Hvordan holde på treningsmotivasjonen i vintermørket

Categories Trening/helse

” Hei! Har du noen tips til hvordan man kan holde motivasjonen oppe nå på vinteren? Merker at jeg blir sliten bare av tanken på å dra ut i regn/snø… “
..Dette spørsmålet tikket inn i kommentarfeltet mitt her om dagen. Jeg tror veldig mange sliter med akkurat dette, noe jeg har full forståelse for, og kjenner meg veldig igjen i. Nå som det begynner å bli mørkt allerede i 16-17 tiden, det regner mye, og kanskje til og med snør – frister sofaen, kakao og en god film bittelitt mer enn trening. Det må være lov å si! …Likevell finnes det små tips og triks som kan hjelpe deg å endre tankegangen litt, slik at du trosser vær og vind, og kommer deg ut i aktivitet likevell! Her er mine beste tips; 

 Finn en treningsform du syntes er gøy å holde på med! 
Dette er alfa omega, folkens! Trening er bevegelse folkens, og  absolutt ikke være hard styrke med vekter, eller intervall på mølle. Dette har jeg sagt en million ganger, og kan gjerne si det en million ganger til; trening skal være gøy, og noe som gir deg energi – ikke som drar livsgnisten ut av deg. Dette er spesielt viktig nå i høst/vinter – for om du allerede missliker treningssenteret, blir det ikke akkurat lettere å dra dit når mørket og kulda kommer i tillegg. Derfor; prøv å finn alternative måter å bevege deg på! Gruppetimer er gøy, skiturer når snøen kommer, hjemmetrening, kveldstur med ei venninne, svømming, eller kanskje du skal prøve yoga? Det finnes såå mange morsome former for bevegelse der ute – det handler bare om å finne noe som funker for deg. 

 Legg en plan – følg den – og ikke vurder!
Det er i hodet det skjer, folkens. Kroppen vår fikser det meste, så lenge hodet spiller på lag. Dette er absolutt noe man må jobbe med, og noe jeg jobber med hver eneste dag. Unnskyldninger er noe vi er utrolig flinke på, og noe det ofte dukker opp mange av om vinteren. Nettopp derfor er planlegging, viljestyrke og mentalitet utrolig utrolig viktig. Legg en gjennomførbar plan for den kommende uka, følg den- og ikke bruk så mye krefter på å vurdere. Du klarer det meste, ikke la hodet ditt stoppe deg!

 Få i deg nok energi, vitaminer og mineraler!
Viktig viktig!! I vintermånedene er det ekstra viktig å få i seg foreksempel D-vitamin som forsvinner med sola. Dette med vitaminer, mineraler og energi om vinteren, er faktisk utrolig viktig og kan være avgjørende for om du klarer å gjennomføre planen du har lagt for uka. Jeg kjenner selv hvordan energien forsvinner litt med sollyset, og må virkelig passe på å få i meg nok mat til å gjennomføre dagene med overskudd. I tillegg til dette, er jo desember i kjent stil en måned med mye god mat, godterier og usunnheter. Dette er selvfølgelig helt greit, men vær litt obs på å få i dere nok proteiner, vitaminer og mineraler også – spesielt om du får inn et par treningsøkter i løpet av jula. Blir ikke så mye muskler av skumnisser og kakao vet dere ;)) 

 Bli inspirert, bruk sosiale medier!
Her er det viktig å passe litt på, folkens. Sosiale medier kan gi utrolig mye inspirasjon –  samtidig kan det også gi deg dårlig samvittighet, dårlige følelser og feil inspirasjon! Jeg personlig, bruker i hovedsak instagram, pinterest og youtube som inspirasjonskilder. Her prøver jeg å følge de rette menneskene, de som gir meg et innblikk i en normal hverdag, som jeg kan relatere til. Jeg tror det er superviktig, da de fleste av oss ikke har muligheten til å bruke halve dagen på treningssenteret, skal stille i fitness eller er idrettsutøver. Finn de menneskene som inspirerer deg, både på treningsfronten, i hverdagen, mentalt og fysisk. Bruk sosiale medier de dagene treningsøkta ikke frister sånn veldig, sett på litt musikk og sjekk din favorittprofil for inspirasjon – det funker for meg 😀

♥ Tren sammen med venner/familie/kjæreste
Dette er en fin ting å gjøre i romjula for eksempel. Igjen; her gjelder det å finne noe alle syntes er gøy å være med på. Kle dere godt, pakk sekken full av mandariner og gløgg, og gå en tur i skogen? Kjør igang ei egen-kroppsvekt-økt hjemme i stua, hvor du for eksempel bruker “7 minute workout” appen, sett på musikk og gjennomfør sammen. Planlegg en gruppetime sammen på treningssenteret, eller gå en tur på mølla sammen? Det finnes altså utrolig mange muligheter for ulike økter man kan gjennomføre flere sammen. Det å trene sammen, er utrolig undervurdert, og noe vi absolutt burde gjøre mer av. Man har ikke bare mange flere muligheter på trening, men man får en ekstra god følelse i tillegg! Det er ofte lettere å komme seg ut døra på trening en sen vinterkveld, for å møte noen du er glad i – så hva er vell bedre enn å kombinere disse to? 

 Vær din egen største motivasjon og motivator!
 Det er faktisk veldig veldig viktig å dra seg selv opp og frem, folkens. Vi må finne ord som motiverer hodet vårt, og bruke dem for alt de er verdt. Dette er noe vi (og jeg) er altfor dårlig til, og noe jeg tror kan være nøkkelen til mye bra. Sett deg ned og tenk ordentlig igjennom hvordan du faktisk snakker til deg selv. Det er såå viktig å være bevist på akkurat dette, fordi en endring faktisk kan gjøre en stor forskjell i din adferd. Dette er et litt mer generelt punkt, men kanskje spesielt i jula, når den dårlige samvittigheten kommer snikende. Hvem gir deg dårlig samvittighet? Jo, det er deg. Hvem kan få den til å forsvinne? Deg. 
Hvis du ikke tror på deg selv, vil ingen andre gjøre det heller – du bestemmer over ditt eget hodet. Ta kontroll! 

 Belønn deg selv! 
Dette punktet bruker jeg flittig, hver eneste dag faktisk – og er absolutt det som funker best for meg. Jeg starter dagen med å lage meg små “gulrøtter”, som jeg drar frem i løpet av dagen, om motivasjonen synker. For min del, kan det være alt fra ting jeg skal gjøre, noe jeg gleder meg til å se på tv, en god matrett eller snax jeg skal unne meg, eller bare en hendelse jeg gleder meg veldig til. Nå i jula er det MYE å glede seg til, noe jeg bruker for alt det er verdt. Finnes det noe bedre enn å dra hjem om kvelden, etter ei god treningsøkt, ta en god varm dusj, koke seg en stor kopp gløgg, finne frem litt mandariner og en god kveldsmat, og se dagens episode av julekalenderen på tv? En sånn tanke kan foreksempel være en fin gulrot for meg! Belønningen trenger, som dere ser, ikke være stor – den må bare gi deg en god følelse. 

…Følelsen etter trening er så unik for meg, at jeg stort sett kun trenger å tenke på den for å komme meg opp og ut. Men sånn er det ikke for alle, og da kan disse tipsene være fine å følge. Håper det hjelper dere over dørstokkmila <3 

3 kommentarer

3 thoughts on “Hvordan holde på treningsmotivasjonen i vintermørket

  1. Gode Tips 🙂 Kunne godt ha uttalt tips om hva du ville ha valgt å spist i forhold til mineraler og vitaminer. 🙂 Viktig med mye vann og karbohydrat rik mat f.eks Grov skive med ost. Grove kornprodukter er ofte lurt 🙂 #UTENMATOGDRIKKEDUGERHELTENIKKE

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.