Min treningsuke!

Categories Trening/helse

Good lørdagsmorgen, fine spreke dere 

Jeg får ofte spørsmål om hvordan jeg setter opp min treningsuke, hva jeg trener, hvor ofte jeg trener og alle disse (individuelle) tingene. Først vil jeg påpeke at alle må finne en treningsmengde som funker for seg selv. Det er absolutt ingen som helst fasit på hva som er rett og galt her – som sagt veldig individuelt! Noen får syyke resultater med 2-3 økter i uka, mens andre trener opp til 6-7 ganger i uka og får like sykt resultater. Det handler om hva du gjør når du først er på trening, og hvordan du bygger musklene opp igjen etter trening, i form av restitusjon, søvn, mat osv.

 Jeg har følger et treningsprogram som gir kroppen min muligheten til å trene 5 ganger i uka, da dette er noe jeg trives med. Her handler det bare om hva du føler for, hvordan resten av hverdagen din er lagt opp, hvor mye kroppen din klarer, hvor harde øktene du kjører er, og hvor lang tid du trenger på å restituere. Jeg tenkte likevell å dele ukas økter med dere, da jeg nettopp er ferdig med uke 2  av det nye treningsprogrammet mitt. Det er så deilig å komme inn i en rutine der treningen bare flyter og du gleder deg like mye til hver eneste økt. Jeg digger det!! Så, la oss oppsummere treningsuka; 

Mandag: Legday med tunge vekter + 1 time boxing
La oss starte uka med det værste – nemlig legday! Haha, jeg har jo aldri vært sånn veldig fan av å trene bein, men nå har jeg faktisk begynt å elske det litt (sykt å si). Og nei, det er ikke dritgøy midt i den tyngste knebøyen – men her snakker jeg om følelsen etterpå, etter et tungt sett, etter en økning, følelsen når du klarer den siste repetisjonen. Mestringsfølelsen er ekstra stor på bein-dagene mine, da beina som sagt har vært noe jeg har måtte jobbe ekstra hardt for å bygge muskler i. Mandagsøkta består derfor av øvelser for bein/rumpe, tunge vekter, færre repetisjoner, flere sett. I tillegg har jeg og Ida laget oss en liten mandagstrandisjon, hvor vi drar på boksetimen sammen på Elixia på kvelden. Dette er en sjukt gøy time, som jeg kan anbefale alle å prøve ut! Disse to øktene, kickstarter virkelig min treningsuke, og gir meg masse motivasjon for ei ny god treningsuke. 

Tirsdag: Overkropp med tunge vekter + mage
Jeg fortsetter treningsuka med ei god økt på overkroppen. Her kjører jeg samme oppsett som over; nemlig tunge vekter, færre repetisjoner, flere sett. Jeg jobber meg igjennom overkroppen, og har 1-2 øvelser for hver muskelgruppe. Ekstra fokus på rygg og skuldre. Når man kjører tungt (dette er relativt, altså må man finne ut hva som er tungt i forhold til sitt eget utgangspunkt), trenger man ikke en haug av øvelser. I tillegg, kjører jeg alltid et par avsluttende øvelser for mage/core som en avsluttning på overkroppsøktene mine. Jeg trener lite isolasjonsøvelser for mage, da jeg bruker store deler av kjernemuskulaturen i øvelser som knebøy, markløft, hangups osv. Magen kommer liksom på kjøpet i baseøvelsene, hvis man kan si det sånn..? Nettopp pga baseøvelsene, har jeg nå lagt inn 1-2 mage-øvelser som en avsluttning, for å styrke kjernen og bli sterkere i andre øvelser. 

Processed with VSCO with f2 preset

Onsdag: Legday- høyrepp
Da var det tid for å kjøre beina litt igjen. Her er jeg vanligvis ganske støl fra mandagsøkta, noe som gjør at jeg må passe på å varme godt opp før jeg starter. Denne økta kjører jeg lettere vekter og flere repetisjoner. Her må man bare finne en vekt som gjør at du klarer alle repetisjonene med god teknikk. Dette er en økt som “brenner” i musklene, og som jeg kjører for å bygge muskelvolum. 

Torsdag: Hviledag
Tid for litt restitusjon!
 Er det en ting jeg er dårlig på, er det å restituere.. Jeg jobber skikkelig med å bli bedre på det – for det er jo faktisk noe av det viktigste med å hele greia! Musklene man jobber for på treningssenteret, bygges jo tross alt opp etter treningsøkten – og da ved hjelp av mat og hvile. Så folkens, for å få resultater må man faktisk ta seg treningsfri av og til. For meg, gir de treningsfrie dagene mine meg ekstremt mye energi og ny motivasjon, og gjør at jeg faktisk gleder meg ihjel til å dra på trening igjen dagen etter – og får derfor ennå en sjukt bra økt. Det er viktig med pause og hvile for å innhente seg litt, og ikke havne i fella der alt er et slit, og du trener fordi du føler du . Du ingenting – da gjør du noe feil. 

Fredag: Overkropp- høyrepp + mage
Samme oppsett som onsdagsøkta egentlig. Jeg kjører lettere vekter, flere repetisjoner for å bygge volum i musklene. Jeg jobber meg igjennom overkroppen, muskel for muskel, og avslutter økta med 1-2 mageøvelser, typ et supersett bestående av planken + sidehev. Jeg eeelsker jo å trene overkropp, så disse øktene koser jeg meg skikkelig med! Det digge med høyrepp ( altså mange repetisjoner), er at man kjenner pulsen stige og svetten komme i tillegg. Så til de som trenger å svette for å føle at de har trent, er dette en perfekt økt å kjøre. 
 
Lørdag: Kondisjonstrening 
Her er det mye variasjon ute å går. Med tanke på at målet mitt er å bygge muskler, er ikke kondisjonstrening og intervaller noe jeg har fokus på i det hele tatt. Likevell, er jeg (tro det eller ei) veldig glad i å løpe. Jeg har liksom alltid trent mye kardio, og liker veldig godt å både teste ut nye intervaller, løpe langkjøring på mølla, joggeturer ute og gå-turer! Heldigvis kan kondisjonstrening varieres, noe jeg absolutt benytter meg av. Denne økta kjører jeg derfor ut ifra egen dagsform og lyst. Om jeg ønsker å løpe en skikkelig intervall, gjør jeg det. Har jeg mer lyst til å sette på en god podcast og løpe langkjøring, gjør jeg det. Frister det mer å gå en tur, går jeg kanskje en tur på mølla – eventuelt tar jeg meg en gåtur ute i frisk luft. You name it.. variasjon! Målet er bare å bevege kroppen, og få opp pulsen litt. 


(by the way folkens, denne smaker seriøst HELT som solo – dritgod!!! Tusen takk til vb treningspartner og venninne som tok med til meg på trening<333

Søndag: hviledag/ restitusjonsøkt 
Søndagen pleier ofte å bli hviledag, eventuelt en liten restitusjonsøkt i form av litt tøye-øvelser, ei venninne-økt med mye tull og lek, eller en enkel liten fullkroppsøkt. Absolutt ikke noe seriøse greier – kun om jeg ikke klarer å holde meg unna, hahah.. Etter ei helg full av candy og sjokolade, er kroppen fortsatt i sukkersjokk og blir ofte veldig rastløs.. Haha, da blir det fort ei litta økt på søndagsøkt også gitt!! 

Q: Hvordan har din uke vært? Har du fått inn en par økter i løpet av uka?

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.