5 punkter for en bra start p uka!

  • 28.08.2017, 18:35

1. Sett alarmen p litt tidligere enn du egentlig trenger.
Okei, det hres kanskje rart ut, men tenk da; se for deg at du setter alarmen p 06.00 og starter p jobb/skolen en halvtime senere. Da, 1. ber du om starte dagen med stress, 2. du kommer garantert til glemme noe du egentlig skulle ha med deg, 3. du har ikke sjans til og rekke lage lunsj, 4. du rekker sannsynligvis ikke spise frokost (noe som er sjukt viktig for sette igang forbrenningen i kroppen), 5. du har ikke vknet ordentlig fr du starter p jobb, og er derfor trtt og negativ til dagen, allerede fr den har startet. Setter du derimot alarmen p en halvtime fr, kan du faktisk 1. velge ligge litt ekstra i sengen og kose deg, 2. st opp og kose deg med frokost og kaffe i en helg halvtime, 3. planlegge dagen og lage deg en deilig lunsjbox, 4. stelle deg og fle deg bra nr du gr ut dra, 5. vre vken, positiv og motivert til dagen som kommer! Hva velger du? ;)



2. Planlegg dagen!
Dette er s undervurdert, og s viktig. Nr dagene gr i ett med skole, jobb, trening, venninnetid, familie, studier, og ALT p en gang - er det s utrolig viktig vite hva du trenger for klare gjennomfre dagen p best mulig mte. For min del, pleier jeg ofte g igjennom dagen i hodet mitt, kvelden fr. Da planlegger jeg mltider, skift, klokkeslett, busser, og lager en liten check-list p hva jeg skal ha gjort ilpet av dagen. Dette er helt ndevendig for meg, da jeg er veldig avhengig av mentalt forberede meg til ting. I tillegg, nr jeg da kommer hjem om kvelden, kan jeg legge meg med tidenes mestringsflelse. Her er ogs litt av nkkelen og ikke sette for hye krav til seg selv. Mestringsflelsen kommer nr du har klart gjre det du hadde planlagt - s da er det bare ikke planlegge for mye p en gang! Lag en liten liste i hodet ditt, skriv ned p telefonen, eller kjp en liten bok og kryss av etterhvert som timene gr.

3. Dra p trening/ vr i fysisk aktivitet i minst 30 min.
Mandagskta er uten tvil, ukens viktigste. Ikke fordi den er noe anderledes enn de andre eller gir noe bedre resultater - men fordi den setter standarden for resten av uka. Mandagskta trenger heller ikke vre en 2 timers fullkroppskt, 1 time kardio og gruppetime p kvelden - neida, s lenge du beveger kroppen, gr en tur med hunden, tar en liten joggetur eller drar p en morsom gruppetime med ei venninne, er det mer enn godt nok. Igjen, ikke sett for hye krav til deg selv! Bevegelse er viktig, og jeg kan faktisk love deg en god flelse etterp! Og husk; alt er bedre enn ingenting.

Processed with VSCO with f2 preset

4. Bruk litt av dagen p noe som gjr deg skikkelig glad.
Sett av litt tid hver dag/kveld til gjre noe som gjr deg skikkelig glad. Noe du gjr kun for deg, for din egen del! Vr litt egoistisk rett og slett. Sm hverdagsgleder er veldig viktig, og gir deg den lille motivasjonen til gjennomfre dagens gjreml som kanskje ikke er like morsomme! Det kan vre alt fra se en episode med en serie du flger med p, lage en ekstra deilig kveldsmat, eller kose deg med en kopp te og et magasin/bok. Igjen, egentid.

5. Sett deg noen enkle ml for uka, og finn en "gulrot"
Ml er til for gjennomfres, og for gi deg mestringsflelse. Her kan du allerede starte planleggingen av uka, samtidig som du fr inn fysisk aktivitet og venninnetid - alt handler om sette seg smarte ml. Se for deg at du lager en liten liste med 5 ting du skal ha gjort ilpet av uka. Eksempel p et ml kan vre dra p 2 ulike gruppetimer. Et annet kan vre mte ei venninne, f startet p pensum, spise sunt? Hva med koble noen av dem?
Eks: Dette skal jeg ha gjort innen sndag:
1. Dra p gruppetime med ei venninne, lage taco sammen etter timen. (her fr du bde vrt i aktivitet, vrt sosial OG spist sunn og nringsrik middag)
2. Lage lunsj hjemme og ta med p skole/jobb. (vr smart - lager du kvelden fr, har du mer tid til sove p morgenen!)
3. G en 30-minutters tur to kvelder denne uka. (egentid er viktig, kanskje dette kan bli din egentid?)
4. Lese pensum 1 time hver dag (kan vre p bussen, p caf, p senga fr du sovner, osv.. vr kreativ!)
5. Feire ukas gjennomfrte gjreml p fredag/lrdag, gjr det du har aller mest lyst til, kjp det du har aller mest lyst p, og nyt kvelden. (Min gulrot er forvrig alltid smgodt, for gode gud som det frister nr det begynner nrme seg fredag, hihi)



Q:Har du noen punker du bare m, eventuelt IKKE m gjennomfre for f en god start p uka? Fortell!!

Hege Kristin

28.08.2017 kl. 22:29
fine tips!

28.08.2017 kl. 22:58
likte skikkelig godt bloggen din! inspirerende lese, s du skaffa deg hvert fall en ny flger i kveld :-D

Hanne

28.09.2017 kl. 00:04
s enig med punkt nr.1! Jeg stiller alltid alarmen slik at jeg kan slumre 30min fr jeg m ut av sengen. Elsker bruke litt tid p bla i sosiale medier og lese nyheter fr jeg starter dagen helt :-)

Marie Vigebo

28.09.2017 kl. 07:58
Hanne: Jaa, det er det beste! Lov til lure seg selv litt av og til ;) Ha en fiin dag, skjnne!

Search

Bloggdesign

hits