Ta ansvar for egen påvirkning!

Categories Tanker og meninger

Er dette tanker som dukker opp i hodet ditt, etter en lang dag på sosiale medier?
 Du skal gjøre det bra på skolen, trives på skolen, være sosial, trives alene, ha nok venner, ha en deltids-jobb, tjene egne penger, bruke pengene dine riktig, trene, elske å trene, spise sunt, elske sunn mat, ikke glemme å ta bilde av maten din, svare på meldinger, snaps, telefoner, være med familien, smile til alle du møter, være lykkelig, ha “verdens beste kjæreste”, oppdatere sosiale medier med fine bilder, dra på fester, ut å spise, gå tur, ha “chillekveld med bestejentene”, være morsom, se fin ut, føle deg fin, inspirere andre, bry deg om andre, ikke bry deg om andre, vite hva du vil, vite hva du skal bli, ikke tenke så mye på utseendet, ikke tenke så mye generelt, hvertfall ikke tenke på hva andre mener og syntes om deg. Så skal du være deg selv da, for det er jo tross alt det viktigste av alt – å bare være seg selv.

Nei, det er ingen hemmelighet at forventningspresset er enormt, og at sosiale medier har en skummelt stor påvirkningskraft på oss. Mindre skummelt blir det ikke akkurat når man merker hvordan man selv er med å bidrar. Personlig tror jeg de som har størst påvirkningskraft, er de som virkelig kjenner på presset selv. Altså, det kan jeg bare innrømme først som sist;  jeg kjenner så til de grader på det forventningspresset!! Og skal jeg være helt ærlig med dere, så kommer jeg til og fortsette å gjøre det helt til jeg klarer å bruke meg selv som inspirasjonskilde og høyeste mål. Den eneste personen jeg kan sammenligne meg med, er meg selv – og jo tidligere jeg innser det, jo tidligere blir “jeg og meg” et team og kan nå nye høyder, sammen. For hvem er det som bestemmer hvor mye som kreves av meg, og når jeg kan være fornøyd og ikke..? Jo det er meg, kun meg.

Forventningene kommer når man ikke føler man mestrer like mye som (det ser ut som) andre gjør, og det er der det går galt. Når målet ditt er redigert, endret på og retusjert. Når målet ditt er et eneste stort filter!? Sannheten er at; 1. real-life kommer uten filter, prøv å se realiteten bak det perfekte bildet. 2. alle har sine ting å deale med, ingen er perfekte, bare ulike. 3. folk tenker sannsynligvis det samme om deg, som du tenker om dem.
 

.. Og ja, jeg er en av de som driver med instagram, blogg, snapchat, bilder, trening, matbilder og materalisme, daglig! Jeg gjør mitt beste for å inspirere, motivere, balansere og realisere en sunn og aktiv livsstil – på min måte, med mine erfaringer, tanker og meninger. En av de viktigste tingene for min del, og som faktisk har blitt viktigere og viktigere med årene, er å finne en “fine line” mellom det å faktisk få folk til å bli inspirert – og det å dra frem negative følelser og gi dårlig samvittighet. Og tro meg – det er vanskelig! Jeg føler jeg har blitt litt bedre på det, men jeg jobber fortsatt. Det er mye å ta hensyn til og mange å tenke på. Jeg vil følge mine drømmer, men samtidig ikke knuse andres. Jeg vil skrive om alle gode følelser og tanker, men samtidig ikke få andre til å føle seg dårlig. Jeg vil skrive om egne erfaringer, utfordringer og nedturer, men er samtidig redd for å trigge andres.
Prøv å bruke deg selv som største inspirasjonskilde, pass på å følge de menneskene som drar frem gode følelser hos deg – og sist, men ikke minst; ikke sett andre menneskers filter, på ditt liv.

Det er faktisk ikke værre enn å klikke unfollow!

Q: Er du flink til å klikke unfollow når du kjenner på det negative presset?

3 kommentarer

3 thoughts on “Ta ansvar for egen påvirkning!

  1. Det beste jeg har lest på lenge!!! Veldig viktig tema du tar opp her. Burde selv unfollowe et par på Instagram merker jeg. Det er lett å bli blind på hvordan slikt påvirker en daglig.
    En ting jeg har lagt merke til er at du har fått veldig fine captions i det siste. jeg har merket at jeg sitter igjen med ekstra gode vibes etter å ha lest de:) du er veldig inspirerende. Stå på!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.