårlig selvfølelse, eller negative tanker. Et par fine bilder og litt godt skrevet tekst, er ikke verdt det eventuelle utfallet. Og akkurat det, syntes jeg er rart om noen er uenig i. For nei, du har faktisk ikke kontroll- og det er DER ansvaret ligger, etter min mening.

I tillegg, er «hva jeg spiser i løpet av en dag» faktisk helt urelevant for noen andre enn meg å lese. Kroppen vår er som personligheten – like unik, og med hver sine kvaliteter. Du blir ikke seende ut som en annen person, bare fordi du spiser det samme som det denne personen gjør på instagram. Faktisk, kan det ødelegge deg. Du kan ende opp med å gå opp i vekt! Du kan ende opp med en underernært kropp, en ødelagt kropp, en kropp med mangler og lite energi. Utfallene er mange – og farlige!

Din kropp krever mat og trening som funker for DEG. Jeg gjør mine ting, feiler, lærer og prøver på nytt. Hadde jeg kunnet følge en diettplan på nettet, og fått kroppen og smilet som var avbildet i annonsen- ja, da hadde jeg vell gjort det? Tenk så enkelt! Men nei, det er ikke sånn det funker. Vi er unike, og mitt beste tips til deg da, er å verdsette nettopp det – den unike deg. Ingen andre er blessed (ja, det er faktisk det vi er) med din kropp, og alt den får til.
Jeg tror ikke på dietter, og jobber hver dag for å inspirere til en livsstil du kan leve med, et hodet som samarbeider, og en kropp du trives i.
For tro meg, du vil aldri trives i en annen kropp enn den som er ment for nettopp DEG. 

Helt til slutt, vil jeg bare si at dette absolutt ikke er et demonstrasjonsinnlegg mot treningsinspirasjon, inspo-kontoer og/eller bloggere. Jeg er (prøver i hvert fall å være) en av dem selv, så det ville jo bare vært dumt! Inspirasjon skal være noe fint- noe som gjør deg glad, og som gir deg den ekstra gode følelsen i kroppen. Og får men ikke den gode følelsen, og ender opp med dårlig samvittighet, lav selvfølelse eller negative tanker- ja, da mener jeg ansvaret ligger på deg som seer, følger eller leser. Unfollow fort som fy. Om det er meg, andre treningsprofiler, bloggere eller instagramere. Kjenn etter! For ja, du er faktisk ditt eget ansvar.

Og ja, jeg har gjort mye «feil», og det er mange innlegg jeg sannsynligvis ikke hadde publisert idag. Likevel, føler jeg meg mye mer bevist idag, enn jeg noen gang har vært tidligere. Og er det ikke nettopp det som er poenget? At vi snakker om det, og gjør hverandre bevist?
Jeg får fine tilbakemeldinger på at det jeg skriver inspirerer- noe som jo bør være et godt tegn..? Jeg gjør mitt beste for å motivere til hverdagslykke, treningsglede og aktivitet, uansett form, fasong eller mål. Jeg prøver å fokusere på hva fysisk aktivitet kan gjøre med deg- fysisk og psykisk. Der ligger mine styrker, der vet jeg hva jeg snakker om- og det tenker jeg å fortsette med. Så håper jeg det kan inspirere, motivere, eller i det minste gjøre dagen din et lite hakk bedre. 

 

11 kommentarer

11 thoughts on “Dette spiser jeg i løpet av en dag

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.