Svar p sprsmlsrunden!!

  • 08.09.2017, 11:02

Vet ikke om du har sagt noe om det, men hva studerer du?
Hehe neei, av en eller annen grunn s har jeg bare aldri skrevet akkurat hva studiet mitt heter..? Haha ikke spr hvorfor, men planen var vell egentlig skrive et eget "studieinnlegg" hvor jeg tenkte skrive litt om studiet mitt - noe jeg liksom aldri fikk gjort.. Men ja, jeg studerer Helse-og Fitnesstrening p Universitetet i Agder. Dette er et studie som kun gr over et halvt r, noe som betyr at jeg (forhpentligvis!!) er ferdig sertifisert Personlig Trener allerede i Desember!! Jeg trives utrolig godt i klassen, og selvom det er veldig mye lre p kort tid, og ekstremt intensivt - s er det midt i blinken for meg og fles veldig veldig riktig.

Hvordan ser en typisk treningsuke ut? Fordeling kondisjon/styrke etc?
Akkurat n, er en typisk treningsuke for meg, utrolig varierende. Etter jeg startet p studiet, har det (selvflgelig) blitt mye trening p skolen, og i forhold til oppgaver p skolen etc.. Jeg fler nesten jeg bor p treningssenteret for tiden, haha! S akkurat n, har jeg mttet endre egentreningen litt og legge den opp etter hvor mye jeg orker og har overskudd til, og hvor aktiv jeg er p skolen.
Vanligvis, har jeg et hovedml - og det er komme meg igjennom hele kroppen i lpet av ei treningsuke. Tidligere trente jeg mye kardio i tillegg til styrke, noe jeg har kuttet ned p etter jeg startet p nytt program. Programmet jeg kjrer n har fokus p tung styrke, fullkroppskter, flere hviledager og lite kardio. Mlet er bygge muskler og bli sterkere, og da er mye mat og restitusjon alfa omega!! Man bygger nr man spiser og hviler, folkens - ikke glem det! S, en typisk treningsuke for meg n, er 3 fullkroppskter i uken + 1 kardiokt om jeg har overskudd og lyst. Kardiokta kan vre alt fra en gtur i skogen - til intervall, jogging eller langkjring p mlle. Alt etter hva jeg fler for og har lyst til :))

Sykt fin du er!! men lurer p en ting.. mener det ikke frekt og du trenger ikke svare men hvorfor er smilet ditt litt skjevt? unnskyld hvis det er frekt... Hper du fr en fin dag <3
Frst, tuusen takk for det fine i denne kommentaren! :) S, jeg kan like gjerne svare p dette sprsmlet frst som sist, siden jeg faktisk fr det opp til flere ganger i uken, bde p snap, insta og blogg, haha! Og ja, dette er noe jeg bevist ikke har svart p tidligere, rett og slett fordi det er en av mine strste usikkerheter, og noe jeg alltid har hatt problemer med godta ved meg selv. MEN, alle har sine ting deale med, s i hp om inspirere noen der ute - here you go! Jeg ble fdt med en lammelse i halve annsiktet, og det er grunnen til at "smilet mitt er litt skjevt". Det som skjedde var at jeg l i klem i mammas mage, slik at nerven som styrer venstre siden av annsiktet mitt, knakk i to. Dette gjorde at jeg ble "lam" i halve annsiktet, og har ikke like mye bevegelighet der, som p andre siden. Jeg kan foreksempel ikke lukke venstre ye helt igjen, smile med venstre del av munnen, eller heve yebrynet. Thats it. Det er rart at en slik liten "feil", kan lage s mye problemer og gjre ting s vanskelig - for det kan jeg si dere; det er ikke bare bare vre "annerledes" folkens. Det fr man hre, for si det snn! Spesielt nr man er ung, og ikke trr st opp for seg selv. Samtidig, er dette en av mange ting som har gjort meg til den personen jeg er idag - p godt og vondt! Jeg har lenge vurdert skrive mer om dette, men har bestemt meg for at jeg vil vre 100% komfortabel fr jeg oppfordrer andre til vre det samme. For min del, er det faktisk helt sinnsykt at jeg skriver bare dette lille avsnittet her, pent, s hvem som helst kan lese. Det er noe jeg aldri i mitt liv hadde trodd jeg kom til gjre, og er (teit nok) et stort skritt for meg. Kom igjen folkens, alle har noe, og dette definerer ikke meg som person - jeg er s mye mer enn det. Og helt til slutt, en liten oppfordring til alle der ute; tenk deg om to ganger fr du slenger kommentarer om andre - ord kan gjre mye vondt.



 

Spiser du mye godis i helgene?
OM JEG GJR DA!? Alts, i helgene spiser jeg ikke bare mye godis, jeg spiser mye av ALT jeg har lyst p! Jeg lever for cheatdays liksom.. Neida, men det er faktisk sykt viktig ha dager man spiser helt andre ting enn man gjr i hverdagen. For min del, hjelper helgekosen meg til spise sunt, trene og ha overskudd i ukedagene. Jeg kunne ikke levd et liv hvor jeg kuttet sukker, godteri, bakevarer, brus og is totalt - da lever man p diett, og DET er livet for kort til gjre! Samtidig, trenger ikke alltid helgekosen alltid vre candyking og tilsettningsstoffer. Av og til baker jeg en kake, spiser kanelboller eller lager en sykt deilig dessert. For min del, handler det bare om spise noe annet og akkurat det jeg har mest lyst p. S lenge du klarer holde kosen til et par dager, og ikke tar heeelt av (der har jeg litt problemer enn...ehe), s trenger du ikke ha et fnugg av drlig samvittighet for kose deg med godis i helgene.

Mltider i lpet av en dag?
h, frst m jeg bare si at det nesten er litt trist se hvor mange sprsml jeg fr angende hva, hvor mye, hvor lite jeg spiser ilpet av en dag.. Jeg er derfor forsiktig med nevne mengder, da dette er s sinnsykt individuelt fra person til person, aktivitetsniv etc.. Angende mltider, spiser jeg ca 5-6 mltider ilpet av en dag. Jeg spiser frokost, lunsj 1, lunsj 2, middag, kveldsmat + mellomltider hvis jeg merker blodsukkeret synker i lpet av dagen. Hovedregel nr 1: spis nr du er sulten, spis til du er mett og spis nringsrik mat som gir kroppen energi. Da blir kropp og sinn fornyd, og du fr overskuddet du trenger til skole, trening, jobb og hva du ellers mtte ha lyst til i hverdagen. Du blir ikke fin av ikke spise - du blir fin av spise riktig, nok og vre glad.
 

Beste magevelser og intervall velser??:-)
Dette er jo veldig individuelt! I forhold til magevelser, anbefaler jeg og teste litt forskjellig fle p hvilken velse du klarer aktivere magemusklene best i. Jeg personlig trener veldig skjeldent "bare" magen, men kjrer typisk 1-2 magevelser mot slutten av ktene, et par ganger i uken. Planken, beinhev i stativ/p matte og ulike typer chrunches, er nok de velsene jeg fler jeg fr best kontakt med. I forhold til intervallkter, anbefaler jeg teste ut ktene til Treningsfrue. Hun legger ut nye intervallkter hver uke, som du kan tilpasse ditt niv og intensitet. Det finnes jo millioner av alternativer og muligheter, s personlig bruker jeg mye google, lager egne varianter, og tester ut anbefalinger jeg finner p blogger, insta og via venner.

Hva holder deg motivert?
j, det er mye det! Frst og fremst, blir jeg motivert av meg selv og min egen progressjon. Nr man har trent en stund, begynner se resultater, fler overskuddet og nr mlene man har satt seg - kommer mye av motivasjonen av seg selv. Samtidig er det absolutt ikke hver dag jeg er like motivert og vil dra p trening, og da bruker jeg de litt mer materalistiske tingene som motivasjon. Alt fra ta p seg litt ekstra fint treningsty, til kjpe en ekstra proteinsjokolade etter trening. Noen dager er alt jeg trenger en treningspartner, dra p en gruppetime, litt variasjon eller rett og slett bare en hviledag! Motivasjonen kommer gr, det gjr den hos alle. Jeg tror du m finne gleden med trening, oppleve hva det gir deg og hva det gjr med deg som person - og bruke det som motivasjon. Min strste motivasjon er flelsen jeg fr i kroppen etter ei god treningskt. Jeg er glad, motivert, stolt og fler mestring - jeg er rett og slett p mitt lykkeligste!

Hei ☺️ Syns du er s flink med treningen din! Du inspirer til sunn og god treningslyst💪🏽 Har du noen tips til gode styrke kter?
Heii og tuuusen takk for s hyggelig kommentar og tilbakemelding, dette gjorde meg skikkelig glad! Gode styrkekter finnes det mange av, men en "god" styrkekt meg, trenger ikke vre en god styrkekt for deg. Dette er veldig varierende, og kommer ann deg som person, alder, vekt, kjnn, tid, erfaring osv osv! Du kan alltids ske opp styrkekter p nettet (Treningsforum foreksempel), hvor du vil finne ulike kter satt opp for ulike niver. Ellers anbefaler jeg selvflgelig ta kontakt med en PT eller online coach, som kan sette opp et program rettet spesielt til deg, da dette vil gi bedre resultater :) Masse lykke til med treningen!!
 

Processed with VSCO with f2 preset

Hva er din favoritt styrke-velse hvis du mtte velge 1-2 velser?
Hmm j, vanskelig! Men da tror jeg faktisk jeg m si militrpress, nedtrekk og hipthrust. De brenner godt og gir god kontakt, syntes jeg! :D

Hva liker du best trene?
Hehe, jeg liker deffinitivt best trene overkroppen! Vet ikke helt hvorfor, men har alltid flt jeg fr bedre resultater der enn p bein/rumpe.. Pluss at bein/rumpe er s pain!! haha, men jeg har tatt meg sammen og jobber for tiden mye med bygge styrke i underkroppen ogs alts! Siden jeg n trener fullkroppskter, fr jeg jo bein/rumpe-velser som en del av kta 3 ganger i uka, s da har jeg jo ikke s mye valg akkurat ;)))

Hva spiser du i lpet av en vanlig dag for fle deg sunn/bra? ☺️
For fle meg sunn og bra, spiser jeg masse farger! Jeg spiser mye grnnsaker, frukt og br, bde som mellomltid og/eller ved siden av hovedmltidene. S spiser jeg en del melkeprodukter som yoghurt, cc, kesam etc! S eeelsker jeg jo kjtt, fisk og egg, og spiser noe av det til hvert mltid! I tillegg spiser jeg mye kornprodukter med plegg, al knekkebrd, grovbrd, lumper, havregryn og riskaker. Alts brdskiver med brunost og syltety er min all time fave - her kan jeg fint spise 10 skiver om jeg ikke begrenser meg! Det er jo s digg?!  S m jeg bare nevne det beste av alt, som er at nr man spiser sunn og nringsrik mat, kan man jo spise S MYE MER MAT - det er viktig huske p! S for svare p sprsmlet ditt; jeg fler meg sunn og bra nr jeg spiser en blanding av matvarene jeg skrev over her, masse farger, er mett og god, og kjenner at maten jeg spiser gir overskudd.
 

 


Q: Hva syntes du om svarene? Er dette noe jeg skal gjre igjen?

Ida

08.09.2017 kl. 11:18
S fine og rlige svar! Du er helt r❤️ Og ikke minst superpen! Jeg digger deg😘

08.09.2017 kl. 12:45
S flotte svar! Du er s ekte! God helg =)

elisebr

08.09.2017 kl. 14:21
S flotte svar! :) nsker deg en nydelig dag! :)

Search

Bloggdesign

hits