Mine beste tips for ei bra uke;

Categories Trening/helse

GOD MORGEN, OG GOD MANDAG! 

Hvordan går det med dere? Har dere hatt en fin helg? Jeg håper de fleste av dere allerede er i gang med ukas gjøremål, på jobb, skole, hjemme eller på vei ut døra. Er det en ting jeg må innrømme at jeg er ganske flink på, er det å aldri gi opp. Jeg tror faktisk det er en av mine beste egenskaper – om det er lov å si. En dårlig dag, dårlig periode, nedtur eller hva enn det måtte være- stopper ikke meg. Ja, jeg kan fort grave meg ned i egne tanker og “dyrke” de dårlige dagene – men like fort, gjerne dagen etter, er jeg på saken igjen. Og det er jeg faktisk ganske stolt av! Hver dag, hver time, hvert sekund, har du en ny mulighet til å endre tankegang og gjøre noe bra for deg selv. Du må utnytte den tiden du har fått tildelt, og passe på å ha det mest bra. Dårlige dager kommer, det vil de gjøre resten av livet. Men! Når du kommer til det punktet, hvor du vet de ikke varer evig – først da, kan du raskere starte på nytt og prøve igjen. Idag er det mandag, og en perfekt dag å starte på nytt på. Gjør deg selv glad, gi deg energi, spre glede, og lag deg en bra uke. Jeg har samlet sammen mine beste mandagstips- og triks, som jeg håper kan hjelpe deg litt i gang. Er du klar for en dødsbra uke med fokus på egen lykke? 

– SOME DAYS YOU HAVE TO CREATE YOUR OWN SUNSHINE. 

1. SETT DEG ET PAR MÅL FOR DAGEN.
Dette hjelper i hvert fall veldig for meg. Kunsten her, er å ikke sette seg uoppnåelige mål, eller alt for mange mål. Jeg skriver gjerne ned et par små mål jeg vet gir jeg en good feeling, som for eksempel å rydde litt i klesskapet, støvsuge, gå en tur å høre på podcast, lage en middagsrett jeg ikke har laget før, gjennomføre favoritt-økta på trening, sende en koselig melding til noen jeg syntes fortjener det osv. Så lager jeg en liste, og huker av for hver ting jeg klarer. Det trenger ikke være de mest ekstreme målene – husk at det oftest er de små tingene som gjør hverdagen litt bedre. Bare tenk på hva som gjør deg glad! 

2. FOKUSER PÅ EN TING AV GANGEN. 
Dette er noe jeg må jobbe med daglig, for å faktisk få til. Jeg tenker ofte på uka som en “helhet” og begynner allerede idag å stresse over alt jeg skal gjøre på torsdag. Hva er vitsen med det? Fokuser på en oppgave av gangen og gjennomfør den så godt du bare kan, før du tenker på neste. Vær bevist, og prøv det ut – jeg lover deg det vil hjelpe deg med å senke skuldrene et par hakk. 

3. GI KROPPEN DIN EN FORM FOR AKTIVITET. 
Jeg vet ikke alle syntes dette er beskrivelsen av “en bra start”, da mange syntes mandag er hard nok fra før av – og ja, jeg kan være enig i at mandag ikke alltid er den enkleste dagen å komme seg på trening på. Samtidig, er det kanskje den viktigste dagen..? Du kan syntes trening er så kjedelig du bare vil, men alle mennesker trenger bevegelse – sånn er det bare! Og poenget her er ikke å løfte vekter til den store gullmedalje, for det forstår jeg veldig godt at ikke alle syntes er like gøy. Poenget her er å være i bevegelse! Gi kroppen din bevegelse, kjenn på endorfiner og gi hodet ditt frisk luft. La oss kalle det bevegelse heller – når har du noen gang angret på å gi kroppen litt bevegelse..? 

4. IKKE GÅ FOR HARDT UT
Viktig viktig!! Ikke gå så hardt ut på mandag, at du gir opp uka allerede på tirsdag. Tro meg, been there done that… Pass på deg selv, sett deg selv først, kjenn etter, og lytt til kroppen. Du ikke gjøre alt idag – fokuser på det viktigste, og fordel resten utover uka. Det er veldig lov!

5. PLANLEGG MÅLTIDER.
Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Planlegg måltidene dine, lag deilige matbokser som du gleder deg til å åpne, bruk fantasien, og legg opp til energi. Hodet trenger energi for å tenke klart, og kroppen trenger energi for å gjennomføre tankene. Planlegger du måltidene dine, vil du automatisk hjelpe deg selv unna trøtthet, negative tanker, like overskudd og unnasluntring. Pass på å få i deg noe hver 2-3 time, for å holde på motivasjonen igjennom dagen. God, sunn og næringsrik mat gjør underverker, og kan faktisk være løsningen på mye! 

6.  ROS DEG SELV PÅ VEIEN.
Bli venn med deg selv, og snakke deg selv opp og frem. Dette er døds vanskelig i blandt, i know – men vi må faktisk bare fortsette å prøve. Du kan ødelegge din egen uke, eller du kan gjøre den til årets beste. Vær stolt av deg selv, snakk deg selv opp, og tenk på deg selv som du tenker på de rundt deg. Vi er ofte gode på å rose andre – samtidig som vi snakker oss selv ned. Du er faktisk helt rå som står opp hver dag, går på jobb, sitter på skolen, står i alle utfordringer, gjennomfører hverdagen, og er deg selv. Det fortjener all ros i verden – og mye av den rosen kan du faktisk gi deg selv. 

7. LAG EN NY SPILLELISTE PÅ SPOTIFY
Ahh, hva er vell bedre enn å starte uka med litt ny musikk på øret?? Finn frem noen skikkelig feelgood sanger, syng med og føl deg som den råe personen du faktisk er!! 

8. RYDD OG ORGANISER. 
Haha, kanskje mest relatert til jenter..? Jeg får i hvert fall helt sinnsykt ro, og lykkefølelse når ting rundt meg er rent ryddig og organisert. Haha, håper ikke det bare er meg? Idag for eksempel, når jeg er ferdig med dette innlegget, skal jeg vaske leiligheten, skifte på senga og ta en skikkelig opprydning. Og jeg gleeeder meg allerede til å komme hjem i kveld og bare nyyyte ryddig leilighet. Finnes det noen bedre måte å starte uka på??

9. RING EN GOD VENN/ EN I FAMILIEN OG DEL POSITIVE OG NEGATIVE TANKER. 
Dette kan gjøre en drittdag til verdens beste dag for min del, såå viktig er det faktisk. Nå er jeg veldig heldig å ha nære venninner som jeg kan snakke med absolutt alt om, og som virkelig hjelper meg uansett hva det skulle vært. Gode samtalepartnere er alfa omega, og mennesker man tørr åpne seg helt for. Man skal ikke være redd for å dele positive og negative tanker med de rundt seg, da de fleste faktisk bare vil ditt beste. Jeg er veldig takknemlig for at jeg har mennesker jeg stoler på, og som jeg kjenner vil mitt absolutt beste. Hverdagen er ikke lett, og livet kan gi deg noen skikkelige spark i blant- og da er det godt å ha noen som kan hjelpe deg litt. 

10. TAKKNEMLIGHET. 
.. er fort å glemme, men viktig å være bevist på. Før jeg sovner om kvelden, eller før jeg står opp om morgenen, skriver jeg ned på mobilen små ting jeg er takknemlig for. Dette høres kanskje rart ut, men det gjør meg rett og slett bevist på ting jeg vanligvis tar forgitt. Vi har så mye å sette pris på, men fokuserer ofte på det negative. Lag deg en liten liste på telefonen, hvor du skriver ned ting som gjør deg glad i løpet av dagen, øyeblikk du smilte, hva som fikk deg i godt humør, eller tanker som gjorde det lille ekstra med humøret ditt. Det skader ikke å prøve! Hva er det verste som kan skje..? 


Q: Hvordan gjør du din uke bra? 

2 kommentarer

2 thoughts on “Mine beste tips for ei bra uke;

  1. Jeg leser egentlig aldri blogger, kommenterer heller aldri, men herlighet dette var bra. Skikkelig bra faktisk! Såå mye av det du skriver her som mange burde blitt påminnet om oftere!!
    Ønsker deg en riktig fin uke 🙂

  2. Cathrine: Åååh tuusen takk for en superfin kommentar! Dette gjort absolutt dagen min<3 Håper du får bruk for tipsene, og får en fin uke. Stoor klem <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.