Ting å gjøre på en søndag;

Categories Hverdagen

I K K E  S T R E S S :
Søndag er dagen for å sove lenge, bruke lang tid på frokosten, drikke mange kopper kaffe, se mange episoder av favorittserien- og alt dette, gjør man gjerne i senga! Jeg lever virkelig for morgener som dette, og passer på å få inn så mange som mulig av dem i løpet av uka. Å starte dagen med ro i kroppen, og få tid til å våkne ordentlig, er undervurdert og viktig – og da spesielt om du er en av dem som må opp på jobb 05.00 i hverdagen..! Bruk søndagen for det den er verdt. Lag litt ekstra god frokost og del den med noen du bryr deg om, om du har muligheten selvfølgelig. Les kapittelet i favorittboka du ikke har fått tid til, sett på en serie du liker, eller bare ha det helt stille. Morgenen har ingen slutt – det er du som bestemmer hvor lenge den skal vare.

L E K  D E G  P Å  K J Ø K K E N E T :
Søndag er perfekt å bruke på hyggelige ting, som foreksempel å invitere venner/familie på middag, lunsj, kveldsmat- eller frokost for den slags skyld! Kanskje vil du bare unne deg selv noe ekstra godt? Belønning for en god uke? Jeg elsker å bake, leke og lage på kjøkkenet – og da spesielt på søndager når jeg har litt ekstra god tid. Høstens epler er jo foreksempel supergode nå, så hva med å lage en ordentlig god eplekake til kveldskosen? Personlig liker jeg å foreksempel lage et bananbrød/banankake av ukas resterende bananrester, som jeg foreksempel spiser til kvelds eller ved siden av en god lunsjsalat. Søndag er jo tross alt dagen for litt ekstra kos – og hva er vell mer kos en litt ekstra god mat?

G Å  E N  T U R :
Det er jo ingen hemmelighet at høsten er en av naturens vakreste årstider. En fin søndagsaktivitet, kan jo da være å ta med seg hunden, ei venninne eller familien på en skikkelig tur i skogen, en søndag formiddag. Det trenger ikke være topptur med høy puls, oppoverbakker og treningsklær – nei, ta det rolig og nyt naturen, den friske luften og de nydelige fargene. Pakk sekken full av deilig lunsj, varm kakao og litt sjokolade og lag det til en fin opplevelse for alle! Det er så utrolig deilig der og da, samtidig som du vil ha verdens beste følelse i hele kroppen når du kommer hjem om kvelden. Anbefales!

I N V I T E R  E N  V E N N I N N E  P Å  K A F F E :
Nå som høsten er her, og det begynner å bli litt kaldt og ustabilt på værfronten – er ett koselig cafèbesøk, en perfekt ting å gjøre på en søndag. Om regnet faller eller sola skinner, har egentlig ingen betydning – cafè er koselig uansett! Dere som leser bloggen min, har nok fått med dere at jeg jo elsker å dra på cafè, både alene eller sammen med noen! Jeg kan sitte i timesvis og bare kose meg, jobbe litt, lese, høre på musikk, se på mennesker, eller catche-up med ei venninne. Skikkelig hverdagsluksus må være lov i blandt – og da er det hvertfall innafor på søndager!

D R A  P Å  T R E N I N G :
Mange liker å bruke søndagen til å slappe av og lade opp til mandagsøkta, mens andre liker å starte treningsuka allerede på søndagen. Folk er forskjellige, og det er helt greit. Jeg personlig, som ikke drar så mye ut på byen osv- liker å av og til å legge inn ei treningsøkt på søndagene. Det trenger ikke være hard styrke, mil på mølla eller timevis på senteret – det handler bare om å kjenne at kroppen beveger seg. Man kan legge inn en strikk-økt med minibands, gå en tur på mølla om været ikke er så fint ute, kjøre litt yoga-øvelser, tøye ut, ta en liten joggetur – rett og slett bare gjøre akkurat det en føler for! En skikkelig motivasjonsboost for mandagsøkta rett og slett! Jeg syntes hvertfall det er veldig deilig, samtidig som det gjør det enklere for meg å komme meg på trening neste dag. Man vil jo ikke ødelegge den gode “flowen” sant? 😉

T A  D E G  E N  V E L L F O R T J E N T  H V I L E D A G :
Ikke føl at du på død og liv må gjøre noe. Imorgen starter en ny uke, som du faktisk skal ha energi og krefter til å gjennomføre. Kroppen trenger hvile, tid til å restituere, bygge seg opp og samle ny motivasjon og drivkraft. Noen ganger må man faktisk tenke; okei, for at jeg skal kunne yte mitt beste og klare alt jeg har lyst til i uka som kommer, må jeg rett og slett ta en dag helt off. Èn søndag i senga uten planer, er vedt 5 dager med motivasjon på jobb, gode treningsøkter og overskudd til å være sosial i tillegg, right? Hviledager er rett og slett veldig lov, utrolig nødvendig og skikkelig skikkelig deilig. Du merker når du trenger det, kroppen pleier å si ifra. Lær deg å lytte til kroppen, og ta signalene den gir deg seriøst. Søndag er fin dag og lytte på!

Q: Hva er dine planer for søndagen?

2 kommentarer

2 thoughts on “Ting å gjøre på en søndag;

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.