Svar på spørsmålsrunde om trening & kosthold

Categories Trening/helse

Hvordan ser en vanlig dag ut for deg når det kommer til kosthold – hva du spiser, drikker etc?
En vanlig dag for meg, starter ALLTID med frokost og kaffe. De som kjenner meg litt, vet at dette er alfa omega for at dagen min skal bli bra. Frokost er veldig viktig for å sette igang forbrenningen, så det dummeste du kan gjøre er å droppe den. Frokosten min består av en stor skål havregrøt med proteinpulver, bær/syltetøy + en kopp kaffe med melk. Videre spiser jeg lunsj, gjerne to ganger (før og etter trening foreksempel), middag, kveldsmat og gjerne noe snax iform av frukt, nøtter, yoghurt før jeg legger meg. Lunsj varierer veldig ut ifra hvor mye jeg har tid til, men det går mye i salater med brød, brødskiver med egg/ kjøttpålegg/ ost, eller speltlumper/wraps med masse grønnsaker og en form for kjøtt. Middag er ofte grønnsaker, ris og fisk/kjøtt, litt sunnere pizzavarianter, sushi eller noe annet digg. Kvelds blir ofte knekkebrød/brødskiver med egg (JEG ELSKER EGG). Så spiser jeg også mellommåltider om jeg merker blodsukkeret synker i løpet av dagen. Da går det oftest i frukt, nøtter, yoghurt, en proteinbar eller en shake. Når det kommer til drikke, drikker jeg MYE vann i løpet av en dag. Eller nei, jeg drikker Zero/fun saft faktisk.. Jeg liker ikke særlig godt rent vann, og får i meg mye mer veske om jeg får litt smak i vannet mitt.. Så da blir det gjerne sånn! I tillegg drikker jeg av og til BCAA på trening, eller pwo før trening om jeg er litt sliten eller umotivert. Så ja, det var hverdagen – helga er en heelt annen historie.. haha huff!

Hvordan ser en vanlig dag ut for deg, når det kommer til trening?
En vanlig dag når det kommer til trening, består vell vanligvis av èn treningsøkt. Nå, når jeg studerer trening, har det gjerne blitt litt trening på skolen i tillegg, noe som har gjort at jeg må vurdere hvor sliten jeg er, og tilpasse egne økter deretter. Ellers er 1 treningsøkt om dagen, mer enn nok folkens!! Jeg trener enten overkropp, underkropp, fullkroppsøkt eller kardio. Nå for tiden, deler jeg det opp i lette/tunge dager. Styrke er hovedfokuset mitt, så kardioøkta blir på en måte ei bonusøkt om jeg har overskudd, energi og lyst. Ellers pleier jeg av og til å dra på gruppetimer på senteret jeg trener på, typisk sammen med venninner ogsånn, noe som er sjukt gøy!! Alle burde prøve ut gruppetrening om man har muligheten, for det er virkelig en helt egen treningsglede man ikke opplever når man trener alene. Så ja, for å svare på spørsmålet ditt: jeg lytter til kroppen og hodet, og beveger meg deretter. Er jeg sliten, har mye annet å tenke på, eller kjenner at kroppen trenger hvile- dropper jeg trening til jeg føler meg bra igjen. Pauser er viktig for å få resultater folkens, så husk å legg dem inn i treningsuka!

Hvor mange måltider spiser du om dagen?
Varierende, men ca 5 måltider om dagen. Frokost, lunsj 1, lunsj 2, middag, kveldsmat. Dette er hovedmåltider, så mellommåltidene kommer i tillegg.
 

Hvor ofte trener du?
Igjen, varierende ut ifra hvor mye jobb og skole jeg har i tillegg – men vanligvis 4-6 ganger i uka.

Processed with VSCO with c1 preset

Spiser du mange kalorier om dagen? Teller du kalorier?
Jeg teller IKKE kalorier, og har aldri gjort det heller. Så ja, man kan fint gjennomgå en livsstilsendring uten å telle kalorier! Jeg syntes faktisk ikke du skal fokuserer så mye på kalorier, med mindre du skal stille i konkurranse og er på diett. Kroppen er ganske fantastisk, og sier ifra når/hvor mye mat du trenger for å fungere i løpet av en dag. Bruk heller tiden på og lære deg å kjenne kroppens signaler, enn å telle kalorier. Du får så utrolig mye mer igjen for det i lengden, da du sannsynligvis ikke kommer til å telle kalorier resten av livet ditt uansett. Det eneste du trenger å tenke på er at kroppen trenger mye mat for å fungere, både innvendig og utvendig. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen; spis sunn og næringsrik mat, gi kroppen bevegelse, spis til du er mett, og kos deg med maten. Det er dette som vil gi deg resultatene som varer.

Favoritt treningsprogram?
Hmm, jeg er veldig glad i 2-splitt og/eller fullkroppsprogrammer. Jeg trente fullkropp forrige gang, og har nå gått over på 2-splitt. Sånn alt i alt, liker jeg egentlig å trene litt det jeg føler for, spesielt nå som jeg må tilpasse etter skole og jobb også. Jeg trener ikke for å bli sterkest mulig (dette kommer bare som et pluss, og en ekstra liten motivasjonsboost for meg), men for følelsen jeg får i kropp og sinn. Trening gir meg så ekstremt mye på alle mulige måter, noe som er den største grunnen til at jeg har forelsket meg i det.

Processed with VSCO with f2 preset

Hva liker du best å trene?
Jeg liker nok aller best å trene overkropp, samtidig som jeg har hatt mer fokus på bein/rumpe den siste tiden også. Etter jeg har trent bein/rumpe ei stund, har jeg blitt sterkere og merker jeg liker det mer og mer jo sterkere jeg blir. Haha, men sånn er det vell alltid – man liker mest det man mestrer best.

Tips til noen bra øvelser ?
For bein/rumpe: Hipthrust, bulgarsk utfall, knebøy.
For overkropp: hang-ups, militærpress, ulike typer roing, triceps pushdown

Spiser du usunt, er du flink til å spise litt usunt noen ganger eller masse om gangen?
Ja, jeg spiser usunt i helgene. Jeg prøver å være flink i ukedagene, og prøver så godt jeg kan å spise sunn og næringsrik mat som er bra for kroppen min når jeg trener så mye som jeg gjør. Samtidig trenger jeg å skeie ut litt i helgene, for å komme tilbake til gode rutiner igjen på mandagen. Balansen jeg ofte snakker om, er viktig (og vanskelig) å finne, noe man rett og slett bare må jobbe med selv. Setter man for strenge krav til seg selv, går man gjerne på en smell og mister motivasjonen. Helgekosen er noe jeg ser frem til hele uka, noe som gjør ukedagene enklere å komme seg igjennom også. Når helgen først kommer, kan det ofte bli litt i meste laget – det er jo bare å innrømme først som sist… Men altså, det er jo så godt!! Pluss at jeg er dritmotivert på mandag morgen, og klarer ikke tanken på mer sukker. Så nei, jeg er ikke flink til å spise “litt usunt av og til”. Og ja, jeg spiser “masse om gangen”. Det funker for meg!

Processed with VSCO with f2 preset

Q: Noe mer dere lurer på?

2 kommentarer

2 thoughts on “Svar på spørsmålsrunde om trening & kosthold

  1. Jeg kjenner meg så igjen i mye av det du deler, og det er så godt at vi er flere. Er innom bloggen din daglig, og du ER motivasjon 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.