hits

Hvordan holde p treningsmotivasjonen i vintermrket

  • 05.12.2017, 07:49

" Hei! Har du noen tips til hvordan man kan holde motivasjonen oppe n p vinteren? Merker at jeg blir sliten bare av tanken p dra ut i regn/sn... "
..Dette sprsmlet tikket inn i kommentarfeltet mitt her om dagen. Jeg tror veldig mange sliter med akkurat dette, noe jeg har full forstelse for, og kjenner meg veldig igjen i. N som det begynner bli mrkt allerede i 16-17 tiden, det regner mye, og kanskje til og med snr - frister sofaen, kakao og en god film bittelitt mer enn trening. Det m vre lov si! ...Likevell finnes det sm tips og triks som kan hjelpe deg endre tankegangen litt, slik at du trosser vr og vind, og kommer deg ut i aktivitet likevell! Her er mine beste tips; 



 Finn en treningsform du syntes er gy holde p med! 
Dette er alfa omega, folkens! Trening er bevegelse folkens, og m absolutt ikke vre hard styrke med vekter, eller intervall p mlle. Dette har jeg sagt en million ganger, og kan gjerne si det en million ganger til; trening skal vre gy, og noe som gir deg energi - ikke som drar livsgnisten ut av deg. Dette er spesielt viktig n i hst/vinter - for om du allerede missliker treningssenteret, blir det ikke akkurat lettere dra dit nr mrket og kulda kommer i tillegg. Derfor; prv finn alternative mter bevege deg p! Gruppetimer er gy, skiturer nr snen kommer, hjemmetrening, kveldstur med ei venninne, svmming, eller kanskje du skal prve yoga? Det finnes s mange morsome former for bevegelse der ute - det handler bare om finne noe som funker for deg. 


 Legg en plan - flg den - og ikke vurder!
Det er i hodet det skjer, folkens. Kroppen vr fikser det meste, s lenge hodet spiller p lag. Dette er absolutt noe man m jobbe med, og noe jeg jobber med hver eneste dag. Unnskyldninger er noe vi er utrolig flinke p, og noe det ofte dukker opp mange av om vinteren. Nettopp derfor er planlegging, viljestyrke og mentalitet utrolig utrolig viktig. Legg en gjennomfrbar plan for den kommende uka, flg den- og ikke bruk s mye krefter p vurdere. Du klarer det meste, ikke la hodet ditt stoppe deg!


 F i deg nok energi, vitaminer og mineraler!
Viktig viktig!! I vintermnedene er det ekstra viktig f i seg foreksempel D-vitamin som forsvinner med sola. Dette med vitaminer, mineraler og energi om vinteren, er faktisk utrolig viktig og kan vre avgjrende for om du klarer gjennomfre planen du har lagt for uka. Jeg kjenner selv hvordan energien forsvinner litt med sollyset, og m virkelig passe p f i meg nok mat til gjennomfre dagene med overskudd. I tillegg til dette, er jo desember i kjent stil en mned med mye god mat, godterier og usunnheter. Dette er selvflgelig helt greit, men vr litt obs p f i dere nok proteiner, vitaminer og mineraler ogs - spesielt om du fr inn et par treningskter i lpet av jula. Blir ikke s mye muskler av skumnisser og kakao vet dere ;)) 



 Bli inspirert, bruk sosiale medier!
Her er det viktig passe litt p, folkens. Sosiale medier kan gi utrolig mye inspirasjon -  samtidig kan det ogs gi deg drlig samvittighet, drlige flelser og feil inspirasjon! Jeg personlig, bruker i hovedsak instagram, pinterest og youtube som inspirasjonskilder. Her prver jeg flge de rette menneskene, de som gir meg et innblikk i en normal hverdag, som jeg kan relatere til. Jeg tror det er superviktig, da de fleste av oss ikke har muligheten til bruke halve dagen p treningssenteret, skal stille i fitness eller er idrettsutver. Finn de menneskene som inspirerer deg, bde p treningsfronten, i hverdagen, mentalt og fysisk. Bruk sosiale medier de dagene treningskta ikke frister snn veldig, sett p litt musikk og sjekk din favorittprofil for inspirasjon - det funker for meg :D


♥ Tren sammen med venner/familie/kjreste
Dette er en fin ting gjre i romjula for eksempel. Igjen; her gjelder det finne noe alle syntes er gy vre med p. Kle dere godt, pakk sekken full av mandariner og glgg, og g en tur i skogen? Kjr igang ei egen-kroppsvekt-kt hjemme i stua, hvor du for eksempel bruker "7 minute workout" appen, sett p musikk og gjennomfr sammen. Planlegg en gruppetime sammen p treningssenteret, eller g en tur p mlla sammen? Det finnes alts utrolig mange muligheter for ulike kter man kan gjennomfre flere sammen. Det trene sammen, er utrolig undervurdert, og noe vi absolutt burde gjre mer av. Man har ikke bare mange flere muligheter p trening, men man fr en ekstra god flelse i tillegg! Det er ofte lettere komme seg ut dra p trening en sen vinterkveld, for mte noen du er glad i - s hva er vell bedre enn kombinere disse to? 



 Vr din egen strste motivasjon og motivator!
 Det er faktisk veldig veldig viktig dra seg selv opp og frem, folkens. Vi m finne ord som motiverer hodet vrt, og bruke dem for alt de er verdt. Dette er noe vi (og jeg) er altfor drlig til, og noe jeg tror kan vre nkkelen til mye bra. Sett deg ned og tenk ordentlig igjennom hvordan du faktisk snakker til deg selv. Det er s viktig vre bevist p akkurat dette, fordi en endring faktisk kan gjre en stor forskjell i din adferd. Dette er et litt mer generelt punkt, men kanskje spesielt i jula, nr den drlige samvittigheten kommer snikende. Hvem gir deg drlig samvittighet? Jo, det er deg. Hvem kan f den til forsvinne? Deg. 
Hvis du ikke tror p deg selv, vil ingen andre gjre det heller - du bestemmer over ditt eget hodet. Ta kontroll! 


 Belnn deg selv! 
Dette punktet bruker jeg flittig, hver eneste dag faktisk - og er absolutt det som funker best for meg. Jeg starter dagen med lage meg sm "gulrtter", som jeg drar frem i lpet av dagen, om motivasjonen synker. For min del, kan det vre alt fra ting jeg skal gjre, noe jeg gleder meg til se p tv, en god matrett eller snax jeg skal unne meg, eller bare en hendelse jeg gleder meg veldig til. N i jula er det MYE glede seg til, noe jeg bruker for alt det er verdt. Finnes det noe bedre enn dra hjem om kvelden, etter ei god treningskt, ta en god varm dusj, koke seg en stor kopp glgg, finne frem litt mandariner og en god kveldsmat, og se dagens episode av julekalenderen p tv? En snn tanke kan foreksempel vre en fin gulrot for meg! Belnningen trenger, som dere ser, ikke vre stor - den m bare gi deg en god flelse. 


...Flelsen etter trening er s unik for meg, at jeg stort sett kun trenger tenke p den for komme meg opp og ut. Men snn er det ikke for alle, og da kan disse tipsene vre fine flge. Hper det hjelper dere over drstokkmila <3 

Beautyadd

05.12.2017 kl. 08:05
Veldig gode tips! Spesielt det om trene med venner fungerer gull 😊

Ole Gunnar

05.12.2017 kl. 10:37
Gode Tips :) Kunne godt ha uttalt tips om hva du ville ha valgt spist i forhold til mineraler og vitaminer. :) Viktig med mye vann og karbohydrat rik mat f.eks Grov skive med ost. Grove kornprodukter er ofte lurt :) #UTENMATOGDRIKKEDUGERHELTENIKKE

Victoria Larsen

05.12.2017 kl. 15:04
Veldig fine tips!! :-)

Search

Bloggdesign