Ekte treningsglede i sosiale medier?

Categories Trening/helse

Heii og god tirsdagsmorgen, nydelige dere <3
Først må jeg bare si wow, jeg er nesten litt målløs her jeg sitter med kaffekoppen min. Da jeg våknet idag, var den siste instagram-posten min sett over 45.000 ganger, og bloggen hadde flere sidevisninger enn på leeenge! Hva skjedde der liksom?? Så sykt gøy at dere liker det jeg legger ut og skriver om hvertfall, det gjør meg såå glad og gir meg massevis av motivasjon til å gjøre en god jobb, både med blogg og instagram. Så tusen hjertelig takk, dere er virkelig verdens herligste!

Såå vil jeg bare tipse dere om ukas episode av Treningspodden med Silje og Pia. Jeg har anbefalt dere denne podcasten før, og nå gjør jeg det rett og slett igjen- kun fordi den er så sinnsykt bra. I ukas episode snakkes det om treningsglede i sosiale medier, og hvor ekte og genuin denne treningsgleden faktisk er. Ukas gjest er nydelige Katarina Sollid, som inspirerer tusenvis av følgere med sin treningsprofil på instagram. Temaet syntes jeg er sinnsykt interessant og veldig viktig. Sosiale medier er jo tross alt verdens enkleste måte å lage seg en fasade på. Man kan faktisk lage seg livet man skulle ønske man hadde. Det handler om flatterende poseringer, filter, farger, smil, glede og alt annet som anses som “perfekt”. Likevell er sosiale medier blitt et sted vi henter inspirasjon, motivasjon og finner våre forbilder. Litt skummelt å skulle sammenligne seg med en person som egentlig ikke finnes, eller..?


Da jeg hadde hørt gårsdagens episode, begynte jeg å tenke på min egen treningsglede og hvor ekte det jeg legger ut faktisk er. Jeg tror det er viktig å tenke over en gang i blandt, og prøve å se seg selv litt fra utsiden. Jeg kan ærlig si at jeg har blitt mer obs på hva jeg deler, og hvordan jeg fremstår, i løpet av det siste året. Jeg har på en måte funnet min “thing”, mitt mål og mine verdier innen helse og trening. Jeg deler mye, men likevell holder jeg mye av mitt privatliv tilbake. Målet mitt med sosiale medier er å vise dere alle sidene ved trening, balansen mellom gode og dårlige dager. Jeg vil gi motivasjon og inspirasjon til ekte treningsglede, og vise at alle kan få til noe, uansett hvilket utgangspunkt du sitter med. Jeg trener ikke mot noen spesiell konkurranse, driver ikke med noen idrett, har ingen mål om å løfte tyngst mulig, bli sterkest, best eller mest “fit”. Det eneste jeg trener for, i bunn og grunn, er følelsen jeg får i kropp og sinn av å yte bra på treningssenteret. Mestringsfølelsen rett og slett. Det er det viktigste for meg, og det eneste jeg trenger for å gå ut av treningssenteret med et smil. Og vet du hva? Akkurat det kan alle få til!

På sosiale medier ønsker jeg å dele min vei mot mestringsfølelsen – og ja, den veien vil jeg faktisk beskrive som ekte. Jeg deler ikke en god økt, om jeg har hatt en drittdag på trening. Jeg legger ikke ut bilder av at jeg har trent, om jeg ikke har gjort det. Har jeg derimot en dårlig treningsperiode, så legger jeg kanskje ut et bildet der jeg forklarer at dette er helt normalt og prøver å vise at jeg definitivt ikke er noen superwomen. Har jeg nådd et mål jeg har jobbet hardt for å nå, skryter jeg litt av det også. Jeg tror den balansen er en viktig del, for at folk flest skal klare å relatere seg til meg. Folk flest trener ikke mot å bli norgesmester, og det er dem jeg ønsker å inspirere – “mannen i gata”.

 Som Katarina så fint sa i podcasten; det er litt seerens ansvar å vite at det finnes en vanlig person bak en hver profil. En person som går på skolen, leser til eksamen, jobber, ligger i senga å ser på serier, sitter på bussen, kjeder seg, er med venner og familie, leker med hunden, prøver, feiler og lærer.

 Husk; superhelter finnes ikke, og det er det ingen som forventer at du skal være heller. Alle normale mennesker har litt mage når de har spist, og ALLE kan posere den magen bort på instagram om de bare plasserer seg riktig. Vær ekte, vær stolt av deg selv for det du får til, og følg de menneskene som inspirerer deg til ekte treningsglede. Scroll igjennom instagram og kjenn etter. Hvem gir deg motivasjon og lyst til å gjøre ditt beste, og hvem gir deg dårlig samvittighet og lyst til å gi opp. Ta ansvar for egen treningsglede!
 


Q: Hva syntes du om dette temaet? Er du ekte i sosiale medier?

1 kommentar

1 thought on “Ekte treningsglede i sosiale medier?

  1. Du er utrolig inspirerende og skriver så ufattelig bra! Ikke rart så mange følger deg 🙂 Det er så utrolig viktig det du sier. Jeg er ALLTID ekte i sosiale medier. Hvis det er noe jeg ikke ønsker å dele, lar jeg heller være enn å være uærlig 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.